یادداشت
گفتگو و گزارش

کمبود محسوس تجهیزات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد

بخش زیادی از مراتع و جنگل های کهگیلویه وبویراحمد ظرف روزهای گذشته به ویژه در شهرهای باشت، گچساران و کهگیلویه دچار آتش سوزی و نابود شد که البته کمبود محسوس تجهیزات اطفای حریق بیش از هر زمان دیگری در استان محسوس بود.

کمبود محسوس تجهیزات اطفای حریق در کهگیلویه وبویراحمد

علفزارها در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد با بارندگی ابتدای امسال رشد فراوانی داشتند که با خشک شدن آنها تاکنون ۱۰ مورد آتش سوزی در این مراتع گزارش شد و بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل و مراتع استان بدلیل نبود برنامه ریزی بهنگام در آتش سوختند.

کهگیلویه وبویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل داردکه ۷۰درصد جنگل های آن را درخت بلوط پوشش می دهد همچنین در این استان ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل هست که با تغییر اقلیم و شدت گرمی هوا، خطر آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان رو به افزایش است.

این آتش سوزی های گسترده و خاموشی آنها با زحمت و البته با کمک جوامع محلی و با دستان خالی چند روز به طول انجامید توجه و حمایت بیش از پیش دستگاه های متولی از جمله سازمان منابع طبیعی و مدیریت بحران وزارت کشور برای تامین تجهیزات اطفای حریق در این استان را بیش از پیش ضروری ساخت.

پیش تر مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به تهدید آتش سوزی جنگل های استان گفت: با بارش های مناسب امسال ارتفاع علف در مراتع و جنگل های استان بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر رشد کردند که خشک شدن این علفزارها یک تهدید مهم برای طبیعت استان بشمار می رود.

هر ساله مساحت زیادی از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در آتش می سوزند امسال نیز شروع و تعداد آتش سوزی ها در این خطه بیش از سال های گذشته گزارش شد اما چرا باید این چرخه مشکل آتش سوزی در استان هر ساله تکرار و حتی برخی از سال ها شدت می یابد؟

بخش عمده ای از این نبود موفقیت ها توجه نکردن به مدیریت پایدار و اجتماع محور منابع طبیعی و حتی تعارض منافع بین جامعه محلی و برخی دستگاه های دولتی دارد چرا که از یک طرف به تشویق عشایر و مهاجرت معکوس روستایی می پردازیم ولی از طرف دیگر هنوز بخشی زیادی از مراتع استان ممیزی و شیوه بهره برداران از آنها مشخص نشده است.

بر مبنای نظر کارشناسان، الگوی مدیریت عرصه های طبیعی در دنیا اصرار حکمران در بحث "کاربری" عرصه است نه مالکیت، به این معنی که یک عرصه ای را زمانی که به عنوان جنگل شناسایی می شود، فارغ از مالکیت باید با کاربری جنگل حفظ شود این در حالی است که در کشورما، بجای تکیه بر حفظ کاربری بر "مالکیت" تکیه می کنیم.

حال که در کشور ما بجای تکیه بر حفظ کاربردی بر مالکیت و ملی شدن جنگل ها تاکید می کنیم زمانی که یک عرصه جنگلی با یک فرایندی مالکیت آن از دست دولت خارج شود به محض از بین رفتن مالکیت، کاربری نیز از بین می رود و در نتیجه به مرور جنگل و مرتع از بین می رود چرا که دولت دیگر مالک نیست.

به همین خاطر کارشناسان برای حفاظت از جنگل ها ومراتع بر حفظ کاربری جنگل ها تاکید دارند و حتی پیشنهاد می دهد که الگوی شهرداری در مورد فضای سبز را دنبال کنیم مثلا اگر زمینی برای فضای سبز تعیین شد در هر صورت باید به فضای سبز تبدیل شود با این اوصاف احساس و مشارکت فعال و پایدار مردم را نسبت به حفاظت از جنگل در مقابل با خطرات و حتی آتش سوزی خواهیم داشت.

آتش سوزی جنگل ها در فصل خشک رخ می دهد از طرفی سازمان منابع طبیعی متولی جنگل ها توان مهار آتش را ندارد چون نه نیروی کافی دارد و نه امکانات مناسبی در اختیار دارد از طرف دیگر، تکرار و شدت "آتش سوزی جنگل ها" در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به یک بحران شده است که ضروری است با توجه به جایگاه حفظ مراتع و جنگل ها ستاد بحران استان متولی مدیریت این خطر در استان باشد.

استانی که کوهستانی است و مساحت زیادی از آن را جنگل تشکیل می دهد و هر ساله حجم زیادی از این جنگل ها در آتش خاکستر می شوند مشاهده و گزارش این آتش سوزی ها نشان از خیانت ما در امانت خدادای و عدم توجه بهنگام در حفظ و برنامه ریزی از جنگل ها دارد .

بنابراین لازم است مدیریت بحران استان با همکاری منابع طبیعی استان وهمراهی سازمان های استان، ضمن آموزش و استفاده از مشارکت مردم، همچنین برای تدبیر این بحران نیروهای مردمی و داوطلبان خبره را در سراسر استان آموزش داده که بتواننند بهنگام هر گونه آتش سوزی در مراتع و جنگل های استان را مهار کنند./ایرنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها