نمک بی مسئولیتی بر زخم های خبرنگاران!

نمی دانیم که آیا این حق را داریم که دردهایمان را بنویسیم یا نه ؟به هر حال فرصت خوبی است که از آلام خبرنگار بنویسیم هر چند که نمی دانیم گوش شنوایی هست یا نه ؟

نمک بی مسئولیتی بر زخم های خبرنگاران!

 محمد رخ فیروز سرپرست خبرگزاری برنا در کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت:

باز هم روز ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار از راه رسید ؛ روزی که قرار است خبرنگاری و روزنامه نگاری مورد توجه قرار گرفته و از زحمات آن‌ها تجلیل شود ،روزی که فقط یک روز است ولی یک دنیا حرف است ،در این روز هر کس که ما را بشناسد پیامک تبریک می فرستد بدون اینکه از مشکلات ما اطلاع داشته باشند ،دردهای قشر خبرنگار زیادند و درمان کم !

نمی دانیم که آیا این حق را داریم که دردهایمان را بنویسیم یا نه ؟به هر حال فرصت خوبی است که از آلام خبرنگار بنویسیم هر چند که نمی دانیم گوش شنوایی هست یا نه ؟

از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش نبود امکانات مناسب برای فعالیت رسانه ای،،  نبود نظام ارزیابی قوی و نگاه غلط به خبرنگاران از جمله مشکلات فرا روی فعالان رسانه ای گهگیلویه وبویراحمد است درآمد بسیاری از خبرنگاران استان ناچیز بوده و نمی‌توان به حرفه خبرنگاری لقب یک شغل داد.

در حالی که تورم ۵۰ درصدی در کالا و خدمات در جامعه مشهود و عینی است و درآمد بسیاری از مشاغل خصوصی و دولتی و بخش‌های اداری و خدماتی افزایش یافته، متأسفانه خبرنگاران از این موضوع مستثنی هستند و افزایش حقوق چندانی برای آنها لحاظ نشده است.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی خبرنگاران نبود داده‌های دقیق، جوابگو نبودن بسیاری از مدیران، نبود رتبه بندی و امتیاز، نبود چارچوب مشخص برای ورود به این حرفه و غیره است.

از موضوعاتی که به عنوان دغدغه خبرنگاران محسوب می‌شود بی‌توجهی مدیران حوزه فرهنگ به توانمندی علمی و تخصصی این قشر است.

 بیش از ۵ سال پیش بود و بعد از آن هیچ رخداد آموزشی اتفاق نیفتاده که این موضوع سبب می‌شود خبرنگاران از روش‌های نوین در اطلاع رسانی و خبر دور بمانند.

 از دیگر مسائل حوزه خبرنگاری نبود رتبه بندی و نظام ارزیابی خبرنگاران است، یعنی آنکه داشتن یک کارت خبرنگاری یک فرد را به عنوان خبرنگار معرفی کرده در حالی که بخشی از این افراد فاقد کوچک‌ترین مهارت و تخصص در حوزه خبرنویسی و خبرنگاری هستند که این امر باید توسط مدیران بررسی و برای آن علاج بخشی انجام شود.

 خبرنگاران مظلوم ترین و کم درآمدترین شاغلان جامعه به حساب می‌آیند و حقوق آنها حتی از یک کارگر ساده هم کمتر است و از مهم‌ترین مشکلات خبرنگاران نبود امنیت و ثبات شغلی است؛ اکثر خبرنگاران بدون داشتن قرارداد رسمی و حتی برگه کتبی برای رسانه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: بیشتر آن‌ها فاقد بیمه درمانی و بیمه تکمیلی بوده و اگر به دردی مبتلا شوند مشکلات و چالش‌های زیادی را پیش رو دارند.

 خبرنگاران به سبب آنکه اتحادیه و یا صنف خوبی در استان ندارند، نتوانسته‌اند مشکلات خود را مطرح و برای نیازمندی‌های خود راهکاری بیندیشند.

 در سال‌های اخیر مسائل جناحی و سیاسی خانه مطبوعات استان را به یک مرکز بی اثر و خنثی تبدیل کرده که صرفاً در برخی از مناسبت‌ها مانند روز خبرنگار، فعالیت‌های نمایشی انجام می‌دهند که بسیاری از افرادی که در خانه مطبوعات استان عضو هستند صاحب امتیاز و مدیر مسئول بوده و خبرنگاران فعال در این خانه جایی ندارند.

 اکثر این افراد نه قدرت مطالبه گری مشکلات و نه قلمی برای انعکاس دغدغه‌ها داشته که باید فرقی بین این افراد و خبرنگاران واقعی وجود داشته باشد.

 بیشتر خبرنگاران استان فاقد مسکن بوده و تلاشی برای رفع این مشکل آنها انجام نشده است.قطعا می دانیم این روز هم همچون سنوات گذشته می‌گذرد و خبرنگار مظلوم تر از گذشته در پیچ و خم وادی خبر و خبررسانی باقی می‌ماند و با این حال بدون آنکه لب به گله بگشاید دوباره فردا دنبال خبر و خبر رسانی می رود،

بی تامل به بغض های فرو خورده خبرنگاران در طی سالهای طولانی و زخم های بی مرهم که متاسفانه گه گاه به جای التیام، نمک بی مسئولیتی و تبعیض را در شتابی ناشیانه به زخم آنها می پاشند، آنها فراموش نمی‌کنند ولی دوباره ادامه میدهند ، چرا که عشق به خبررسانی در وجود آنها عجین شده است



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها