استانداردهای دوگانه در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

استانداردهای دوگانه در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، آفت منافع عمومی مردم استان است. این اداره‌کل از یک‌طرف نسبت به ارزش‌افزوده ۲۰ ساله خط انتقال لوله گاز سکوت می‌کند، اما از طرف دیگر به خاطر قطع ۳۰ درخت، حکم به پایان پروژه غیرهمسطح گندی‌خوری به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز استان می‌دهد.

استانداردهای دوگانه در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| استانداردهای دوگانه در منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، آفت منافع عمومی مردم استان است. این اداره‌کل از یک‌طرف نسبت به ارزش‌افزوده ۲۰ ساله خط انتقال لوله گاز سکوت می‌کند، اما از طرف دیگر به خاطر قطع ۳۰ درخت، حکم به پایان پروژه غیرهمسطح گندی‌خوری به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز استان می‌دهد.

کهگیلویه و بویراحمد از نظر ظرفیت‌های طبیعی، یکی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور است. ۹٠ درصد وسعت استان شامل منابع طبیعی است. ۲۳ درصد منابع آبی زاگرس از ظرفیت آبی استان تشکیل می‌شود. سرانه جنگل استان با ۱.۲ درصد ۶ برابر میزان سرانه کشوری است. میدان گازی مختار می‌تواند سکوی پرتابی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد باشد. گفتنی‌ها درباره منابع طبیعی استان بسیار زیاد است. اما در سایه غفلت، بی‌توجهی و سوءمدیریت، بسیاری از مواهب این منابع به دست ساکنان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌رسد. بوکسیت از استان استخراج می‌شود اما بخش اعظم سود آن به جایی دیگر می‌رود. روستاهای همجوار سد خرسان از کهگیلویه و بویراحمد جدا شدند تا مواهب این سد به استانی همجوار برود. علاوه بر همه این‌ موارد که باید استان کهگیلویه و بویراحمد ذینفع می‌شد ولی نشده، پروژه دیگری وجود دارد که سال‌هاست در ابهام باقی مانده است.

دو دهه پیش خط انتقال گاز از عسلویه کشیده شد، از کهگیلویه و بویراحمد عبور کرد تا به اصفهان رسید. لوله با قطر ۵۶ اینچ از زمین‌های استان گذشت تا استان اصفهان به گاز دسترسی داشته باشد. واضح است که دسترسی به گاز حق هر ایرانی است. اما مسأله این‌جاست درختانی که در مسیر لوله گاز قرار داشتند همگی قطع شدند. شاید همان زمان منابع طبیعی استان، هزینه این درختان را دریافت کرده، شاید هم هزینه‌ای به استان پرداخت نشده باشد. به هر حال باید در این زمینه شفافیت‌‌سازی صورت گیرد. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم هزینه قطع این درختان در آن زمان دریافت شده باشد، اما استفاده از زمین‌های استان، مستمرا ادامه دارد، بی‌آن‌که ارزش افزوده‌ای برای استان به دنبال داشته باشد.

گفته می‌شود لوله‌هایی که حالا دو دهه قدمت دارند در برخی نقاط در شرف پوسیدگی هستند. چنانچه این شنیده‌ها صحت داشته باشند، روستاهایی که در مسیر لوله‌کشی قرار دارند هر لحظه در معرض خطر هستند. خطر این لوله‌های پوسیده همچون بمب ساعتی است و می‌تواند ده‌ها خانوار را با حادثه‌های جانی و مالی روبه‌رو کند.

حتی اگر ارزش افزوده‌ای هم برای کهگیلویه و بویراحمد به دنبال دارد، حق مردم روستاهاست بدانند این مبلغ چقدر است و چگونه هزینه شده است. روستاهای مسیر لوله‌کشی که هر لحظه در معرض خطر قرار دارند باید بدانند چه میزان از این ارزش افزوده صرف زیرساخت روستاهایشان شده است

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که دهه سوم حضور خود در اداره‌کل منابع طبیعی استان را طی می‌کند، در همان زمان انتقال خط لوله گاز به‌عنوان کارشناس در منابع طبیعی استان مشغول به کار بوده و احتمالا از ریز و درشت ماجرا باخبر است. این‌که چرا تاکنون موضعی در این زمینه نگرفته جای سوال است. به‌هرحال او باید پاسخ دهد ارزش افزوده این لوله‌ها برای استان چیست و در صورت احتمال بروز خطر چگونگه از مردمان استانش دفاع می‌کند؟

سکوت دو دهه‌ای منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در قبال قطع درختان مسیر انتقال خط لوله گاز در حالی مطرح است که اخیرا این اداره‌کل یک پروژه مهم را به بهانه قطع درختان تعطیل کرده است. اتخاذ چنین استانداردهای دوگانه‌ای است که سوءمدیریت در این اداره‌کل را به ذهن متبادر می‌کند.

از یک‌طرف، مسأله‌ای به آن بزرگی مسکوت گذاشته می‌شود، از این طرف به خا‌طر قطع چند درخت، پروژه‌ای با حکم تعطیلی روبه‌رو می‌گردد. تقاطع غیرهمسطح گندی‌خوری یکی از حادثه‌‌خیزترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است که سال‌ها به‌دلیل کم‌کاری برخی دستگاه‌های دولتی و معارضات اجتماعی، رها شده بود.

چندی پیش، پروژه اصلاح تقاطع‌ گندی‌خوری وارد فاز اجرایی شد. این پروژه حساس زیرساختی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، بیش از ۲۷۵ هزار متر مکعب خاک‌برداری و بیش از ۲۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی در این پروژه انجام می‌گیرد. اما حالا به دلیل قطع حدود ۳۰ درخت که در مسیر پروژه قرار دارد، منابع طبیعی حکم به تعطیلی پروژه داده است. این اداره‌کل از یک‌طرف استفاده مستمر ۲۰ ساله از منابع استان را نادیده می‌گیرد، اما از طرف دیگر، پروژه‌ای که با منافع مردم استان گره خورده است را به تعطیلی می‌کشاند.

تقاطع غیرهمسطح گندی‌خوری به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز استان که در محور ملی پاتاوه به دهدشت قرار دارد، در صورت اصلاح می‌تواند کمک بسیاری به کاهش سوانح و تلفات ناشی از آن بکند. مدیرکل منابع طبیعی استان که حالا حکم به اتمام پروژه داده می‌توانست اقدامات جایگزین دیگری همچون دریافت هزینه قطع درختان از پیمانکار پروژه انجام می‌داد، اما به‌طور کلی صورت مسأله را پاک کرده است.

روشن است که محیط زیست و منابع طبیعی نباید تخریب شوند. اما همین محیط زیست زمانی ارزشمند است که در اختیار انسان باشد. زمانی که جان‌ انسان‌ها در سوانح جاده‌ای تلف شود، درختان چه ارزشی می‌توانند داشته باشند. محیط زیست برای انسان است و بین درخت و انسان، اولویت با انسان است. اما گویا مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد که قطع ۲۰ ساله درختان را مسکوت گذاشته حالا می‌خواهد جبران کند، حتی اگر هزینه این جبران به قیمت جان و مال مردم کهگیلویه و بویراحمد تمام شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها