یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش؛


حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟

اهالی روستاهای منطقه جلاله از توابع شهرستان می‌گویند: در ۳ سال اخیر حشره‌ای شبیه ملخ در فصل بهار به مزارع و درختان بلوط هجوم می‌آورند و کشاورزی ما را نابود می‌کنند

حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟

اَفتونیوز| کلیپی از حمله حشره‌ای شبیه ملخ به مزارع و درختان بلوط روستاهای منطقه جلاله از توابع شهرستان دنا در فضای مجازی دست به دست می‌شود که مسئولان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و مدیران ارشد شهرستان دنا از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

بنا به گفته اهالی روستاهای منطقه جلاله این حشره در ۳ سال اخیر در فصل بهار به صورت ناخوانده به مزارع و درختان بلوط حمله می‌کنند و کشاورزی آنان را نابود می‌کنند تا جایی که کشاورزان منطقه تصمیم گرفته۲اند با این شرایط دیگر اقدام به کاشت جو، گندم و ...نکنند.

وقتی با بعضی از جوانان روستای جلاله صحبت می‌کردیم، آنها مثل پدران و بزرگان خود دل‌ودماغ برای کار بر روی زمین‌های کشاورزی نداشتند. سختی کار کشاورزی، آینده شغلی نامناسب، پایین‌بودن درآمد، نبود امکانات لازم براي کشاورزي، عدم وجود امکانات در روستا، عدم توجه سیاست‌گذاران و دولت به کشاورزي و عدم علاقه جوانان به کشاورزي از جمله عوامل بی‌رغبتی و بی‌انگیزگی جوانان به شغل کشاورزی است.
نوروز دلبازی دهیار جلاله از هجوم ملخ به مزارع کشاورزی این منطقه می‌گوید. او بیان می‌کند که حدود سه سال کشاورزان و مردم این روستا گرفتار ملخ‌ها هستند.
وی افزود: این موضوع را بارها با مسئولان بخشداری پاتاوه و فرمانداری شهرستان دنا در میان گذاشتیم و نامه‌نگاری‌های متعددی انجام گرفت؛ اما هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم.
دلبازی می‌گوید: هجوم ملخ به مزارع کشاورزی درآمد و شغل مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است.
 یکی از کشاورزان منطقه جلاله می‌گوید: کشاورزی در این منطقه کاملاً از بین رفته است. آفت ملخ سه سال است که کشاورزی روستای جلاله را از بین برده و چندین بار مراجع کردیم و جوابی نگرفتیم. یک‌بار دستگاهی برای سم‌پاشی به ما دادند که روی دستگاه تراکتور روستا سوار نشد و خودشان هم تراکتوری برای سم‌پاشی نیاوردند.
وی گفت: اصلاً کشاورزی نداریم و معطل‌مانده‌ایم.
یکی دیگر از کشاورزان گفت: این حشره شبیه به ملخ چون بال پرواز ندارند، کشت زمین‌های کشاورزی را می‌خورند و کشاورزی را نابود می‌کنند. حداقل سمی به ما ندارند که این مشکل برطرف شود.
دلباز یکی دیگر از کشاورزان گفت: سال گذشته جو کاشتیم و هیچ برداشتی نداشتیم. این‌قدر این ملخ‌ها زیاد هستند که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان زرع و کِشتی انجام داد.

پارسا شعبانی سرپرست فرمانداری دنا و داریوش حصار معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند: تاکنون گزارشی به ما نرسیده است.

شهرام صفادوست بخشدار پاتاوه نیز از حمله حشره‌ای شبیه ملخ به مزارع و جنگل‌های بلوط منطقه جلاله اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: این موضوع را تاکنون نشنیده‌ام ولی پشه‌ها به درختان روستاهای بن زردها و درب کلات حمله کرده‌اند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 سی سخت 1403/2/24 17:19:29

    تعجب میکنم معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار بی اطلاعی میکنند ..ما مراجعه کردیم ب اقای اراسته رئیس جهاد شهرستان و فرمانذاری ....سلام وعرض ادب خدمت سایت مردمی افتونیوز .....مشکلات سازمان جهاد را بر اساس مستندات ب اطلاع مردم رساندید .ایا با معتمدی برخوردی شد ....چه فایده ....رسالت خود را انجام دادبد من از طرفداران پر پاقرص شما هستم چون واقعیت جامعه را بیان مینمایید .....

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها