یادداشت
گفتگو و گزارش

مرگ آرام آرام نوستالوژی زاگرس


درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند!

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تشریح علت ممنوعیت برداشت گیاهان کوهی در زاگرس گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند!

اَفتونیوز| سیدیوسف مرادی در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرات نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا ۵۰ سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، عنوان کرد: ۴۲ درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان ۱۲ درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زاد و ولد حیات وحش است و این حیات وحش باید کنگر، بیلهر و ریواس را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاکسازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها