یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش؛


جوانان کهگیلویه وبویراحمدی در گیرو دار مشکلات ازدواج

بررسی و واکاوی مسایل و مشکلات ازدواج جوانان در استان عشیره ای و با هنجارها وساختار و فرهنگ سنتی حاکم بر خانواده ها و تمایل آنها به این امر نشان می دهد که بروز برخی چالش های فراروی ازدواج و یا فرزندآوری بیش از آنکه جنبه ساختاری و فرهنگی داشته باشد، باید در برخی عوامل بیرونی و کم کاری برخی نهادهای متولی جستجو کرد.

جوانان کهگیلویه وبویراحمدی در گیرو دار مشکلات ازدواج

اَفتونیوز| ایرنا نوشت: در برخی شهرهای بزرگ اگر از ازدواج های سفید و سیاه و تمایل نداشتن جوانان به امر ازدواج و یا رسوخ فرهنگ تجردگرایی به دلیل رسوخ بیش از حد فرهنگ های غربی سخن رانده می شود اما در این استان عشیره ای و کوچک خانواده ها و جوانان در صورت وجود شرایط و یا تامین هزینه و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی چندان مشکلی با این موضوع ندارند.

یکی از مشکلات قابل حل که می تواند گره کور امر ازدواج در استان کهگیلویه وبویراحمد را تا حدود زیادی باز کند و امید در دل جوانان و خانواده ها را زنده کند موضوع تسهیل گری در زمینه وام های ازدواج و تحقق برخی وعده هایی که دولت در این زمینه داده و برغم تاکید بر عملیاتی کردن آن اما به نظر می رسد گوش برخی نهادهای متولی و بانک ها به این مهم بدهکار نیست.

 «چالش‌های فراروی ازدواج جوانان و فرزندآوری زوج های جوان » دو مساله مهم و پیش نیاز سیاست‌های جمعیتی است که رفع آنها در اولویت برنامه های دولت سیزدهم قرار گرفته است که اگرچه برای خروج از این بحران برنامه های مناسبی هم طراحی شد؛ اما بررسی ها نشان می دهد که این راهبردها در کهگیلویه و بویراحمد به خوبی اجرایی و عملیاتی نشده است.

نرخ ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. طبق آمارهای رسمی، این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۴ مورد در هر هزار نفر رسیده است که نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق آمارهای رسمی، میانگین سن ازدواج مردان در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۲، ۲۷ سال و میانگین سن ازدواج زنان در این استان، ۲۳ سال بود. این آمار در سال ۱۳۹۹، به ترتیب به ۳۱ سال و ۲۵.۵ سال افزایش یافت.

از سوی دیگر کاهش جمعیت آینده کشور را تهدید می‌کند و در یک دهه گذشته نرخ رشد جمعیت در استان نزولی بوده است و جمعیت فعلی استان حدود ۷۶۹ هزار نفر است.

دولت برای خروج از این بحران ها برنامه های خوبی را اجرایی کرده است که از جمله آن ها می توان به افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج، ارائه زمین به والدین چند فرزندی، حمایت و ارائه بسته های حمایتی به خانواده های پر جمعیت و اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی اشاره کرد.

سرپرست امور بانوان و خانواده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه جمعیت استان به سمت پیری می رود، گفت: چنانچه در زمینه فرزندآوری و رفع چالش جمعتی تدابیری اتخاذ نشود در سال های آینده با مشکل جوانی جمعیت روبرو هستیم.

سیده راضیه مختاری تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی و بانک ها در خصوص واگذاری زمین در قالب جوانی جمعیت و پرداخت تسهیلات فرزندآوری در سطح استان همکاری بیشتری را داشته باشند.

به هم خوردن نسبت جنسیتی

مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: نسبت جنسیتی در این استان به هم خورده است.

زهرا رادمنش گفت: افزایش ۶.۷ درصد در جنس پسر تا حدودی نگران کننده است و به نظر اقدام و تمایل خانوادها در تعیین جنسیت جنین وداشتن فرزند ذکور در این زمینه موثر بوده است.

رادمنش روز اظهار کرد: به هم خوردن توازن جنسیتی و افزایش رقم ۶.۷ درصد در جنس پسر است که در ۲۰ سال آینده نبود جنس مونث برای گزینه ازدواج و شاخص فرزند آوری مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود: به طوری که اصلی‌ترین شرط فرزند آوری داشتن زنان گروه سنی باروری (۴۵-۱۰) است که به نظر می‌آید اقدامات خانوادها در تعیین جنسیت جنین و تمایل آنها به داشتن فرزند ذکور بی‌تاثیر نبوده است.

مسئول قرارگاه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: پیشنهاد می‌شود معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه، پژوهشی در خصوص علت افزایش موالید پسر در دستور کار خود داشته باشد و مسئولین ذی ربط به راحتی از کنار این موضوع عبور نکنند.

هیچ تعللی در اجرای قانون جوانی جمعیت پذیرفتنی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: هیچ تعللی در اجرای قانون جوانی جمعیت که ضمانت اجرایی دارد قابل قبول نیست.

سیدجواد هاشمی افزود: این قانون مرداد ماه ۱۴۰۰ در ۷۱ ماده ابلاغ و برای دستگاه ها وظایفی تعریف شده که همه ملزم به انجام آن هستند.

وی تاکید کرد: تامین نکردن اعتبار برای برخی از بندها یکی از مشکلات پیش روی اجرای این قانون است که در سطح کشور باید رفع شود اما مشکل برخی از بندهای این قانون با مشارکت دستگاه های استانی قابلیت حل شدن دارند.

وی ابراز کرد: برای اینکه جوانان به فرزند آوری تشویق شوند نیاز است زمینه ازدواج آنها فراهم و مشکل مسکن و اشتغال آنها رفع شود، باید دستگاه ها اقدامات صورت گرفته در این زمینه را برای گزارش دهی به نهاد ریاست جمهوری اعلام کنند.

هاشمی عنوان کرد: دستگاه های اجرایی اقداماتی که در زمینه فرزندآوری انجام دادند را انعکاس دهند تا مردم بدانند مسئولان از آنها حمایت می کنند و به ازدواج و داشتن فرزند تشویق شوند.

اخیر در پرداخت وام ازدواج چالش پیش روی خانواده ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون یک هزار و ۷۷۸ قطعه زمین برای ۲ هزار و ۳۵۴ خانوار در قالب طرح جوانی جمعیت تامین و در اختیار قرار گرفته است.

وی افزود: به دلیل مشکل کمبود زمین هر قطعه ۲۰۰ متری زمین به دو خانوار واگذار شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چنانچه اشکالات و نارسایی هایی که در اجرای این قانون در سیستم اداری و یا بانکی باشد گزارش داده تا در مرکز کشور پیگیری و رفع شود.

وی با اشاره به اهمیت تسریع پرداخت تسهیلات ازدواج، تاکید کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج، اما در پایان سال گذشته سه هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات ازدواج بودند که برخی از آنها حتی بیش از ۶ ماه در نوبت بودند.

هاشمی تاکید کرد: ظرف سال های اخیر موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.اجرایی و عملیاتی شدن مشوق های دولت برای ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت همکاری همه دستگاه ها را می طلبد.

گزارش: فهیمه قهرمانی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها