کارنامه پربار آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با چاشنی امید و برگشت دانش آموزان به کلاس درس

روابط عمومی آموزش و پرورش استان کارنامه و عملکرد این اداره کل را در جشنواره امید بیان کرد

کارنامه پربار آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با چاشنی امید و برگشت دانش آموزان به کلاس درس

سید ولی موسوی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت؛ ردیف استخدامی ۴۰۵۴ نفر آموزگار ابتدایی ، دبیری، هنرآموزی و نیروهای کیفیت بخشی شامل مراقبت سلامت ،مشاور، مربی پرورشی و امور تربیتی در قالب کانون‌های ارزیابی به شیوه کیفی و اطمینان بخش

*معلم بیشترین نقش را در تحول دارد لذا اگر معلم شایسته انتخاب شود می تواند نقش تحولی خود را به خوبی ایفا کند.

* طرح رتبه بندی معلمان از اقدامات بر زمین مانده بود که بعد از ۱۱ سال در دولت مردمی ایران قوی اجرا شد که از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا کنون تعداد  ۱۴۹۵۶ نفر فرهنگیان و بازنشستگان مشمول قانون رتبه بندی شدند

* پرداخت تسهیلات وام مرابحه در دو مرحله به مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان و وام قرض الحسنه در دو مرحله  ۶۰ میلیارد تومان به فرهنگیان استان پرداخت شد.

* در بخش درمان تحت پوشش  قرار گرفتن۲۹ هزار نفر از خانواده های فرهنگیان استان از طریق تفاهم نامه با بیمه دانا اقدامی برجسته بود که رضایت مندی فرهنگیان را در پی داشت.

اجرای پرشتاب سند تحول بنیادین بر مبنای نقشه راه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

*در زمینۀ پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در تلاش هستیم که سند تحول بنیادین را به بهترین نحو ممکن پیاده‌سازی کنیم و برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از تجربیات و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران در این زمینه  فراهم شده است. که درهمه راستا قراگاه اجرایی سازی سند تحول تشکیل شده  

و برنامه ای مدون طراحی شده که از کف مدرسه فعالیتها روایت و پیگیری شود

 اجرای الگوی مدرسه تراز سند تحول و مدارس تحولی در دستور کار آموزش وپرورش قرار دارد

 

ارتقاء کیفیت آموزشی  به عنوان مطالبه عمومی

 تقویت مدارس دولتی از اولویت‌های آموزش و پرورش استان  

اجرای پنجشنبه های طلایی با هدف آموزش و توانمند سازی معلمان و دانش آموزان  

اجرای کلاس های پویش علمی در مدارس دانش آموزان دوره متوسطه

راه اندازی ۵ دبیرستان نمونه متوسطه اول با ظرفیت ورودی ۳۰۰ نفر با اولویت پذیرش دانش آموزان روستایی

رشد ۳ درصدی جذب دانش آموزان در رشته ریاضی

رشد ۵درصدی جذب دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای

کاهش ۳ درصدی جذب دانش آموزان در رشته های علوم تجربی و انسانی

آموزش همراه با تولید و تولیدی نمودن هنرستانها در ۲۲هنرستان استان

*سازماندهی معلمان دوره ی ابتدایی  به شیوه نظام دوری و اجرای طرح در بیش از ۳۰ درصد مدارس مستقل با جمعیت بیش از ۱۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی استان ( با اولویت مدارس هیئت امنایی و شاهد)

توضیحات: در طرح نظام دوری معلمان دوره اول ابتدایی تا پایان پایه سوم ابتدایی دانش آموزان خود را همراهی می کنند.

 

جشنواره الفتا  

*جشنواره الفتا از ابتکارات خلاقانه دولت مردمی ایران قوی در وزارت آموزش وپرورش با هدف شناسایی خلاقیتهای معلمان و دانش آموزان در مقطع ابتدایی و متوسطه  

* سال گذشته مدرسه تحولی حضرت اسماعیل دهدشت دهدشت رتبه اول کشوری را کسب کرد

*راهیابی ۷ هنرستان استان در نخستین جشنواره الفتا از بین هزار و ۶۷۰ هنرستان سراسر کشور  

* امسال ۲۴  هنرجوی هم استانی به مرحله کشوری المپیادهای شایستگی محور هنرستان های سراسر کشور راه یافتند. این تعداد هنرجو در ۱۶ رشته در رقابت علمی، کارگاهی و فنی و حرفه ای استان منتخب شدند.

