یادداشت
گفتگو و گزارش

مدیرکل امور عشایر استان؛


توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است

توزیع پنل‌های خورشیدی از کارهای شاخصی است که در راستای کاهش سوخت‌های فسیلی، از بین بردن درخت‌ها و کمک به روشنایی مورد نیاز عشایر در شب در دستور کار قرار گرفته است.

توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است

اَفتونیوز| فضل‌الله آذرفر  اظهار کرد: توزیع پنل‌های خورشیدی یکی از کارهای شاخص ماست که در راستای کاهش سوخت‌های فسیلی، از بین بردن درخت‌ها و کمک به روشنایی مورد نیاز عشایر در شب در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از دو هزار و ۴۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد و در سال‌ جاری نیز با همکاری شرکت توزیع نیروی برق، یک‌هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی دیگر بین عشایر استان توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قرار است در سازمان امور عشایر نیز یک تفاهم‌نامه با وزارت نیرو منعقد و سهم استان ما ویژه دیده شود و سهم آورده هر عشایر در این مدت برای هر پنل خورشیدی یک میلیون تومان است، در صورتی که امور عشایر برای هر پنل ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان هزینه کرده است و تلاش شده کمترین مبلغ از عشایر دریافت شود.

وی تصریح کرد: خانوارهای عشایری واجد شرایط مناطق ییلاق و قشلاق که برق پایدار ندارند باید در سامانه عشایری ثبت نام و کد دریافت کنند.

آذرفر تاکید کرد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام شده پنل ها توسط عشایر پرداخت و مابقی آن از سوی دولت تأمین اعتبار می شود و سهم آورده هر عشایرتنها ۱۰ میلیون ریال است در حالی برای هر پنل خورشدی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون اعتبار هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مناطقی که بیش از ۵۰ خانوار عشایری تمرکز داشته باشند از نیروگاه های متوسطه خورشیدی برای تامین برق آنها استفاده خواهد شد.

وی وزن کم، قابل حمل بودن و نصب آسان را از مهمترین مزایای این پنل ها عنوان کرد و افزود: این مزیت به مصرف کننده کمک می کند تا بدون نیاز به متخصص، به راحتی خود بتواند این سیستم خورشیدی را نصب و از آن استفاده کند.

سالانه ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، ۴۰۰ تن پشم، ۲۶ هزار تن شیر، ۱۸۰ تن انواع روغن های دامی و ۷۲۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می شود.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها