یادداشت
گفتگو و گزارش

آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک

آخرین وضعیت تب مالت در دیشموک توسط رئیس مرکز بهداشت و همچنین بخشدار اعلام شد.

آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک

اَفتونیوز| آخرین وضعیت تب مالت در دیشموک توسط رئیس مرکز بهداشت و همچنین بخشدار اعلام شد. رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه در پی گزارش بهورز روستای رودریش مبنی بر مشاهده علائمی از بروز تب مالت در اولین فرصت تیم سلامت مرکز جامع سلامت دیشموک به سرپرستی پزشک به روستای رودریش اعزام شد اظهار کرد: در این مراجعه تعداد ۱۸۰ نمونه انسانی از افراد مشکوک به بیماری تب مالت جهت انجام آزمایش نمونه گیری خونی انجام شد. سید محمدرضا جلیل‌پور اقدامات اولیه بهداشتی و درمانی لازم به منظور پیشگیری از بیماری در روستا را یادآور شد و افزود: پس از انجام آزمایش از نمونه‌های خون گرفته شده بنا به تشخیص کیت آزمایشگاهی شهرستان ۴۰ نفر از این نمونه‌ها بیمار قطعی تشخیص داده شدند. وی با عنوان اینکه مرحله دوم پایش بلافاصله پس از جواب آزمایش‌ها انجام گرفت افزود: تیم سلامت شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه به سرپرستی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی به همراه دارویار و داروهای مورد نیاز به روستا اعزام شدند و علاوه بر دارو درمانی بیماران، آموزش‌های لازم از جمله عدم استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی و گوشت خام به اهالی روستا ارائه شد. معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه موارد دیگری در سایر روستاها نیز مشاهده شد و اقدامات لازم انجام گرفت افزود: تیم سلامت شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه آمادگی دارد اگر موارد جدیدی از این بیماری گزارش شد نسبت به درمان و پیگیری موارد مشکوک اقدامات لازم را انجام دهد. بخشدار دیشموک نیز با بیان اینکه علائم تب مالت انسانی در سه روستای رودریش، دهنو و مورداز بخش دیشموک مشاهده شد گفت: بخش دیشموک بیش از ۱۲۰ هزار راس دام وجود دارد که نیازمند واکسینه شدن و پیشگیری از بیماری تب مالت هستند.

علیرضا نوروزی خوب با بیان اینکه تعداد مبتلایان این بیماری در منطقه سیر صعودی گرفته است افزود: با وجود اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام گرفته در منطقه این اقدامات کافی نمی‌باشند و از ادارات مربوطه مثل جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان انتظار داریم که به منظور جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت بیماری در منطقه اقدامات تکمیلی عاجل در جهت واکسینه کردن دام‌ها انجام دهند تا از بروز موارد حادتر در تب مالت انسانی و دامی پیشگیری شود. رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه بیماری تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است گفت: این بیماری در دام زنده هیچ علائم مشخصی ندارد و تنها از راه آزمایش خون مشخص می‌شود که نیازمند دستگاه‌های آزمایشگاهی و نیروی مجرب است. کرم الله کیانی نسب با عنوان اینکه در دامداری صنعتی تست کشتار انجام می‌دهیم و دام بیمار را معدوم می‌کنیم و در دامپزشکی سنتی بر اساس گزارش موارد ابتلای انسانی به بیماری توسط شبکه بهداشت اقدام به نمونه گیری و تشخیص می‌کنیم گفت: نمونه‌های گرفته شده ابتدا در شهرستان و سپس در استان مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند که در صورت مشاهده بیماری و تشخیص ابتلای قطعی دام‌های مورد نظر به کشتارگاه انتقال و معدوم سازی می‌شوند. وی با بیان اینکه هم اکنون چندین روستا در بخش دیشموک بر اساس آزمایش‌های انجام شده هم دام و هم نمونه انسانی ابتلا به بیماری قطعی شده است افزود: در روستاهای رودریش، دهنو و مورداز موارد انسانی بیماری تب مالت بیشتر از سایر روستاهاست.

کیانی نسب با اشاره به کمبود نیرو و امکانات در دامپزشکی شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: علی رغم همه مشکلات و کمبودها افزون بر ۹۰۰ راس دام در دیشموک خونگیری شدند که از این تعداد ۶۱ راس دام مبتلا تشخیص داده شدند که ۵۶ راس آن مبتلای قطعی بودند و آنها را معدوم کردیم و دامپزشکی شهرستان آمادگی دارد به محض دریافت گزارش علائم بیماری موضوع خونگیری و تشخیص و معدوم سازی دام‌های بیمار را انجام دهد.

منبع: فارس



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها