انتقاد یک فعال اجتماعی از تغییر نام سد خرسان 3 و سوءاستفاده از نام شهدا/ مافیای آب ما را کر و کور فرض می‌کند!

از همان دهه‌ی شصت تا به الان دو نگاه نسبت به دفاع‌مقدس و شهدایش وجود داشته و دارد؛

انتقاد یک فعال اجتماعی از تغییر نام سد خرسان 3 و سوءاستفاده از نام شهدا/ مافیای آب ما را کر و کور فرض می‌کند!

افتونیوز - در پی تغییر نام سد خرسان 3 به نام یک شهید و تقدس سازی برای به عقب راندن مخالفان احداث این سد، «رفعت کاظمی» یکی از فعالان اجتماعی استان در این خصوص در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

پیدا کردن رابطه‌ی یک سری مسائل با هم سخت نیست. نگاهِ یک‌وجبی به دفاع‌مقدس و شهیدانش آن‌قدر ریشه‌دار و دارای مصداق است که امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هم به این سیستمِ یک‌وجبی‌‌پرور بی‌اعتمادیم و هم به راحتی دستش را می‌خوانیم. مافیای آب که حیاتش در سدسازی و پروژه‌های انتقال آب است خیال می‌کند ما مردمِ کر و کوری هستیم و امثالِ "شهرام‌ جزایری" را ندیده‌ایم که حتی حاضر بودند از زکاتِ اختلاس‌هایشان برای مجالسِ بزرگداشتِ شهدا خرج کنند. حالا غارت و چپاولی به‌نام سد خرسان۳ را به‌‌نام یک شهید تغییر می‌دهید تا صورتِ قدسی به آن بچسبانید و بارِ روانی- ارزشی بر آن بیفزایید و به ظنِ خود، مخالفان را به عقب برانید؟! زهی خیالِ باطل.‌

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که روایت‌های دفاع‌مقدس باید داشته باشند جامعیت است. یعنی وقتی از جنگ می‌گویید از همه‌چیزِ آن بگویید نه فقط از آن قسمت‌هایی که کارتان را جلو می‌برد. به‌قول شهید خرازی؛ "جنگ را درشت ننویسید، درست بنویسید!". دقیق‌تر اینکه جامعیت را ذبح می‌کنند چون می‌دانند حسینِ زنده خطرناک است، ابتدا باید بی‌سروصدا شهیدش کرد و بعد در سوگش گریست و برایش مجلسِ ختم گرفت و نامش را بر معابر و اماکن گذاشت و به این طریق فاتحه‌ی راهش را خواند. می‌بینید چه بازی نخ‌نما شده‌ایست؟!

از همان دهه‌ی شصت تا به الان دو نگاه نسبت به دفاع‌مقدس و شهدایش وجود داشته و دارد؛

نگاهِ اول، مناسب برای خاطره‌بازی و پرتره‌ساز‌ی‌ست. نگاهی که می‌خواهد در سوگِ "جنگی که بود"، "جنگی که هست" را بپوشاند. نگاهی که به‌دنبالِ مجلس‌ِ ختم گرفتن برای دفاع‌مقدس و سر دادنِ نوحه‌ی "کربلای جبهه‌ها یادش بخیر" است. نگاهی که دست‌اندرکار محدود کردن ظرفیتِ شهیدان در گذشته به‌جهتِ درآوردن اشک برای امروز است. نگاهی که شهیدان را بی‌آزار، نشسته و ساکت می‌خواهد.

نگاه دوم، اما زیر میزِ نگاهِ اول می‌زند و قاعده‌ی بازی را به گونه‌ای فریادگر و روبه‌جلو تعریف می‌کند و معتقد به زنده بودنِ شهید است، آن هم زنده بودنی که توانایی برداشتنِ بار را دارد و مفسدها، مالِ مردم‌خورها و رانت‌خوارها از او می‌ترسند.

ما وارثانِ نگاه دوم هستیم که جنگِ حق‌ و‌ باطل، جنگِ فقر و غنا، جنگِ استضعاف و استکبار، جنگِ پابرهنه‌ها و مرفهینِ بی‌درد برایمان تمام نشده و دقیقا به همین دلیل است که فریبِ حقه‌های کثیفتان را نمی‌خوریم و نه فقط نام شهیدانمان را از شما پس می‌گیریم که ماهیت و درون‌مایه‌ی راهشان را هم برای بسطِ عدالت برجسته کرده و شما را رسوا می‌کنیم..

اگر دفاع‌مقدس و شهیدانش برای شما عتیقه‌ای گرانبها برای پُر کردن طاقچه‌های تجملاتتان است برای ما اما کاتالیزور و پیش‌برنده‌ی دفاع از انفال و بیت‌المال، دفاع از محرومین و مستضعفین و دفاع از قربانیان فقر، فساد و تبعیض است..

برداشتی آزاد از کتاب "شهدا برای چه افقی جنگیدند؟"



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها