یادداشت
گفتگو و گزارش

اینجا رو می‌بینی آقای استاندار؟ دست‌پخت شماست!

اکنون بعد از گذشت چند ماه از حضور شبرنگ در این اداره کل موج انتقادات از عملکرد او شدت یافته است، در همین راستا یکی از مخاطبان که آگاه و مطلع از شرایط این اداره کل است، یادداشتی در همین خصوص ارسال کرده است.

اینجا رو می‌بینی آقای استاندار؟ دست‌پخت شماست!

اَفتونیوز| در حالی که از ابتدای مطرح شدن نام  نوذر شبرنگ برای اداره کار استان، انتقادات زیادی در رسانه ها مطرح شد اما  با هر کم و کیفی وی با پافشاری استاندار در این اداره کل مشغول به کار شد

وی   پیش از این در کسوت معلم مشغول به خدمت بود و  با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد شیمی به سمت مدیر کل سازمانی که مهم ترین معضل کهگیلویه وبویراحمد را به دوش می کشد گمارده شد.

اکنون بعد از گذشت  چند ماه از حضور شبرنگ در این اداره کل موج انتقادات از عملکرد او شدت یافته است، در همین راستا یکی از مخاطبان [ ن _ ر] که آگاه و مطلع از شرایط این اداره کل است، یادداشتی در همین خصوص ارسال کرده است.

 این یادداشت به شرح زیر است:

اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌های اجرایی در رسته خدمات عمومی است، که جمعیت قابل ملاحظه‌ای از جامعه را تحت پوشش و خدمات خود دارد.

به عبارتی فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی، شبه قضایی و رفاهی را به گروه‌هایی از جمله کارگران، کارآفرینان، تولید کنندگان، جویندگان کار، تعاون گران و دریافت کنند یارانه و سبد معیشتی ارائه می‌دهد. لذا عملکرد مناسب عادلانه و همراه با سیاست گذاری و راهبردهای خلاقانه این دستگاه اجرایی نقش بسیار بالا و غیر قابل انکاری در راستای رضایتمندی مردم و جامعه خواهد داشت، لازمه این مهم انتصاب مدیران کاردان، خلاق، با تدبیر و پاکدست می‌باشد.

متاسفانه شواهد و بررسی‌های به عمل آمده نشان از آن دارد که طی سال‌های اخیر این اداره از وجود مدیران توانمند برخوردار نبوده و عملکردی حتی پایین‌تر از روز مرگی را شاهد بوده‌ایم.

هرچند طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش نرخ جمعیت و روند کاهشی ورودیان به بازار کار  نرخ بیکاری در سطح کشور و استان در حال کم شدن است، اما فقدان برنامه‌ریزی و سیاست گذاری مناسب در حوزه اشتغال و کارآفرینی استان هنوز ما را با بحران بیکاری درگیر نموده است.

کارگروه اشتغال و گروه‌های کاری و تخصصی اشتغال که وظیفه سیاست گذاری اشتغال و بازار کار، تجزیه تحلیل و ارائه گزارش دوره‌ای از بازار کار و مدیریت منابع و مصارف بانکی را به عهده دارد،  در یک سال گذشته در استان تعطیل بوده و دریغ از حتی یک گزارش کوتاه توسط مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه وضعیت بازار کار و  سیاست‌های مرتبط با اشتغال.

البته پدیده مضمون آمار گرایی در این اداره به شدت وجود داشته و مساله تا آنجا گفته می شود، به جای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای توسعه اشتغال پایدار مانند تسهیلات روستایی و یا  sme های سال‌های گذشته، اقدام به ثبت اطلاعات شکلی و غیر واقعی در سامانه رصد اشتغال مانند (صدور مجوز مشاغل خانگی و ثبت در سامانه به عنوان شاغل می‌نمایند و بدین طریق، تولید نرخ بیکاری بعضا  تصنعی انجام می شود.

در حالی نرخ بیکاری استان را زیر ۷ درصد اعلام می‌ شود اما آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی و سایر موسسات بیمه‌ای افزایش چندانی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهند.

امروزه استارتاپ‌ها یکی از پر رونق‌ترین مشاغل شناخته شده هستند، اما متاسفانه اداره کار تمام وقت خود را صرف مشاغل اشبائ  شده، سنتی و غیر قابل اجرای مشاغل خانگی نموده، مشاغلی که نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نمی‌گردد بلکه به دلیل توزیع ناعادلانه منابع و اعتبارات این مشاغل در استان حرف و حدیث‌ها و نارضایتی‌های شدیدی را در بر داشته است.

دریغ از کوچکترین حرکتی در زمینه ترویج فرهنگ کارآفرینی و توسعه استارتاپ‌ها، البته بعید به نظر می‌رسد در اداره کار استان مدیر یا کارشناس متخصصی در حوزه کارآفرینی وجود داشته باشد.

در یک سال گذشته حتی یک رویداد کارآفرینانه یا برنامه‌ای در زمینه ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری  در استان برگزار نگردید.

گویا این اداره اصلاً خبری از این موضوعات ندارد.

بالغ بر ۲۵۰۰ تعاونی استان غیر فعال است، تعاونی‌های مسکن استان بلاتکلیفند این در حالی است که یکی از برنامه‌های کلیدی دولت سیزدهم ساخت مسکن با محوریت تعاونی‌های مسکن است.

در سال گذشته هیچ اقدامی در زمینه توسعه تعاونی‌ها و یا فعال‌سازی تعاونی‌های راکد در استان شکل نگرفته است.

بلاتکلیفی در مراجع حل اختلاف اداره کار موج می‌زند. بسیاری از کارگران و کارفرمایان در راهروهای این اداره سرگردانند.

صحبت از کالابرگ معیشتی دارند در حالی که عمده فروشگاه‌های استان از عدم واریز مبلغ یارانه دولت برای توزیع کالاهای کالابرگی، شکایت فراوان دارند و خانواده‌ها سرگردان از این فروشگاه به آن فروشگاه می روند!

در سال گذشته آمار رسمی حکایت از آن دارد که  فقط ۴۱ نفر از طریق کاریابی  بکارگمارده شده و این در حالیست که هر ۶ کاریابی‌ مرکز استان کاملا تعطیل و سایر کاریابی های شهرستانی نیز وضعیت بهتری ندارند.

پست های مدیریتی آقای شبرنگ مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ماهاست با سرپرستی مدیریت می‌شوند( رفاه ، اشتغال، تعاون و روابط کار) این در حالیست که بر اساس ماده ۹۴ قانون خدمات کشوری سقف سرپرستی کمتر از چهار ماه می باشد.

 اما مهمتر از همه حواشی داخلی اداره به ویژه توزیع ناعادلانه رفاهیات و اضافه‌کاری کارکنان این اداره است که حواشی  داخلی را موجب و باعث عدم ارائه خدمت مناسب به جامعه هدف شده است.

گفته می شود، جناب مدیر کل هنوز پروازیست و هفته ای چند مرتبه  برای سرکشی به شیراز می رود و جالبتر اینکه  در مهمانسرا اداره سکونت دارد.  موضوعی که خلاف قانون و تضییع بیت المال است.

اکنون جناب استاندار دست پخت خود در این اداره کار رل ببینید و وی باید پاسخگوی شرایط موجود در این اداره کل باشد.

جناب شبرنگ،  براساس کدام شاخص فردی که حتی یک روز در زمینه ماموریت های این اداره سابقه نداشته و یا فاقد ویژگی ها و شاخص های  مدیریتی در این اداره کل شروع به کار کرد اما در نهایت با حمایت مستقیم استاندار وی منصوب شد و امروز انتظار می‌رود هر دو در کنارهم  پاسخگوی  شرایط این اداره کل باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 علی همت 1403/1/27 2:47:58

    اقای کریمی رئیس اداره کار دهدشت معلم جغرافیا هستند و فقط چون از اقوام اقای نماینده هستند گذاشتنش اینجا

    پاسخ
  • 2 وحید 1403/1/25 23:46:54

    رئیس اداره کار دهدشت آقای کریمی اگه بجاش یه سنگ هم بزارند بهتر جواب میده.

    پاسخ
  • 3 الف 1403/1/25 11:19:47

    اينطوري ميخوان اقتصاد را مردمي كنند

    پاسخ
  • 4 ... 1403/1/25 10:25:8

    اوضاع خراب تر از اون چیزیه که نوشتی

    پاسخ
  • 5 عمادی 1403/1/25 8:14:39

    ضعیف ترین مدیر تاریخ استان..یه آدم .......تحت اختیار کامل ذیحساب و افراد بیرون هستن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها