یادداشت
گفتگو و گزارش

«هدایت‌خواه» و «روشنفکر»؛ سرگذشت متفاوت دو لیست «بورسیه‌ها» و «هلدینگ‌ها»

سوالی که ذهن مخاطب را به شدت مشغول می‌کند این است که مهدی روشنفکر در انتهای دولت روحانی که هر گروهی سهم خود را بر میداشتند یا در ابتدای دولت رئیسی که هر نماینده سهم خود را از قدرت میگرفت، چرا نتوانست یا نخواست از فرزندان استان حمایت کند؟

«هدایت‌خواه» و «روشنفکر»؛ سرگذشت متفاوت دو لیست «بورسیه‌ها» و «هلدینگ‌ها»

اَفتونیوز| عملکرد برخی سیاسیون را می‌توان بصورت تطبیقی مقایسه کرد تا از قِبل آن متوجه ظرفیت ها و پتانسیل آنها شد.

در این باب میتوان عملکرد ستار هدایت خواه و مهدی روشنفکر را از جهت کادر سازی سیاسی مورد بررسی قرار داد.

هدایت خواه و روشنفکر از یک جهت دارای تجربه مشترک اند، سال ۹۲ لیست بعد از انتشار لیست ۳۲۰۰ نفری  بورسیه غیرقانونی در دانشگاه های وزارت علوم، بلافاصله اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد ۱۲۳ نفر در دانشگاه یاسوج به همین منوال بورسیه  یا جذب هئیت علمی شده اند، علاوه برلین، بر طبق اسنادی که محمد صادقی نماینده وقت مجلس منتشر کرد بسیاری از این افراد به توصیه و سفارش ستار هدایت خواه جذب شده بودند.

علاوه بر این، بر اساس سند منتشر شده در سال گذشته، مهدی روشنفکر تقاضای بکارگیری تعدادی از نیروهای نزدیک به خود  را به قالیباف داده بود.

لیست هدایت‌خواه تا زمانی که محمود صادقی آن را رسانه ای نکرده بود شبیه به اسناد طبقه بندی محرمانه بود، یعنی زمانی ما شاهد انتشار لیست بودیم که چندین سال از اتمام مقطع دکتری و  گرفتن دستمزد بورسیه های نورچشمی هدایتخواه گذشته بود و برای خود نان و نامی دست و پا کرده بودند.

هدایتخواه به دلیل  اعتقاد به تشکیلات سازی و تخصص در این زمینه از دوران نوجوانی سهم بورسیه های نورچشمی دولت در  استان را از وزیر گرفت و در توجیه این حرکت سال ۹۸  در نمایشگاه کتاب یاسوج واقع در مصلی گفت : در راستای عدالت چنین کاری کردم اگرچه لیست افراد نشان میدهد غالبا یا نورچشمی وی بودند و اغلب در نازل ترین سطوح علمی قرار داشتند.

اگرچه برخی از همین افراد در سال ۹۸ مخالف شماره یک هدایتخواه بودند اما هدایتخواه در همان سال ۹۸ با صراحت از این لیست و از این افراد دفاع کرد و این بورسیه ها را حق فرزندان استان و در راستای عدالت ملی خواند اگرچه دقت نکرد که عدالت فقط یک بحث ملی نیست در استان به بدترین شکل با این بورسیه ها عدالت را خدشه دار کردند.

بر اساس شواهد، افراد لیست هدایتخواه با وجود اینکه  از نظر علمی و استعدادی  جایگاه پایینی در دوران تحصیل کارشناسی و مقطع متوسطه (دبیرستان ) داشتند  به دلیل قرار گیری در این لیست، جایگاه های مهمی از جمله:  هیات های علمی، هیات مدیران استانی و کشوری را به دست اوردند و بعد از هدایتخواه شرایطشان به واسطه این تحصیل و مدرک هر روز بهتر از دیروز شد و غالب این لیست  هنوز در درون تشکیلات هدایتخواه حضور دارند.

 سال گذشته نیز لیست چند نفره پیشنهادی روشنفکر برای حضور در هلدینگ ها منتشر شد اما لیست روشنفکر به مقصد نرسید و براحتی افشا  شد و نه تنها سرانجامی نداشت  بلکه افراد درون لیست همان  نام و نام هاي  قبلی را نیز از دست دادند.

روشنفکر بر خلاف هدایتخواه نه تنها از لیست که امضا و مهر مجلس زیر آن  بود دفاع نکرد بلکه آن را توطئه مخالفان نامیدند و گاها تیم رسانه وی حتی از واژه جعل نیز استفاده میکردند!

سرگذشت لیست روشنفکر به جایی رسید که برخی از این افراد  از همان شعل ها  مسئولیت های پیشین کنار گذاشته شدند و  ساز مخالفت با روشنفکر کوک کردند و انتشار چنین لیست بدون دستاوردی، به وجه این افراد صدمات زیادی وارد کرد.

برخلاف هدایت خواه که از جوانترها حمایت کرده بود در لیست روشنفکر شاهد حضور افراد با میانگین ۳۵ سال تا ۶۰ سال بودیم، هنوز مشخص نیست هدف یک شغل بوده یا مسئولیت های در سطوح بالا؟! و همچنین مشخص نیست علیرغم تبلیغات تیم روشنفکر از نفوذ ایشان و رابطه با قالیباف، چرا  این لیست چنین سرگذشت تلخی را  تجربه کرد!

از لیست پیشنهادی روشنفکر به ریاست مجلس تنها یک نفر در یک هلدینگ که چندان جایگاه مهمی نیز محسوب نمی‌شود مشغول شد.

سوالی که ذهن مخاطب را به شدت مشغول می‌کند این است که  مهدی روشنفکر در انتهای دولت روحانی که هر گروهی سهم خود را بر میداشتند یا در  ابتدای دولت رئیسی که هر نماینده سهم خود را از قدرت میگرفت، چرا نتوانست یا نخواست از فرزندان استان حمایت کند؟

در این سالها تعدادی از مدیران هم استانی و افرادی مانند شایان نادری، ستاری فرد، نیکدل، مسعودی و ده‌ها نفر دیگر از جوانان هم استانی بارها در گفتگوهای خود اعلام‌ کرده اند نمایندگان استان از انتصاب این افراد بی خبر بوده اند چه برسد به کمک کردن! اکنون باید پرسید چرا نماینده بویراحمد هیچ گاه از ظرفیت خود برای ارتقای نیروها و کادر سازی بهره نبرد.

در پایان این یادداشت در پی تصديق و تایید عملکرد هدایت  خواه در ماجرای لیست بورسیه های غیرقانونی نیست چراکه اغلب افراد حاضر در آن لیست دارای صلاحیت علمی نبودند، در این باب فقط قصد داشته برخی ادعاهای نزدیکان نماینده بویراحمد در خصوص حمایت از جوانان و فرزندان استان را مورد قضاوت و ارزیابی منطقی قرار دهیم.

(اسامی در توئیت محمود صادقی به همین شکل به صورت نامشخص منتشر شد و ما نیز از همان استفاده کردیم)

 

نامه روشنفکر نیز ابتدا در سایت عصردنا منتشر شد و بلافاصله در فضای مجازی استان وایرال شد)

 

لیست بورسیه‌های دانشگاه یاسوج که در سال ۹۲ منتشر شد: 

 

 

 

 

 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 10 نظر

  • 1 رحمان 1403/3/7 13:12:22

    حرامزادگی ژورنالیستی شاخ و دم ندارد

    پاسخ
  • 2 جوان بیکار 1403/3/6 21:17:47

    خجالت داره به خدا چطور در قیامت میخواهید جواب خیانت به این مردم را بدهید از خدا بترسید

    پاسخ
  • 3 حسن 1403/3/6 20:1:50

    مگه از هدایت خواه ترسیدی که لیست را پنهان کردی دلار لیست هم منتشر کن اگر جرات داری

    پاسخ
  • 4 سعید 1403/3/6 18:41:10

    نقش دکتر هدایت خواه در استخدام ۱۰نفر نیروی نورچشمی در معاونت های مهم استانداری رو هم بررسی کنید به نتایج قابل تامل و عجیبی خواهید رسید...

    پاسخ
  • 5 عدالت 1403/3/6 17:59:29

    این لیستی که به اسم روشنفکر دادین افراد بازنشسته هستن وعده ای از این عزیزان نیروی رسمی هر نهادی هستن که چندین چند سال مشغول به کار هستن فقط از روی غرض پیام زدین

    پاسخ
  • 6 محمد صلاح 1403/3/6 17:23:50

    ادم روزی یه بشکه .......... بخوره شبی از صد دیوار بالا بره چهارتا یخچال و ال ای دی بدزده روزی چند وعده .... کنه خیانتش خیلی خیلی کمتر از خیانت سیاسیونی که از دیوار احساسات و تعصبات دینی و طایفه ای و منطقه ای مردم بالا میرن و با خیانت های خودشون استعدادها رو نابود منابع را نابود و اعتقادات و اعتمادات مردم را به سرقت میبرند.. لعنت بر هر کسی که با مردم چتین میکند و لعنت بر کسی میداند ادم کاری نیست ولی هر خیانتی میکند تا مسئولیت را بگیرد

    پاسخ
  • 7 بویر 1403/3/6 11:41:25

    چطور لیست هدایت پنهان کردی

    پاسخ
  • 8 مهدی 1403/3/6 9:14:21

    سلام نمی دونم چقدر سوختید که بعد از پانزده سال هنوز داستان بورسیه ها فراموشتان نمی شود؟ آب بریزید اونجایی که سوخته

    پاسخ
    • 8 - 1 جعفر پاسخ به : مهدی 1403/3/21 19:14:7

      اسمش .......... سیاسی هست این فجایع. سوختن داره تا اخر عمر این استان و قیامت اون منافع بگیران.

    • 8 - 2 م پاسخ به : مهدی 1403/3/6 11:43:1

      ظلم همیشه ظلمه چه یکسال بگذره چه صدسال

سایر اخبار
برگزدیدها