*انتخاب بیش از ۹ هنرآموز و ۱۲ هنرجو برتر کشوری در جشنواره ها مختلف علمی ،کارگاهی و آموزشی در دوسال اخیر

ارتقاء نظام سنجش نظارت و ارزیابی  

اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها و کاهش تدریجی نقش کنکور از ۱۰۰ به ۶۰ درصد

امتحانات نهایی امسال از تحولات  نظام تعلیم وتربیت بوده است و پرجمعیت ترین امتحانات نهایی تاریخ آموزش وپرورش در پایه های دهم/یازدهم و دوازدهم/ حال برگزاری است

بازگشت به محتوای کتاب درسی و مرجعیت معلم و کلاس درس

روش مطالعه دانش آموزان عوض شده ، سوالات مفهمومی شده  

قریب به ۴۰ هزار دانش آموز متوسطه دوم در پایه های دهم ،یازدهم و دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت می کنند.

تاثیر معدل کتبی در کنکور امسال ۵۰ درصد و سال آینده ۶۰ درصد خواهد بود

 

توسعه منابع انسانی  

اجرای طرح شهید همت با هدف ارتقا توانمندی حرفه‌ای و تخصصی معلمانکه در این طرح بیش از ۵۰ درصد معلمان دوره ابتدایی استان با هدف افزایش خلاقیت، تفکر و استدلال آموزگاران ابتدایی وآشنایی آموزگاران با شیوه های نوین تدریس در سال تحصیلی جاری

طرح شهید محمود وند:

پایش تارکان وکودکان  بازمانده از تحصیل رده های سنی ۶ تا ۱۳ سال ابتدایی در قالب طرح شهید محمود وند با هدف شناسایی ، جذب ونگهداشت آن ها در دوره ابتدایی  

که بیش از ۵۰ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل با استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی وتربیتی ،مدیران ، معاون آموزگاران ،آموزگاران و سایر نهادهای برون سازمانی از جمله سازمان بهزیستی مراکز بهداشتی و درمانی ،دهیاران و.. شناسایی شدند.

*جذب ونگهداشت بیش از ۳۰۰ کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش مدارس ابتدایی در دوسال اخیر

*توانمندسازی سالانه بیش از ۵ هزار نفر از معلمان متوسطه اول ، دوم و فنی وحرفه ای در طرح شهید کاظم آشتایانی  

ساماندهی کودکستان ها:  

ساماندهی کلیه  مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک ذیل  آموزش وپرورش و صدور  ۷۰۸ تطبیق مجوز تأسیس تحت عنوان کودکستان و انتقال کلیه کودکستان ها  به سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک به منظور مدیریت صحیح ، نظارت ، ارزیابی ، تحقق اهداف دوره ی پیش از دبستان و عملیاتی نمودن منویات صائب مقام معظم رهبری در خصوص  هدایت و تربیت  صحیح کودکان پیش از دبستان

 

حوزه پرورشی و فرهنگی

*تمرکز بر اجرای طرح مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در  قالب طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) که این طرح در ۷ شهرستان و ۱۱۱۳ مدرسه  اجرا گردیده است که ۱۱۲ هزار دانش آموز از مزایای این طرح بهره منده شده اند.

*اجرای طرح یاریگران زندگی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان وشناسایی دانش آموزان در معرض خطر در مدارس  بالای ۵۰ دانش آموز در استان که ۱۰۸هزار دانش آموز عضو این طرح می باشند.

* جشنواره نوجوان سالم با هدف مراقبت و مواظبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و با محور پیشگیری از گرایش و دخانیات و سوء مصرف مواد مخدر و همچنین پرهیز از خشونت در سه بخش خلاقیت های دانش آموزی، افتخارات مدرسه ای و افتخارات جامعه و در کلیه مقاطع تحصیلی برگزار می شود که این جشنواره با مشارکت دانش آموزان،تعداد ۱۴۵۸۵ اثر از ۱۳ شهرستان ومنطقه ارسال شد که از این تعداد ۹۲اثر برجسته به دبیرخانه کشوری ارسال شد

*اجرای طرح مسطورا (زندگی با آیه‌ها )و کسب رتبه نخست در کشور با شرکت ۴۰۵۰۰ دانش آموز که در سامانه ثبت شده است.

*توسعه و تجهیز اردوگاههای  فرهنگی وتربیتی یاسوج و دنا در استان در دستور کار قرار دارد

* اجرای طرح سه میم (مدرسه، مسجد، منزل) از برنامه های مهم  حوزه پرورشی وفرهنگی است

که طرح سه میم در ۹۲ مسجد در سطح استان که همجوار با مدارس بودند با همکاری هیات امنای مساجد و مدارس نماز جماعت برگزار شد.

*اجرای طرح گفتمان دینی با شرکت بیش از ۲۵ هزار دانش آموز در متوسطه اول و دوم با موضوع فعالیتهای دینی در قالب چون وچرا

*اجرای مسابقات قرآن،عترت و نماز با شرکت ۹۲ هزار دانش آموز در مرحله آموزشگاهی و در مرحله استانی با حضور ۱۲۰۰ دانش آموز به میزبانی شهرستان چرام وبرگزاری مسابقات فرهنگیان باحضور ۷۴۰ فرهنگی به صورت حضوری ومجازی در استان در سال جاری

*اجرای برنامه نور چشم من در همه مدارس که براساس برنامه ریزی شهرستانها ومناطق هر هفته دانش آموزان یک مدرسه به شکل دست جمعی در نماز جمعه شرکت می کردند

* تولید و نشر سرودهای انقلابی

* اردوها و سفرهای تربیتی و زیارتی در قالب اردوی راهیان نور، راهیان پیشرفت  زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس و اردوهای یک روزه به تعداد ۳۳۷۰۰نفردانش آموز در سال جاری

*اعزام دانش آموزان به سفر زیارتی اربعین و برپایی موکب فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین به تعداد ۲۵۰ نفر در سال گذشته

 

حوزه سواد آموزی

نرخ باسوادی در رده سنی ۱۰تا۴۹سال جامعه هدف سوادآموزی....

قبل از انقلاب در استان ۲۸.۶

قبل از دولت سیزدهم ۹۴.۶     هم اکنون تقریباً ۹۷درصد

*افزایش نرخ رشد سواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به میزان ۲.۴ درصد

*جذب ۲۶۰ نفر از آموزش دهندگان فعالی که مشمول طرح بند« د »و «و » ایثارگری شده اند و اشتغال به کار آنها

*شناسایی و جذب قریب به ۵ هزار نفر بی‌سواد مطلق در دوره سوادآموزی و تحت پوشش بردن آنها برای آموزش

*شناسایی و جذب تعداد ۲۴ هزار نفر از بی‌سوادان و کم سوادان استان در دولت سیزدهم

*فعال سازی قریب ۳۰۰ نفر از آموزش دهندگان غیر فعالی که بنا به دلایلی با سوادآموزی قطع ارتباط کرده بودند.

*تاسیس مرکز یادگیری مشارکتی جهت تلفیق سواد با مهارت وهنر در زندان مرکزی یاسوج برای اولین بار

* تاسیس خیرین سوادیار روستا با هدف تسهیل در روند شناسایی و جذب بی سواد و کم سواد با کمک دهیاران شورا های اسلامی روستا

 

موفقیتها

* کسب رتبه اول کشوری در دبیرخانه قرآن و پیامهای آسمانی  

* کسب ۱۷ رتبه عالی در دبیرخانه های کشوری متوسطه دوم گروههای آموزشی  

|* کسب رتبه اول کشوری در جشنواره نو آوری درس ریاضی متوسطه اول گروهای آموزشی

|* کسب رتبه اول کنکور سراسری توسط سرکار خانم فرنازحسن زاده در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰  

*کسب رتبه اول جشنواره الگوهای برتر تدریس توسط آموزش دهنده هم استانی در کشور

*کسب رتبه برتر کشوری در مسابقه کتابخوانی با موضوع شعار سال با نام طلای سرخ سرزمینم ایران، توسط دو نفر از سوادآموزان هم استانی

*کسب رتبه برتر( خیلی خوب ، شایسته تقدیر) درشاخص‌های ۲۲گانه ارزیابی عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی در دوسال پیاپی

کسب رتبه سوم کشوری در بحث جذب دانش آموزان در پایه دهم هنرستانها در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ،  

*کسب رتبه اول هنرستانها در کاهش برون سپاری درکشور

پروژه مهر اولویت اصلی آموزش وپرورش در شرایط فعلی( با شعار همه یکصدا ایران-مدرسه قوی ایران قوی) آغاز شده است.

*در پروژه مهر که الان اولویت آموزش وپرورش است متولیان آموزش وپرورش از همه ظرفیتها برای بازگشایی مدارس استفاده خواهد کرد

*کمیته های ۹ گانه پروژه مهر در سطح استان و ادارات شهرستانها ومناطق تشکیل شده  

* امسال  تا پایان مردادماه باید وضعیت کلاس های درس و ابلاغ معلمان باید کاملا مشخص باشد ، چرا که کلاس بدون معلم ، خط قرمز آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی آتی است .

*این حق مردم است که تعلیم و تربیت فرزندان این کشور در اولویت برنامه ها قرار گیرد

*توجه به مدرسه، کلاس و معلم از اولویتهای آموزش وپرورش است و معتقدیم اگر مدرسه شکوفا شود آینده ما شکوفا می‌شود

*دانش آموز امانت های الهی نزد آموزش و پرورش هستند و امانت ها باید به خوبی پرورش یابند.

 

برنامه های مهم احصا شده برای تحول در آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد

  *تشکیل قرارگاه  اجرایی سازی  برنامه های تحولی  دولت سیزدهم  بر مبنای سند تحول بنیادین و‌عمل به منویات مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش استان  

*ارتقاء شاخصهای استان در بخشهای مختلف آموزشی ،پرورشی و تربیت بدنی در ذیل ساختهای شش گانه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

* توسعه کمي و کيفي آموزش         *توسعه کیفی هنرستان ها  

* توسعه مشارکت عمومي برای تحول در آموزش وپرورش

* ارتقاي سلامت و بهسازي منابع انساني

*تقویت مدارس و  توانمند سازی معلمان در مناطق حاشیه ای شهرها و روستاها

*توسعه و تقویت مدارس شبانه روزی با هدف پوشش تحصیلی در مناطق روستایی

*توجه به مهارت آموزی در آموزش دانش آموزان

*اجرای پنجشنبه های طلایی با هدف آموزش و توانمند سازی معلمان و دانش آموزان  

*شاداب سازی مدارس با توسعه فضاهای ورزشی و فرهنگی

*تقویت مدارس دولتی  

* تشکیل کمیته های مشورتی  جهت استفاده از تجارب نخبگان و صاحب نظران تعلیم وتربیت  

* توجه به مدرسه محوری به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت  

*تشکیل شورای قرآنی درسطح  استان ، ادارات شهرستانها ، مناطق و مدارس

* انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس توانمندی و شایستگی

*پاسخگویی توأم با مسئولیت و شفافیت در همه امور

*توجه و اهمیت به مسابقات علمی و فرهنگی در مدارس در راستای تقویت بروز استعدادهای متفاوت دانش آموزان

* تقویت انجمن اولیا و مربیان و استفاده از ظرفیت آنان برای همراهی خانواده ها با آموزش وپرورش

 

اهمیت  مرجعیت معلم در جامعه  

معلمان به عنوان پرورش‌دهندگان فضیلت و سازندگان آینده کشور اند.

🔸 معلمان، افسران آموزش و فرهنگ‌سازان جامعه هستند و نقش اصلی را در تربیت نسل جوان و نوجوان ایفا می‌کنند که در طول زندگی آن‌ها، نقشی ماندگار است؛ چه‌بسا بیان یک کلمه یا حرف توسط یک معلم در ذهن دانش‌آموزان ماندگار شود و مسیر زندگی آن‌ها را متحول کند.  

معلمان و فرهنگیان به عنوان مراجع امین اجتماعی در شرایط امروز کشور، نقش بی‌بدیلی برای به میدان آوردن مردم و ارتقاء شور و شعور انتخاباتی در جامعه دارند که در این موقعیت حساس آمادگی دارند این ماموریت مهم خود را به خوبی انجام دهند تا یک بار دیگر دل رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را خرسند کرده و پرچم پرافتخار ایران عزیز را در سراسر کشور همچون گذشته با افتخار برافراشته نگه داریم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها