یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


اصولگرایان بویراحمد؛ سرگشته و آشفته/ شطرنج سیاسی «هدایت‌خواه» و عطش وی برای بازگشت به قدرت

سناریوی هدایت‌خواه این است که فعلا اصولگرایان تا دوره آینده از بهارستان دور بمانند.

اصولگرایان بویراحمد؛ سرگشته و آشفته/ شطرنج سیاسی «هدایت‌خواه» و عطش وی برای بازگشت به قدرت

اَفتونیوز| انتخابات اسفند ۱۴۰۲ در کهگیلویه و بویراحمد با همه فراز و فرودها به پایان رسید ولی چیزی که بیش از همه مشهود و قابل مشاهده بود وضعیت آشفته و سردرگمی جریان اصولگرا در بویراحمد بود.

ماههای قبل از انتخابات   شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون وضعیت حساسی را پشت سر گذاشتند.

یکی از ابهامات اساسی کنش سیاسی ستار هدایت‌خواه چهره شاخص این جریان و به نوعی پدرخوانده اصولگرایان بود،.هر چند «نادر منتظریان» از نامزدهای شاخص این جریان بارها عنوان کرده بود که هدایت‌خواه از وی حمایت می‌کند‌ اما تقریبا اکثر هواداران منتظریان و برخی افراد ذی‌نفوذ در این جریان اذعان دارند هدایت‌خواه قدم مثبت و معنا داری برای حمایت از منتظریان برنداشت اما چرا هدایت‌خواه سکوت کرد و در ایام انتخابات به مسافرت زیارتی خارج کشور رفت؟!

هدایت‌خواه در ماه‌های منتهی به انتخابات در همایش اصولگرایان تحت عنوان «شکوهِ مشارکت» عنوان کرده بود که به دلیل همزمانی فعالیت در نمایندگی آستان قدس رضوی با شورای وحدت اصولگرایان از تمامی سمت‌های حزبی خود انصراف داده تا پیشاپیش پیام بی‌طرفی خود را به همگان برساند!

اما چه کسی است که نداند این‌ کارها همه بهانه است چرا که تمامی فعالیت‌های سیاسی و غیرسیاسی او در سال‌های اخیر درآمیخته بوده است و این ادعا بیشتر شبیه به یک شعار است.

عده‌ای معتقدند هدایت‌خواه به دنبال برجسته کردن و حمایت از افرادی است که صرفا مطیع و گوش به فرمان او باشند و منتظریان هیچ‌گاه چنین نقشی را برای او ایفا نکرد، از طرف دیگر تعامل و حرکت‌های انتخاباتی منتظریان از بدنه اصولگرایی کم کم به سمت فضاهای ایلی و فراحزبی سوق پیدا کرده که همین امر ناراحتی هدایت‌خواه را به دنبال داشت.

برخی دیگر بر این باورند، هدایت‌خواه از رأی آوری احتمالی منتظریان تا اندازه‌ای واهمه داشت، چرا که با رفتن او به مجلس عملا او با یک رقیب  درون گروهی سرسخت مواجه خواهد شد. پس بدیهی است که هدایت‌خواه از منتظریان حمایت نکنند.

از طرف دیگر بسیاری معتقدند با توجه به دو نماینده‌ای شدن انتخابات دوره آینده بویراحمد، هدایت‌خواه ترجیح داد که از  منتظریان حمایت نکند تا احتمالا  در آینده موی دماِغ او نشود!

در واقع سناریوی هدایت‌خواه این است که فعلا اصولگرایان تا دوره آینده از بهارستان دور بمانند.

در هر صورت سکوت پدرخوانده اصولگرایان برخلاف تمام ادعاهای او در این سالها کاملا غیر جریانی بود و  نشان داد او با آن استاد سیاست و اخلاق که هواداران‌اش معرفی می‌کنند فرسنگ ها فاصله دارد.

در هر صورت، هدایت‌خواه بنا به دلایل نامعلوم قصد داشت از منتظریان حمایت نکند اما عدم حمایت از «شیرعلی خرامین» دیگر کاندیدای با سابقه و اصولگرا نیز سوالات و تردیدهای زیادی را در بین هواداران این جریان سیاسی به وجود آورد.

خرامین در رقابت‌های انتخاباتی و به ویژه مناظره‌های تلویزیونی سعی کرد به صورت نماینده یک جریان فکری و  گفتمانی وارد صحنه شود و هیچ‌گاه از ایل و تبار و طایفه مایه نگذاشت که گویا بازهم انتظارات هدایت‌خواه پدر خوانده اصولگرایان را برآورده نکرده و حمایت ضمنی نیز از او نکرد.

در هر صورت در یک تحلیل نهایی به نظر می‌رسد هدایت‌خواه بر مبنای انگیزه‌های شخصی  و سودای نمایندگی در دوره آینده سکوت کرد و برخلاف تمام شعارهایش در این دوره صرفا با نیت برگشت دلچسب به قدرت از کاندیداهای اصولگرا حمایت نکرد.

تا چهار سال دیگر زمان به سرعت می‌گذرد و آنگاه با رصد رفتار هدایت‌خواه می‌توان به انگیزه‌ها و دلایل پدرخوانده اصولگرایان پی برد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ایمانی 1403/1/19 22:21:54

    تحلیل شما آبکی و ناشی از عدم شناخت هدایت خواه هست؛ هدایت خواه به فکر هرچیزی باشد به فکر قدرت و رقابتهای سیاسی منفی و رسیدن به کرسی مجلس نیست

    پاسخ
  • 2 یاسوج 1403/1/18 6:0:59

    واقعا جای تاسف داره که چرا اصول گرایان از منتظریان حمایت نکردند اگر دنبال نیروی قوی پولی کار برای مردم و نظام بودند هیچ کس مثل منتظریان نبود و همین امرار برای ما اصول گرایان سخت شده حدیق شد که از منتظریان حمایت نشد

    پاسخ
  • 3 ع صفایی 1403/1/18 2:13:14

    قطعا با توجه به دو نماینده ای بودن در بویراحمد دکتر هدایت‌خواه یکی از پیروز های انتخابات است و واقعا آقای بهرامی‌ فقط ۴ سال بویراحمد را عقب انداخت چرا که نه با دولت هماهنگ است و نه نفوذی دارد

    پاسخ
  • 4 بیراحمدی 1403/1/17 19:48:0

    هدایت خواه اگر مستقیم از منتظریان حمایت می کرد ووارد صحنه می شد قطاً رای منتظریان نصف این آرای ایشان هم نمی شد .چون مردم از خط مشی هدایت خواه به ستوه آمده اند جوانان امروز آگاه تر از آن هستند که گول شعار را بخورند .رای به بهرامی که حتی ائتلاف تکه پاره فکر نمی کرد قبول شود نمونه ی درایت وهوشمندی جوانان بویراحمد بوده است

    پاسخ
  • 5 بویراحمد 1403/1/16 19:17:12

    آخی و ای تحلیل؟! خیلی فشار به مغزت نیار عزیزم

    پاسخ
  • 6 وفا 1403/1/16 18:7:5

    دکتر هدایتخواه هیچگاه دنبال قدرت نبوده واهل خدعه ونیرنگ نیست وایشان بنا به دلایلی (عدم دخالت نمایندگی استان قدس و۰۰۰۰)نتوانست بطور علنی ازکسب حمایت کند وگرنه خط فکری وجریانی ایشان کاملا مشخص هست منتهی ازرسانه محترم میخواهم کمی بصیرت به خرج دهند!!!؟؟

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها