یادداشت
گفتگو و گزارش

نمایندگان منتخب کهگیلویه و بویراحمد به کدام کمیسیون‌ها می‌روند؟

در پایان، کهگیلویه هنور گرفتار موافق یا مخالف احداث سد آبریز قرار گرفته است. مطالبه شهروندان کهگیلویه بزرگ احداث و آغاز به کار سد آبریز و سد بالیاب، رودخانه گندمکار و نیروگاه سیکل انرژی ترکیبی منطقه پادوک، مینی پالایشگاه شهرستان بهمئی است و همین موضوع اهمیت حضور موثر یک نماینده در یک کمیسیون تخصصی بیشتر و بیشتر می کند.

نمایندگان منتخب کهگیلویه و بویراحمد به کدام کمیسیون‌ها می‌روند؟

اَفتونیوز| یادداشت مخاطبان
مجلس یازدهم درخرداد ماه ۱۴۰۳ دوران چهارساله نمایندگان به اتمام می رسد ومجلس دوازدهم رسما درخردادماه ۱۴۰۳ فعالیت پارلمانی آن اغاز می شود. سازکار مجلس شورای اسلامی براساس اصول قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس تدوین شده است. بعداز مراسم تحلیف و انتخاب هیئت رئیسه سنی رئیس ترکیب هیئت رئیسه مجلس انتخاب می شود. یکی از وظائف هیئت رئیسه مجلس سازماندهی کمیسیون های مجلس شورای اسلامی است. در استان کهگیلویه وبویراحمد  اگر اعتراض به اعتبار نامه مورد بررسی نمایندگان قرارنگیرد  هرسه نماینده استان تا پایان دوران مجلس دوازدهم  دارای مسئولیت  نمایندگی خواهند بود   هیچکدام از نمایندگان مجلس به میل خویش نمی تواند عضویت کمیسیون را برای خود برگزیند، بلکه تحصیلات و سوابق مدیریتی و تقنینی در ترکیب کمیسیون ها نقش اساسی دارد. احتمالا باتوجه به سنوات پیش،  کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در انتظار جناب موحد معروف به سناتور خواهد بود، گرچه در رقابت های مجلس یازدهم جناب سناتور درشهرستان بهمئی شعار ریاست مجلس شورای اسلامی را از اهداف نمایندگی و حضور درمجلس عنوان کردند اما سرانجام به رئیس یک کمیسیون بدون داوطلب هم نرسید. دریک تحلیل مقایسه ای از هرسه نماینده استان احتمالا  نماینده گچساران و شهرستان بویراحمد شرایط تحصیلی و سابقه ای بهتری برای حضور درکمیسیون های تخصصی را دارند.

 شهروندان کهگیلویه بزرگ به یقین می دانند طرح پیشنهادی نمایندگان درشرایطی قابل  گفتمان و بررسی در کمیسیون مربوطه و صحن علنی درمجلس شورای اسلامی است که به امضاء و پیشنهاد ۱۵ نفر از نمایندگان برسد. نماینده کهگیلویه  بعد از ۴۰ سال حضور در عرصه ی  سیاسی و ۲۴ سال حضور در مجلس شورای اسلامی تا کنون در هیچ گروه یا جمع پیشنهاد دهنده طرح نمایندگان که مشابه لوایح دولت ها است، حضور نداشته است.

سازکار مجلس شورای اسلامی شانیت فردی ندارد که مثلا یک فردی به شکل انفرادی قادر باشد پیشنهاد دهنده ی  طرح تکمیلی درمجلس شورای اسلامی باشد، اما فرقه محلی وقبیله ای  به گونه ای از سناتور تعریف وتمجید می کنند وتصور مافوق واقعیت از تکالیف نمایندگی از ایشان ارائه می دهند که گویی نادره ی روزگاراند، اما نمی دانند  سرگرمی های جناب سناتور خارج از مسئولیت های نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. دولتمردان بدانند نظارت مجلس از سازوکار قانونی تدوین شده برخوردار است و مجمع نمایندگان استان بدون همان سازوکار قانونی نمی توانند مدعی نظارت فردی واعمال نظر شوند. یک امر مسلم مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب نهایی شورای نگهبان به وسیله ریاست مجلس به ریاست جمهوری ابلاغ می شود. البته اگر سناتور قبول کند که تاثیری در ابلاغ مصوبات ندارد.

 غلامرضا تاجگردون  با سابقه دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی تلاش خواهد کرد  در کمیسیون برنامه و بودجه فعالیت کند. صلاحیت حضور در کمیسیون تلفیق را پیدامی کند ودرنقد لوایح دولت حضور فعالی دارد،  از طرف مجلس شورای اسلامی در ترکیب شورای اقتصاد  نقش یک مدیر اهل برنامه را ایفاء می کند، 

محمد  بهرامی منتخب شهرستان بویراحمد تلاش می کند   در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور پیدا کند، وی گفته قصد حضور در کمیسیون صنایع را دارد اما علاوه براین صحبت حضور او در کمیسیون انرژی نیز مطرح است.

در پایان، کهگیلویه هنور گرفتار موافق یا مخالف احداث سد ابریز قرارگرفته است. مطالبه شهروندان کهگیلویه بزرگ احداث و آغاز به کار سد آبریز و سد بالیاب، رودخانه گندمکار ونیروگاه سیکل انرژی ترکیبی منطفه پادوک، مینو پالایشگاه شهرستان بهمئی است و همین موضوع اهمیت حضور موثر یک نماینده در یک کمیسیون تخصصی بیشتر و بیشتر می کند اما حضور کم اثر نماینده کهگیلویه در کمیسیون ها با ادامه روند فعلی، این شهرستان را به وضعیت اسفناک تری  دچار خواهد کرد.

حضور دو تکنوکرات در دو شهرستان گچساران و بویراحمد احتمالا روند توسعه را با شیب ملایم را فراهم خواهد کرد. 

سید علیرضا تقوی دوست



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 کارمند 1403/1/15 10:51:33

    سلام متاسفانه نماینده کهگیلویه فقط نماینده عده‌ای خاص از مردم است که به ایشون رأی دادن نه نماینده همه مردم کهگیلویه حتما میپرسید چرا ؟ ونه این طور نیست و.... اما واقعیت ماجرا دقیقا همین است در سیستم اداری متاسفانه از همین الان نسبت به تهدید پرسنل کار را شروع کرده اند اما واقعیت امر همین است رئیس دفتر نماینده مردم کاملا بصورت یکطرفه عمل می کند رؤسای ادارات مزایای پرسنل را بر اساس رأی دادن به گروهی خاص میدهند اما خدایی هم هست و قیامتی . حلالتان نمیکنیم چون با نان زن و بچه مردم به بهانه‌های سیاسی دارید برخورد می کنید پس خودتان با عملکرد یکطرفه ثابت میکنید نماینده همه مردم کهگیلویه بدبخت نیستید فقط وفقط نماینده عده‌ای هستید که به شما رأی دادن اما شک نکنید خدایی هم هست و روز حساب وکتابی هم هست

    پاسخ
  • 2 عادل 1403/1/14 14:51:38

    بی کلاس عضو کمیسیون شدن باید رای مورد نیاز را درمجلس اخذ کند از کجا معلومه که آن دوتا بزرگوار که فرزندان این دیارند با این ترکیب مجلس که اکثریت تند رو هستند جهت کمیسیون مورد دلخواه افتو نیوز رای بیاورند .ویا نماینده کهگیلویه که همواره مورد عتاب وتحقیر آن سایت است ایشان را به کمیسیون های مجلس راه ندهند واقعاً تحلیل هایت آبکی وخالی از شعائر سیاسی واجتماعی واخلاقی است

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها