واکنش اداره کل محیط زیست استان به خبر اَفتونیوز

روابط اداره کل محیط زیست استان به خبر افتونیوز واکنش نشان داد.

واکنش اداره کل محیط زیست استان به خبر اَفتونیوز

اَفتونیوز| رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان در واکنش به خبر افتو نیوز گفت : اگر رسانه بجای نشستن در پستوها  وارد  جهنم خاییز می شد یقینا قلمش را در راستای مطالبه کمبودها برای استان خرج می کرد تا محاکمه دیگران

هادی سینایی رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان در واکنش به خبر افتو نیوز با عنوان « سرنوشت مدیرکل محیط زیست استان ؛ عزل، استعفا یا محاکمه » گفت : امروزه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی، جامعه‌پذیری و درونی کردن منابع تشکیل‌دهنده سرمایه اجتماعی، به‌ویژه مشارکت ایفا می‌کنند که همین کارکرد رسانه‌ای می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در توسعه پایدار ملی داشته باشد و توجه به این رسالت مهم برای دولتمردان، برنامه‌ریزان و عاملان رسانه‌های جمعی ضرورتی انکارناپذیر بوده و لزوم توجه به سیاستگذاری رسانه‌ای را دوچندان کرده است.

اخبار مرتبط؛ 

توزیع پول برای«آتشی » که نبود/ «حاتم‌بخشی» اعتبارات آتش‌سوزی استان در سال ۱۴۰۲(+سند)

با مرور وضعیت محیط زیست می‌توان دریافت ناآگاهی یا بی‌توجهی انسان‌ها به محیط زیست به دلیل کمبود آموزش‌های علمی و نگاه کارشناسانه، داشتن نگرش‌ها و رفتارهای نادرست به محیط زیست، فقدان احساس مسئولیت در قبال محیط زیست و به طور کلی نداشتن دانش و سواد زیست محیطی از علل مهم و تاثیرگذار در گسترش آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست بوده است.

در این میان نقش رسانه بعنوان یک نقش تاثیر گذار در ارتقاء فرهنگ و آموزه های زیست محیطی غیر قابل انکار است .

رسانه می تواند با ارائه گزارش‌های دقیق و تحلیلی، به شناسایی و حل مشکلات زیست‌محیطی کمک کرده و همچنین آنها می‌توانند به عنوان پلی بین مردم، سازمان‌های مردم نهاد، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی عمل کنند تا راه‌حل‌های پایدار برای محیط زیست را ترویج دهند.

لاکن چشم بستن از برخی واقعیت ها و کمبودها ، فاکتور گرفتن از شاخصه ها و نیازهای استانی و عدم مطالبه نیازها  در سطح ملی و نگاه به شخص و فرد محوری در یک سیستم و پرداختن به موضوعات پیش پا افتاده نه تنها علاج کار نیست بلکه به مثابه پا زدن در یک باتلاق است.

چقدر قشنگ تر می شد، چقدر دل گرم تر می شد ، همین قلم زدن را با نگاه زجرها و کمبودهای محیط بانان در هنگام اطفاء حریق و مطالبه تجهیز برای استان را از پایتخت نشینان خرج کرد.

اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که نقش و رسالت یک رسانه در حفاظت از محیط زیست و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی چیست ؟

آیا رسانه منتقد به رسالت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی  خود در قبال حفاظت از محیط زیست  بدرستی عمل کرده  که خواهان محاکمه دیگران شده است ؟

طی چند ساله اخیر بعنوان یک رسانه ، چند مطلب تحلیلی فرهنگی  در راستای ارتقاء فرهنگ  زیست محیطی کار کرده است ؟

 

آیا این رسانه به رسالت خود در قبال اصل ۵۰ قانون اساسی  که گفته « حفاظت از محیط زیست یک و ظیفه همگانی است  »  بدرستی  عمل کرده است؟ آیا این رسانه توانسته است سطح توجه و حمایت از محیط زیست را در میان مردم افزایش دهد؟

این رسانه در کجای آموزش همگانی و بسیج انگیزه های شهروندان و آموزش کودکان در قبال حفاظت از  محیط زیست قرار دارد ؟؟

قطع به یقین اگر در همین  آتش سوزی خائیز ،  رسانه بجای نشستن در پستوها و درخواست محاکمه دیگران ، زحمتی به خود میداد وارد عرصه میدانی می شد، از نزدیک لمس میکرد جهنم آتش در خائیز را ، مطمئنا نگاهش و قلمش  به سمت تلاش فرزندان استان با دستان خالی در اوج کمبودها و محرومیت ها  زده می شد .

اگر  رسانه پا به پای  آن محیط بانی بود که ۷ ساعت با کوله پشتی به وزن حداقل ۲۰ کیلو در شیب بالای ۷۰ درصد  راه رفت تا به آتش رسید یقینا به بجای قلم زدن برای  استعفای دیگران ، مطالبه می کرد از دولتمردان و سیاستگزاران پایتخت نشین یک فروند بالگرد و تجهیزات شخصی و انفرادی اطفاء حریق  را برای فرزندان استان.

در زمینه حفاظت از محیط زیست رسانه ها از دو طریق نقش محوری ایفا می کنند. آن ها از یک جهت با انتقال مفاهیم، قوانین و انعکاس رویدادهای زیست محیطی بستری برای آموزش، تشویق، ارتقاء آگاهی و تقویت احساس مسئولیت در برابر محیط زیست فراهم می کنند؛ و از طرفی دیگر اخبار معضلات محیط زیستی موجود و دغدغه های مردم در مورد این مسائل را بازتاب می دهند و نهادهای مسئول را ملزم به پاسخگویی و حل و فصل این مسائل می نمایند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 شجاعت 1403/4/26 2:49:2

    تنها کار جاودان خرد بکارگیری برادرزاده و خواهرزاده اش در سازمان‌محیط زیست بود

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها