ماجرای اعتبارنامه تاجگردون؛ از «برادرکشی» روشنفکر و موحد تا «ککاگری» بهرامی

روشنفکر با همراهی که با زاکانی و جبهه پایداری داشت سعی بر آن داشت با پشت کردن به برادر خود و عرض ارادتش به زاکانی و رفقا و بدنه اصولگرایان کشور که عمدتا عنان کار در قوه مقننه و برخی نهادهای انتصابی را در اختیار داشتند نزدیک و در این جمع پذیرفته شود.

ماجرای اعتبارنامه تاجگردون؛ از «برادرکشی» روشنفکر و موحد تا «ککاگری» بهرامی

اَفتونیوز|  موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در آغاز مجلس دوازدهم نیز با حواشی همراه شد و در همین ابتدای کار در مجلس با تنش و فضاسازی رسانه ای نماینده تهران همراه شد ولی در نهایت مورد تایید اکثریت اعضای شعبه ۱۲ تایید اعتبارنامه نمایندگان قرار گرفت.

در این بین، بر اساس آنچه در فضای مجازی و حقیقی عنوان شد «محمد بهرامی» دبیر اول شعبه ۱۲ تایید اعتبارنامه نمایندگان مسئول رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون بود و نقش مهمی در تایید آن ایفا کرد تا مردم استان و به خصوص حوزه انتخابیه گچساران و باشت با ارسال پیامهایی از وی تشکر کنند.

اعتبارنامه تاجگردون در مجلس گذشته با رای شکننده ای رد شد و این حوزه ۲ سال از داشتن نماینده محروم بودند و دوسال دیگر نیز با وجود حضور مولف کتاب پایی که جا ماند در مجلس، در افکار عمومی چنگی به دل نزد و گفته می شود در جلسه رای گیری برای اعتبارنامه تاجگردون که با فشار عمدتا اعضای جبهه پایداری به لیدری زاکانی انجام شد مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد نیز همراه با آنها، رای به رد اعتبار نامه تاجگردون از مجلس داد و موحد نیز به بهانه کرونا در جلسه رای اعتماد شرکت نکرد. 

تاجگردون این اتفاق را «برادرکشی» دانست و بخش عمده ای از مردم و رسانه ها نیز عدم حمایت این دو نماینده استان از نماینده گچساران را نکوهش و مذمت کردند ولی روشنفکر بازهم از ترس افکار عمومی استان و خیانت دانستن این اقدام ناپسند، از شفاف‌سازی رای منفی خود گریزان بود. 

اما چه شد که آن اتفاق افتاد؟

رفتار روشنفکر و موحد در آن برهه را می توان از چند منظر نگاه کرد. این دو که تازه منتخب مردم شده بودند (موحد بعد از دو دوره غیبت دوباره انتخاب شده بود) نمیخواستند در سایه و حاشیه قدرت تاجگردون که تا پیش از این به عنوان رئیس کمیسیون بودجه و تلفیق مجلس نفوذ زیادی در کشور و استان داشت قرار بگیرند.

روشنفکر با همراهی که با زاکانی و جبهه پایداری داشت سعی بر آن داشت با پشت کردن به برادر خود و عرض ارادتش به زاکانی و رفقا و بدنه اصولگرایان کشور که عمدتا عنان کار در قوه مقننه و برخی نهادهای انتصابی را در اختیار داشتند نزدیک و در این جمع پذیرفته شود.

حذف تاجگردون می توانست کار را در استان برای روشنفکر و موحد نیز راحت‌تر کند. روشنفکر تا قبل از این شاهد تقابل زارعی و تاجگردون بود و میدید عده ای برای تخریب زارعی از نام و قدرت تاجگردون استفاده میکنند و طبعا نمی توانست در ادامه حریف تاجگردونی شود که متخصص بودجه بود با تجربه بود زیرک بود و نفوذ زیادی در بدنه حاکمیت داشت. پس حذف آن و نزدیک شدن به چهره هایی که روشنفکر تا کنون آنها را نه از نزدیک که فقط بر صفحه تلویزیون دیده بود برایش بسیار خوشایند و باعث افتخار بود. و اما به هر اندازه که غلام‌محمد زارعی را با نام تاجگردون تخریب کردند روشنفکر را به دلیل حذف تاجگردون سرزنش کردند. یعنی هم حضور و هم عدم حضور تاجگردون در مناسبات استان، برای نمایندگان بویراحمد در افکار عمومی گران تمام شد.

این خصلت در ادامه نمایندگی مهدی روشنفکر عیان‌تر شد. جایی که بسیاری از نخبگانی که از سال ۹۴ تا ۹۸ و پیروزی وی نقش عمده‌ای داشتند را تعمدا نادیده گرفت و به صورت نرم حذف کرد. تا جایی که دیگر فرد شاخصی در جریان ندای وحدت برایش نماند یا برایش هزینه نمی‌دادند.

یکی دیگر از دلایل نیز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حلقه یاران هدایتخواه برای نماینده بویراحمد بعد از نشستن بر کرسی مجلس بود. این حلقه بازماندگان تفکری بودند که ید طولایی در انحصارگرایی و حذف چهره‌ها و نخبگان استانی دارند.

موحد اما کمی زیرک‌تر از روشنفکر بود و در جلسه نهایی رای اعتماد به تاجگردون حضور نیافت. کرونا بهانه خوبی دست موحد داد که پازل «برادرکشی» را در مجلس تمام کند.

در چهار گذشته روشنفکر و موحد هر جا در معرض مردم و افکار عمومی( بغیر از هواداران شان) قرار گرفتند مورد مواخذه قرار گرفتند، حامیان شان در فضای مجازی در لاک دفاعی قرار گرفته اند و کسی استدلال های آن ها را قانع کننده نمی‌دانست.

موحد در این دوره مجلس و احتمالا تحت تاثیر افکار عمومی و رسانه‌ها، برای تایید اعتبارنامه تاجگردون حداقل در مجلس حضور داشت و در چند مورد خود را نیز در وسط ماجرا قرار میداد( آنگونه که از عکس‌ها مشخص بود). پس بدیهی است که اگر احساس فشار اجتماعی بر روی دوش موحد سنگینی نمی کرد و مستقلین و میانه رو ها عنان کار را دست نمی گرفتند باز به  همان موحد چهار سال پیش تبدیل میشد.

هر چند فضای عمومی مجلس به گونه‌ای بود که می شد حدس زد که اعتبارنامه تاجگردون تایید می‌شود اما نقش «محمد بهرامی» نماینده بویراحمد در این بین نیز پررنگ بود. جایی که فعالان مجازی و رسانه‌ای واژه «ککاگری» را تمجید از بهرامی به کار بردند. ناگفته پیداست این واژه در تقابل با واژه «برادرکشی» بود که پیشتر تاجگردون برای عدم حمایت روشنفکر و موحد از خود در مجلس یازدهم بکار برده بود و هنوز احتمالا خود روشنفکر هم نمی‌داند چرا نه فقط پشت برادر هم‌استانی مانند غلامرضا تاجگردون، را در این بازار داغ لابیگری، رانت و سهم‌خواهی برای استان خالی کرد بلکه با همراهی با تفکر زاکانیسم به برادر خود پشت کرد تا توسط تاجگردون لقب برادر‌کُش را بگیرد.

در یک جمع بندی نهایی، در باور عامیانه و فرهنگ محلی مردم کهگیلویه و بویراحمد همواره [ پشت برادر را خالی کردن] امری مذمت و نکوهیده بوده که تاثیر آن تا به کنون در ادبیات بومی و زندگی روزمره مردم مشهود و ملموس است و موحد و روشنفکر  در این چند سال ها بخاطر حذف تاج گردون، از این ناحیه، شدید ترین انتقادات را شنیدند اما شاید آنها فکر نمی کردند مجدد تاج گردون  به عرصه برگردد و در نهایت، اینک برای روشنفکر، مجال جبران باقی نمانده و افکار عمومی دیگر حمایت موحد را چندان جدی نمی گیرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 21 نظر

  • 1 بویراحمد 1403/6/23 23:28:2

    واقعآبی چشم ورویی چوپان دروغ گو

    پاسخ
  • 2 احمد 1403/3/14 13:0:42

    ..... چه پدرکشتگی با موحد و روشنفکر داری؟؟؟تا چشم روی هم بزاری چهارسال میگذره،همین آرای تامرادی ها بود که بهرامی را به مجلس فرستاد

    پاسخ
  • 3 رحمان 1403/3/14 7:38:20

    در اینکه اعتبارنامه تاجگردون باید تایید میشد (با توجه به تاییدیه شورای محترم نگهبان)شکی نیست. در اینکه در حق تاجگردون و مردم گچساران و باشت هم اجحاف شد هم شکی نیست ولی جناب افتونیوز نگاه قبیله ای و عشیره ای به مسایل خصوصا مسایل سیاسی از برادر کشی موحد و روشنفکر بسیار مذمومتر و نا پسندتر هست. این چه تحلیلی است که حمایت بهرامی (که به باور خیلیا به ذوالنوری!!!!!!!! رای داده) را ککاگری و رای ندادن روشنفکر را برادرکشی؟؟؟؟

    پاسخ
  • 4 راستگو 1403/3/13 22:44:22

    افتو نیوز مغرض وبی کفایت اگه تاجگردون خودش اعلام کند که موحد وبهرامی در تصویب اعتبار نامه ایشان نقش بسیار سازنده ای داشته اند ، خداوکیلی قبول می کنی ؟ البته مطمئنم چون صابون موحد بدجوری به بدن سردبیرش خورده باز انکار می کند حتی حرف راست را هم قبول نمی کند .به دروغ گفتند تاجگردون از بزرگواری حمایت کرده بعدکه توسط تاجگردون تکذیب شد حتی تکذیبه راهم قبول نداشتند

    پاسخ
  • 5 چوووووب خدا صدا ندارد 1403/3/13 20:39:38

    برادرکشی روشنفکر مثل مدیران ناکارآمدی بود که تا قبل از ایشان دبیر ادبیات بودن ولی وقتی شد رئیس یکی از ادارات آموزش و پرورش (بخوانید آموزش و پرورش عشایر) این مدیر اقدام به نوشتن اکاذیب برضد کادر آن اداره از جمله آروین ها و محمدی زاده و ضامن فر می نمود و بقیه کادر اداری را مجبور می کرد که آن را امضاء کنند.

    پاسخ
  • 6 الهی 1403/3/12 19:0:47

    عملکرد بهرامی افتضاحه یه پدر بیامرزی برا روشنفکر خواهد ساخت

    پاسخ
  • 7 حسین سیف آبادی 1403/3/12 19:0:14

    بهرامی آبرو حیثیت سی آغا نیله تا بخا خرج کرد خودشو برداره چهار سال تموم وابیع یه چهارتا بچه پیچ ریخته دور ورش عاقبتی نیارع جریان

    پاسخ
  • 8 حرف خق 1403/3/12 18:59:0

    تا الان چهار پنج مدیر کل عوض شده وفقط هدایت خواه دخیل بوده یعنی بهرامی یه بی خاصیتی بیش نیست نماینده خنثی که هیچ کاری ازش بر نمیاد فقط پز عالی میده

    پاسخ
    • 8 - 1 لاهیجان پاسخ به : حرف خق 1403/3/13 1:52:7

      باید ببینیم خود بهرامی و تاج چگونه باهم تا خواهند کرد

    • 8 - 2 حسین پاسخ به : حرف خق 1403/3/13 1:51:24

      بازنده این داستان روشنفکر بود که خودش تا ابد بد نام کرد موحد این دوره جبران کرد

    • 8 - 3 زندگونی پاسخ به : حرف خق 1403/3/13 1:50:31

      تاج گردون فعلا خرش از پل رد وابی

  • 9 عدالت 1403/3/12 18:58:0

    ترب من دهس بهرامی نی

    پاسخ
    • 9 - 1 بخش علی پاسخ به : عدالت 1403/3/13 1:53:52

      روشنفکر و موحد شاید دلایل قانع کننده و بر مبنای مصلحت منطقه سون اینکارو کردن

  • 10 دهدشت گوجه چین 1403/3/12 18:11:32

    درود بر دکتر بهرامی با اصالت و تحصیل کرده ..موحدسوم ابتدایی بود رفت حوزه بهبهان ...بی سواد است ...هم بیسواد سیاسی هم کلاسیک فقط فقط استاد ... و ... و ..... است اتش قدرت وحسادت تا ورطه نابودی پیش برذه وی را .....خداوند هم صبر دارذ یک ضربه کاری موحد را میزنذ خداوند بزرگ ک تا هیچ زمان بلنذ نمیشود ....

    پاسخ
    • 10 - 1 عادل پاسخ به : دهدشت گوجه چین 1403/3/15 23:21:6

      نفرین بر دهانی که بی موقع باز شود

  • 11 محمد رضا 1403/3/12 17:31:44

    مهدی روشنلکر نه برا خودش کاری نکرد نه برا مردم

    پاسخ
  • 12 دهدشت 1403/3/12 17:30:41

    حذف تاج توسط روشنفکر جهت دوتا پست بخشداری ماند کشتن یک انسان توسط یک دزدجهت دزدین صد هزار تومان

    پاسخ
  • 13 ارداوتان 1403/3/12 17:29:8

    درود اگر گرگ بیونسی قیمت قاطر چیده

    پاسخ
  • 14 احمد 1403/3/12 17:28:13

    روشنفکر و موحد تعطیلن

    پاسخ
  • 15 علیرضا هماهنگ 1403/3/12 16:10:32

    سلام علیکم ضمن تایید بیان برخی واقعیت ها و حذف ناحق تاجگردون ، در دوره قبل نسبت به موحد خیلی بی انصافی و .... نمودی ، اتفاقا بخاطر کم تجربه ای و عدم همراهی اکثریت مجلس استاد بهرامی وزنه ای نبود که اینقدر بالا و پایینش می کنید ، برعکس انتظار می رقچفت حمایت موحدولو به نظر شما حضور ظاهری را برجسته و تمجید می کردید چون در انتخابات گذشته نیروهای تاجگردون و خودش عملا با تمام قدرت از رقیب موحد دفاع و حمایت جانانه کرد ولی این حرکت ناپسند تاجگردون و یارانش روح بزرگ موحد را در حمایت از خق تاجگردون نیازارد و وظیفه اش را تکمیل نمود

    پاسخ
  • 16 بینانژاد خبرنگار 1403/3/12 15:38:4

    قمپز در کردن: قمپز یک نوع توپ جنگی بوده که هیچ اثر تخریبی و خطرناکی نداشته و فقط بخاطر صدای وحشتناکش،برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و سپاهیان دشمن استفاده میشده. حالا،خبرنگاری که این خبرو کار کرده یا هیچ اطلاعی از کاربرد فراکسیونها در مجلس نداشته یا هم فکر میکنه این دویست سیصدنفر نماینده سردرگم و بلاتکلیف موندن که این پنج شش نفر رابین هود بپرن وسط و مشکلو حل کنند، آقای بهرامی هم بین این چند نفر یک رای داشت،من موندم این اقدام هوشمندانه دیگه از کجا اومد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها