نامه پزشک و فعال اجتماعی هم‌استانی به «پزشکیان»

در حالی که جمعیت بسیاری از کشورهای مطرح و پیشرفته جهان در حد همین آمار مهاجرین ما بوده و این بدان معنی است

نامه پزشک و فعال اجتماعی هم‌استانی به «پزشکیان»

افتونیوز| پزشک و فعال اجتماعی هم استانی در نامه ای به دکتر مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری که شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات 8 تیر دارد نوشته و مسایل کشور را از نگاه خود برای وی تشریح کرده است.

دکتر رستم حسن زاده در این نامه همچنین پیشنهاداتی را برای حل بهتر مسایل و موضوعات مطرح شده ارایه کرده است.

متن کامل نامه دکتر حسن‌زاده خطاب به دکتر پزشکیان در پی می آید:

بنام خدا

محضر شریف استاد فرزانه وعالیقدر جناب آقای دکتر پزشکیان

سلام علیکم

امروزه به برکت عصر اطلاعات و بستر شبکه های اجتماعی کمتر معضل و مشکلی در جوامع وجود دارد که سردمداران از آن بی اطلاع باشند و مضافا توزیع اطلاعات نیز اگر چه با فراز و نشیب و توام با دیر و زود اما به صورت مداوم و بدون سوخت و سوز در اقصی نقاط کشورها در دسترس آحاد جامعه قرار می گیرد و این موضوع منتج به مطالبات مردمی و کنکاش عملکرد مسئولین شده است.

اگر چه هر فردی از جامعه که قصد تصدی مسئولیتی را می نماید می بایست قبل از اعلام حضور به تمام جوانب ریز و درشت و مشکلات خرد و کلان مسئولیت مورد نظر اشراف و اطلاع کامل را کسب نماید و قطعا سوابق درخشان و عملکرد بسیار عالی ومثبت گذشته حضرتعالی نیز موید این اشراف و اطلاع کامل می باشد اما از منظر تاکید و یادآوری موارد ذیل را معروض می نمایم:

۱- اختلاس، فساد در ابعاد مختلف و دست درازی به بیت المال در بین مدیران و بخصوص رده هاي کلان مديريتي و طبقات ارشد کشور به شکل فزاینده ودر حال گسترش است ،ضعف ساختارهای اداری و مديريت های معیوب و ناکارآمد، کشور را فلج کرده و مردم را به زانو درآورده است.

۲-در حالی که ماهیت استعداد و کارآمدی جوانان در هشت سال جنگ تحمیلی به عینه مشاهده و به همگان اثبات شده است، اما علیرغم شعارهایی که همه دولتمردان و سیاستگذاران در خصوص جوان گرایی داده و می دهند، همواره زمام امور کشور به مدیران ناکارآمد ‌و بعضا پیر و فرتوت سپرده شده که در بعضی موارد حرکت، نشاط، امید و پویایی را از کشور و ملت سلب کرده اند لذا بهتر آن است که در مناسبت های مدیریتی از تمامی افراد شایسته چه پیر وجوان با محوریت شایسته سالاری بهره جست.

۳- دشمن تراشی‌های بی‌مورد، ماجراجویی‌هاي بی‌ربط و عدم اولویت منافع ملی و مصالح ملت بر تعارفات منطقه ای و تعصبات جهانی، ما را از مسیر رشد و حرکت در عرصه تعاملات و عرض اندام کارآمد و سودآور جهانی باز داشته است و ملت را در معیشت خانواده و ابتدایی ترین امورات روزمره خود به زحمت و بلکه ناکامی انداخته است.

واقعیت این است که نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا در شعارهای خیابانی و تریبونی چیزی جز هزینه و حاشیه برای ما نداشته است و تبعات این تهدیدها به تحدیدات جهانی، محاصره اقتصادی و نارضایتی مردم تبدیل شده اند، در حالی که بزرگترین و بهینه‌ترین نوع دشمنی و جنگ با آمریکا و اسرائیل و هر کشور متخاصم و معاند دیگری می تواند تقویت بنیه اعتماد عمومی، تعالی امید و رضایت ملت و کاستن از یأس و ناامیدی مردم با اولویت پرداختن به رفاه و رضایت مردم ایران قبل از هر هزینه و سیاستی در قبال دیگر کشورها باشد.

۴- قرابت حریصانه و اعتماد بیش از حد معقول به کشورهایی مثل چین و روسیه و برخی کشورهایی که حتی به لحاظ ایدئولوژیک هم ادعای همسویی با ما می کنند، هرگز گزینه خوبی برای مقابله به آمریکا نیست و بی تردید منجر به هزینه‌های بعضا غیرقابل جبرانی خواهد شد که چشم‌انداز معقولی را برای کشور ترسیم نمی‌کند.

۵- حمایت به حق و حتی الامکان از کشورهای مسلمان و شیعه اگر چه رسالت مسلمانی و انسانی ما قلمداد می شود اما آنجا که این حمایت ها به قیمت کوچک شدن سفره مردم ایران و ایجاد هزینه های مالی و معنوی برای کشور می شود لازم است تجدید نظر و تعدیل عمل شوند، کما اینکه بنظر نمی رسد هیچ کدام از کشورهای تحت حمایت ایران، در بزنگاه های حساس و حیاتی، منافع و مصالح کشور خود را بر حمایت و قدردانی از ما ترجیح دهند.

۶- کشور ما در قیاس با کشورهای منطقه و همسایه که بعضا قطب گردشگری منطقه و جهان شده اند، از پتانسیل های بکر و بی نظیری برخوردار است اما متاسفانه توجه به سرمایه گذاری در گردشگری و جذب توریست هرگز از تریبون شعار به میدان عمل نیامده و حتی آثار باستانی و منابع تاریخی ما نیز روز به روز در حال نابودی و در معرض بی توجهی بیشتر قرار می گیرند.

۷- ترویج برخی تفکرات و تلقین برخی توهماتی که هیچ منبع موثق عقلانی، علمی و حتی مذهبی ندارد از جمله احاله مشکلات و مصیبت های مردمی به تقدیر الهی و آزمایش آسمانی و...، اولین چیزی را که تخریب و از چرخه باورهای مردم خارج می کند اصل دین و بنمایه اعتقادی جامعه است که مردم را دلزده و خسته از دین کرده و دین را دستمایه تمسخر دین ستیزان قرار داده است. لذا اینکه وقت آن رسیده است که مسئولیت عملکرد ناقص خود را پذیرفته و دین و مذهب را هزینه ضعف عملکرد خود نکنیم.

۸- ارزش‌گذاری افراد و تصدی مسئولیت‌ها بر مبنای برخی ارزش های تئوریک و نمادین و متعاقبا از درگاه راندن افراد و نخبگانی که شاکله و ظاهری مشابه ارزش های قراردادی و مورد اعتنا در سیاست های مهره چینی و مسئولیت گماری ما ندارند، بسیاری از مغزهای بی نظیر و نخبگان کم مانند کشور را ، فراری داده و میدان را تسلیم برخی افراد بی صلاحیت اما ظاهرالصلاح کرده است، و تناسب مدیریت ها با تحصیلات و گاها سوابق کاری در لوای همین ارزش گذاری های نمادین و دکان گونه فراموش شده اند و چنین است که خیل عظیمی از مدیران ما هیچ سنخیت تحصیلی و تجربی با صندلی های مدیریت خود ندارند.

قطعا مستحضرید طبق اعلام رسمی وزرات امور خارجه حدود ۸میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اغلب تحصیلات و ثروت قابل ذکر دارند، در حالی که جمعیت بسیاری از کشورهای مطرح و پیشرفته جهان در حد همین آمار مهاجرین ما بوده و این بدان معنی است که ما یک کشور باسواد، صاحب ثروت و مهارت را از مملکت خود جدا کرده و در واقع اخراج کرده ایم و اگر چه این جماعت را غرب زده می نامیم اما غالبا این ما بودیم که آنها را از کشور خود دلزده و سرخورده کردیم.

٩- اقتصاد بی ثبات و بحران امنیت سرمایه گذاری، سقوط تند و روزانه ارزش پول ملی، تنزل اعتبار پاسپورت ایرانی، معیشت محدود قطره چکانی، فروش اعضای بدن و زباله گردی برای تامین قوت لایموت و نیازهای روزمره، سیطره یأس و پوچی بر جوانان و کاهش بسیار محسوس و ترویج بزه و تبعات ناشی از این مسئله در جامعه، کاهش چشمگیر و وحشتناک سن و نرخ اعتیاد در جامعه، تبعیض غیرقابل توجیه و نگاه جزیره ای به توسعه امکانات و رفاه مردمی در کشور هیچ کدام نه در شأن ایران ثروتمند است و نه با انقلاب آبرومند اسلامی همخوانی و قرابت دارد.

١٠- غالب پست های کلان مدیریتی مملکت منحصر به جغرافیای خاص و اقوام خاصی از کشور بوده و معمولا اجازه عرض اندام به دیگر اقوام و مناطق داده نشده است و گونه ای از مافیای استان ها و اقوام در ساختار اداری و چینش مسئولیت ها ایجاد شده است که سایر استان ها به انزوا کشیده شده اند و در این ساختار، استان های کمتر برخوردار از توسعه از جمله کهگیلویه و بویراحمد بسیار ناچیز و قریب به صفر در مناصب ارشد مدیریتی کشور برخوردارند.

١١- آفت هشت سال جنگ تحمیلی را فرزندان طبقه محروم و مستضعف این مملکت دفع کردند اما بدون تعارف و فارغ از همه شعارهایی که می دهیم اکنون هیچ توجه عملی به این قشر صاحب انقلاب نمی شود به طوری فلاکت های آب آشامیدنی و بهداشت و معیشت استان هایی چون سیستان و بلوچستان گوش فلک را کر کرده است. 

١٢- درک متقابل و سعه صدر در مقابل مردمی که به گواه تاریخ و شرایط حاضر، وفادارترین ملت جهان بوده و هستند اما بر اثر فشار مشکلات و خالی شدن سفره هاشان فریادی از گلایه سر می دهند وجود ندارد و به جای رفع مشکلات و همذات پنداری با آنان در سریع ترین زمان ممکن و عجولانه ترین نوع برخورد سرکوب می شوند و خوراک تبلیغات دشمن و تخریب نظام را فراهم می کنند. در صورتی که در قضیه بنزین در آبان 98 ویا قضیه مهسا امینی می شد بسیار بهتر، عاقلانه تر، کارآمدتر و بی حاشیه تر عمل کرد و ای کاش یک نفر در این سیستم ولو به صورت صوری استعفا و از مردم عذرخواهی می کرد تا کمی از تبعات موضوع کاسته می شد.

١٣- جناح سالاری و مسابقات حزبی برای کسب قدرت و انتقام از طیف مقابل، مملکت را چاله میدانی برای عرض اندام سیاست مداران و سرکوب مخالفان حزبی کرده و نفس های مردم را در این گرد و خاک منحوس و خفقان سیاسی به شماره انداخته است، شایسته سالاری جای خود را به عضویت حزبی و جناحی داده و برخی بر دین و مذهب و امام و انقلاب و رهبری مهر مالکیت و مصادره زده اند.

پیشنهادات:

١- باید کشور را از وابستگی به نفت نجات داد و تمرکز بر این موضوع باید با وضع مالیات بر همه ظرفیت های موجود با حفظ حقوق و مصلحت اقشار آسیب پذیر، و ضمن تعریف معافیت های مالی مشوق در تولید و اقتصاد، توجه به فرهنگ گردشگری با توجه به نقاط خوب گردشگری ‌و چهارفصل بودن کشور باشد.

۲- برنامه مهندس کشاورز خانواده وکیل خانواده برای کل کشور وخصوصا روستائیان

٣-بانک مراقبت و پایش کیفیت زندگی سالمندان برای پایان عمری بهتر و کم دغدغه تر آنها که جوانی خود را وقف رشد و خودکفایی کشور نموده اند کما اینکه گذران امور بازنشستگان با حداقل های زندگی و یاس و نومیدی از بسیاری خواسته های خود چیزی نیست جز مرگ تدریجی و آزار روحی و روانی.

٤- استفاده از ظرفیت بانوان در تمامی رده های مدیریتی

٥- در تمرکز امکانات ملی و خدمات کشوری در کلان شهرها و استان های خاص تجدید نظر شود و تا شرایط سایر نقاطی که زیر خط فقر و توسعه دست و پا می زنند کمی ترمیم و تعدیل شود و بیغوله روستاها احیا شده و کار و تولید و زندگی در روستاها شود و جریان مهاجرت از روستاها را معکوس نماید.

٦- پیاده سازی نقد آزاد و حتی تعریف فرآیند و بستر سازی برای اعتراضات مدنی و واکنش های اجتماعی به عملکرد زمامداران از بدیهیات حقوقی و انسانی عصر امروز است و در کشور اسلامی ما ضرورت این مهم بسیار بیشتر و حیاتی تر بنظر می رسد.

٧- کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق، کاهش جمعیت و توقف زاد و ولد خصوصا در طبقه نخبگان جامعه از مهمترین معضلاتی هستند که گریبانگیر کشور شده اند و راه برون رفت از معضلات نیز نه با شعار و تلقین که در عرصه عمل، افزایش امید و پویایی جامعه، ترمیم اقتصاد مجروح کشور، ایجاد اشتغال و درآمد و هر آنچه چشم انداز و امید به آینده را در منظر مردم روشن تر می نماید خواهد بود.

۸- آشتی ملی، آشتی ملی، آشتی ملی، آشتی ملی 

با تشكر وسپاس دكتر رستم حسن زاده 

 یاسوج

خبرهای مرتبط


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 حسین آریانفر 1403/4/10 8:56:11

    درود بر دکتر رستم حسن زاده با پیشنهادهای ارزشمند و اندیشمندانه، خردورزی میتواند ایران را از گرفتاری ها برهاند،👏👏👏👏

    پاسخ
  • 2 دوست 1403/3/31 10:42:5

    بوی کباب!

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها