-
نخبه کشی در کهگیلویه؛ نقض بدیهیترین اصل منطق در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
از پایان تاریخ تا دموکراسیِ محتضَر
محسن خرامین -
نا-ظفرمندیِ توسعه: اربابِ مردم یا نمایندۀ آنها؟
حسین موسوی -
روابط عمومی؛ تجلی فهم، تفسیر و راهبریِ اجتماعیِ
صیاد خردمند -
تأملی بر اقدامات پوپولیستی دولتها در استان کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
چگونگی ایجاد تعلیمات عشایری از آغاز
سید ساعد حسینی -
تاجگردون؛ وکیل یا ولینعمت؟
یادداشت مخاطبان -
به اعماق برگرد «شیوا»
امراله نصرالهی -
وقتی شایستهسالاری قربانی تبعیض و روابط میشود
حسن کریمی -
دهن کجی شبکه دنا به جامعه ورزش استان و مردم کهگیلویه
سید ابوصالح دانشفر
تنگ پیرزال کهگیلویه با جاده ای مخوف و پل های کم عرض
تنگ تاریخی پیرزال ازنظر جغرافیایی در ۲۴ کیلومتری جاده دهدشت - سر فاریاب واقع شده که در اکثر مواقع سال به ویژه ایام نوروز و تابستان این منطقه پذیرای گردشگران است اما مسیر عبور این جاده بسیار کم عرض و پرپیچ و خم است و به قتلگاهی برای مردم و مسافران تبدیل شده است.

اَفتونیوز| چرام یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در رشتهکوهها زاگرس هست به چرام لقب سرزمین زیباییهای هزار و یکشب دادهاند زیرا این منطقه خوش آبوهوا داری مناطق گردشگری و طبیعی بکر و زیبایی است.
تنگ پیرزال یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در این شهرستان است. این منطقه گردشگر پذیر دگرگونیهای فراوان را درگذر زمان به خود دیده است و امروزه با چشماندازی زیبا و دلنشین در سایهسار طبیعت بکرش پذیرای جمع زیادی از گردشگران است.
تنگ تاریخی پیرزال ازنظر جغرافیایی در ۲۴ کیلومتری جاده دهدشت - سر فاریاب واقع شد. در اکثر مواقع سال بخصوص ایام نوروز و تابستان این منطقه پذیرای گردشگران است. کتیبه تنگ پیرزال مربوط به دوره قاجار هم در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۱۹۹۴۴ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
علی رغم این همه زیبایی خدادادی اما زیرساخت های لازم از جمله جاده مناسب در این مکان وجود ندارد.
حتی روز گذشته شاهد واژگونی یک دستگاه پراید و مرگ یک مادر جوان و قطع نخاع زن دیگری در این تصادف بودیم.
یکی از اهالی کهگیلویه گفت: واقعاً نظیر چنین نقطه حادثه خیزی در کشور وجود ندارد زیرا زاویه پیچ ۹۰ درجه، شیب جاده نزدیک به ۹۰ و عرض جاده افتضاح است.
مسعود خردمند افزود: زمان بروز حادثه ،حتی با حداقل سرعت ،قدرت هرگونه مانوری را از هر راننده ای میگیرد.
وی تاکید کرد: بنده دو سال پیش همین نقطه با سرعت ۲۰ کیلومتر به جهت لغزندگی جاده و بارش نتوانستم ماشین را کنترل کنم ، مجبور شدم ماشین را به گاردیل کنار پل بکوبم تا متوقف شود.
سرعت عبور خودروها نباید از ۲۰ کیلومتر بیشتر باشد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حادثه تنگ پیرزال، گفت: این جاده راه فرعی است و با توجه به کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن شیب، سرعت عبور خودروها باید ۲۰ کیلومتر باشد و بیشتر نباشد.
حمیدرضا پیمانجو افزود: عرض پل کم است، و حوادثی را رقم زده به گونه ای که از برج ۹ تا پایان سال سه بار گاردریل پل افتاده و دوباره نصب شده است.
وی تاکید کرد: آخرین بار یک خودرو پژو با سرعت بسیار زیادی به گاردریل پُل برخورد کرده و حتی بتن پل را کنده است، اکنون امکان نصب دوباره گاردریل وجود ندارد، این بتن دوباره در حال قالببندی است و باید بتن نصب شود و پایه ها نصب شود تا بتوانیم گاردریل را نصب کنیم.
مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این منطقه گردشگری است، و تردد زیادی صورت می گیرد، روز گذشته نیز جاده بسیار شلوغ و بارانی بود. راننده ها باید رعایت کنند ولی متاسفانه جدی گرفته نمی شود.
جاده تنگ پیرزال ایمنی و استاندارد لازم را ندارد
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد و نقاط گردشگری زیادی روی جاده یاسوج به چرام بخصوص محدوده تنگ پیرزال است.
سرهنگ حسن دانایار ابراز کرد: تا دیر نشده است باید فکری اساسی برای این جاده شود، مردم شهرستانهای کهگیلویه، لنده و چرام و برخی مناطق استانهای جنوبی از این جاده استفاده میکنند و در ایام تعطیلات محل تفریح و گردش مردم است، اما متاسفانه جاده مناسب ندارد.
وی عنوان کرد: در محدوده «تنگ پیرزال» که بخشی از این جاده است، چند پل غیر هندسی، غیر مهندسی و غیر اصولی وجود دارد.
سرهنگ دانایار تصریح کرد: هر سال شاهد تصادفات زیادی در این جاده بخصوص محدوده «تنگ پیرزال» هستیم که اکثرا سقوط از پلهای این محدوده است.
وی ادامه داد: این جاده استاندارد و ایمنی مناسب و لازم را ندارد و از لحاظ فنی و مهندسی نیز با مشکلات جدی مواجه است، بطوریکه باعث پس زدن ترافیک میشود و گاهی تا ساعت ۲۳ در اینجا ترافیک است.
آخرین وضعیت تصادفات منجر به فوت در استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تصادفات منجر به فوت دی ماه ۳۳ درصد کاهش فوتی، بهمن ماه ۵۰ درصد و اسفندماه ۶۵ درصد کاهش فوتی داشتیم که به دلیل انجام کارهای زودبازده بوده است.
پیمانجو افزود: در منطقه گندی خوری آمار تصادف بالا بوده، که در دو طرف جاده پایه روشنایی و چراغ چشمک زن نصب کرده ایم، تابلوهای راهنمایی و هشدار نیز اضافه شده اند و همین باعث شده در این مدت فوتی و تصادف نداشته باشیم.
وی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و فوتی در محورهای کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: در چند ماه اخیر آمار تصادف در کهگیلویه و بویراحمد کاهشی بوده و جزو استان های برتر بوده ایم، از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین ۸ فوتی داشتیم، در حالی که سال گذشته در این مدت ۱۹ فوتی داشتیم.
پیمانجو با اشاره به اینکه هر بار تابلوهای راهنمایی و هشدار نصب ولی برخی از آنها سرقت می شوند، تصریح کرد: ممکن است ایرادی هم وجود داشته باشد، ولی خیلی ها نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند، با سرعت حرکت می کنند و موجب تصادفات جاده ای می شوند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 نقره داغ ۹۳۰ خودروی متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
- 2 وجود ۹۱۲ خانواده دارای فرزند چندقلو در کهگیلویه و بویراحمد
- 3 هزار کنتور برق در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان امسال هوشمند میشود
- 4 کاهش بارندگی و آسیب جدی به مزارع کهگیلویه و بویراحمد
- 5 گره کور بلوار جمهوری یاسوج با ورود دستگاه قضایی باز شد
- 6 پیام تبریک نادر منتظریان به فرمانده جديد سپاه استان
- 7 ۶ مجروح در پی تیراندازی در عروسی
- 8 نبود بالگرد مشکل جدی مهار آتشسوزی جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد است
-
احترام به مردم به شیوه شبکه دنا! / از غیب شدن مجری تا عدم حضور شهردار یاسوج!
-
مدیرکل میراث فرهنگی: اشیا تاریخی به درستی نگهداری نمیشوند/ برای تکمیل موزه نیاز به اعتبار داریم/ کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت احیا میشوند
-
حضور دو نماینده سابق و اسبق بویراحمد در مراسمهای عمومی/ فعالیتهای انتخاباتی «روشنفکر» و «زارعی» شروع شد؟!
-
کار جالب یک مرکز درمانی در راستای مسئولیت اجتماعی/ «درمانگاه صدرا» جور شهرداری یاسوج را کشید!
-
کمانه سیاست تهاجمی تاجگردون به خودش/ آقای تاجگردون! از صف اول نمایشها بترسید نه از جوانان گچساران و باشت!
-
پیشرفت طرح صنایع پلیمر گچساران از ۴۴ درصد عبور کرد/ جزییات
-
توضیحات فرماندار لنده در خصوص احیای معدن فسفات قیام
-
تشریح جزئیات تسهیلات ودیعه مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
-
انتصاب عضو هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی «گهر زمین»/ عکس و سوابق
-
معاون سیاسی استاندار: استادیوم قلعهرئیسی حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما هنوز افتتاح نشده است/ عمر مفید پروژه های نیمه تمام استان در حال از دست رفتن است/ پارسائی: آمده ام به ورزش استان خونی تازه تزریق کنم
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!