مُهر تایید بر «سهم خواهی» از کابینه پزشکیان /مجاهدان «جمعه» و «شنبه» از کنار رئیس جمهوری منتخب دور می شوند؟

زمزمه های «سهم خواهی» از دولت پزشکیان این روزها بیشتر و بلندتر از قبل شنیده می شود و به نظر می رسد برخی از احزاب و جریانات فشارها برای سهم گرفتن از دولت جدید را شدت بخشیده اند، اما آیا پزشکیان تن به این سهم خواهی ها خواهد داد؟ توصیه سیاسیون به رئیس جمهوری منتخب چیست؟

مُهر تایید بر «سهم خواهی» از کابینه پزشکیان /مجاهدان «جمعه» و «شنبه» از کنار رئیس جمهوری منتخب دور می شوند؟

«بزرگان و ریش‌سفیدان احزاب و سیاسیون سهم‌خواهی نکنند.»این جمله محمدجواد ظریف در برنامه زنده تلویزیونی مُهر تاییدی بود بر آنچه این روزها به کرات در رسانه ها و محافل سیاسی شنیده می شود؛ «سهم خواهی» از دولت پزشکیان.

انتظارات از کابینه چهاردهم؛ یک سو مردم یک سو احزاب سهم خواه!

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که یک سال زودتر از موعد قانونی خود درپی درگذشت شهادت‌گونه ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد برگزار شده بود، بالاخره با اجماع اصلاح طلبان، اعتدالیون و حتی برخی میانه رو های اصولگرا، گرد «مسعود پزشکیان»، در نهایت با پیروزی او مقابل سعید جلیلی به پایان رسید تا نهمین رئیس جمهوری ایران یک چهره اصلاح طلب باشد.

اما گام اول پزشکیان بعد از انتخاب از سوی مردم تشکیل کابینه است، کابینه ای که حال این روزها انتظارات از آن بالا گرفته است، از یک سو مردم و رأی دهندگان به پزشکیان هستند که انتظار روی کار آمدن کابینه ای را دارند که آنها را از این شرایط سخت اقتصادی و معیشتی و البته مشکلات درگیر در حوزه اجتماعی و فرهنگی عبور دهد و از سوی دیگر احزاب و جریانات سیاسی و چهره هایی هستند که در ایام تبلیغات انتخاباتی کنار پزشکیان ایستادند و حال گویا برخی از آنها به صرافت افتاده اند تا «سهم» خود را از کابینه چهاردهم بگیرند.

هرچند مسعود پزشکیان در اقدامی متفاوت از دیگر روسای جمهور سابق، شورای راهبردی متشکل از کمیته های مختلف را برای بررسی گزینه های وزارت تشکیل داده و به دنبال آن است تا در طی روندی شفاف کابینه ای قوی و ملی را تشکیل دهند اما این موضوع نیز سبب نشده است که «سهم خواهی» از دولت پزشکیان کنار گذاشته شود، آنقدر که این روزها از گوشه و کنار و از سوی بزرگان سیاسی نسبت به این موضوع و تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور منتخب هشدارها و توصیه هایی مطرح می شود.

ظریف تعارف را کنار گذاشت /بهزاد نبوی: استدعا می کنم...

آنچنان که بهزاد نبوی، از چهره های شاخص جریان اصلاحات در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان از دولت چهاردهم، با انتشار متنی از آن‌ها خواسته است دست از این کار بردارند.

 او تاکید کرده؛«از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند.»

رسول منتجب‌نیا نیا درخصوص این موضوع گفته بود: «توصیه ما بر این است که فارغ از آن فشارهایی که وجود دارد و افراد سهم‌خواه و افرادی که می‌خواهند نیروهای خودشان را بر دکتر پزشکیان تحمیل کنند، ایشان فقط باید منافع مردم و مصالح کشور را در نظر بگیرد و بداند که آینده سختی را دارد، باید افرادی باشند که کاملاً وفادار، هماهنگ و همراه باشند تا بتوانند بر مشکلات پیروز شوند.»

وی این را هم می گوید که«در ستاد دکتر پزشکیان، بعضی از افراد و گروه‌ها حضور پیدا کردند که چه بسا با تفکر دکتر پزشکیان هم‌خوانی نداشتند. آنها به دلیل اینکه احتمال پیروزی ایشان را زیاد می‌دانستند حضور پیدا کردند تا بتوانند سهمی در دولت داشته باشند و به اصطلاح غنیمتی به دست آنها برسد. از این دست نیروها بودند، همانطور که خیلی‌ها هم نیروهای مخلص و فداکار بودند که بدون چشمداشت کار کردند.»

ظریف  شب گذشته از جایگاه رئیس شورای راهبری در تلویزیون حاضر شده بود سهم خواهی از دولت پزشکیان را تایید کرد و صراحتا گفت؛«بزرگان و ریش‌سفیدان احزاب و سیاسیون سهم‌خواهی نکنند.»

علی مطهری، چهره سیاسی میانه رو نیز به پزشکیان توصیه می کند؛«استقلال خود را حفظ کند و تحت تاثیر گروه ها و جناح های سیاسی قرار نگیرد.»

برخی نیز از «مجاهدان شنبه» نام برده و خطر این افراد برای دولت پزشکیان را یادآور می شوند. آنگونه که سعید لیلاز می گوید؛«مجاهدان شنبه از آن‌جا که با هدف بهره‌مندی از منافع و منابع آمدند و نه‌تنها سهم‌خواهی می‌خواهند بکنند، بلکه رانت‌جویانه به این کار مبادرت می‌ورزند، ممکن است به اصل جنبش ضرر بزنند، ممکن است به اصل حرکت بزرگی که آقای پزشکیان مامور به اجرای آن است از طرف قاطبه ملت ایران، آسیب بزنند.»

محسن رنانی نیز تاکید دارد؛«به‌گمان من «مجاهدین شنبه» را پزشکیان باید از خود دور کند و «مجاهدان جمعه» خود باید فضای اطراف پزشکیان را خالی کنند تا در صدقشان تشکیک نشود.»

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها