یادداشتی از سجاد افسر؛


جایگاه نامناسب فرهنگ مطالبه گری در جامعه

روزی نیست که در جامعه ما کارزارهای مطالبه گری فضای مجازی را تسخیر نکند، استوری های واتساب و اینستای مردم شبانه روز فرایند مطالبه گری در موضوعات گوناگون را یدک می کشد و بقولی حق خواهی جامعه را فریاد می زنند. اما براستی چرا بازدهی این مطالبه گری مجازی در جامعه پایین می باشد و راهگشا و حلال مشکلات مطروحه نبوده است؟

جایگاه نامناسب فرهنگ مطالبه گری در جامعه

"سجاد افسر" فعال سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت؛

روزی نیست که در جامعه ما کارزارهای مطالبه گری فضای مجازی را تسخیر نکند، استوری های واتساب و اینستای مردم شبانه روز فرایند مطالبه گری در موضوعات گوناگون را یدک می کشد و بقولی حق خواهی جامعه را فریاد می زنند.

اما براستی چرا بازدهی این  مطالبه گری مجازی در جامعه پایین می باشد و راهگشا و حلال مشکلات مطروحه نبوده است؟

اساسا فرایند مطالبه گری در جامعه به یک موضوع  کلیشه کم ارزش و فاقد کارایی تبدیل شده است و کم کم  مسیر منفعت طلبی را دنبال خواهد کرد و به شکل جدیدی از معاملات ،رونق بخش فضای مجازی و  جولانگاهی برای عرض اندام افراد خاص و حتی عقده گشایی و انتقام جویی از رقبا، تبدیل شده است.

برای اینکه بدانیم چرا قداست مطالبه گری به چنین وضعیت زشتی مبدل شده خیلی از دلایل را می توان از فرهنگ و آموزش حاکم بر جامعه واکاوی نمود.

مطالبه گری فرهنگ اصیل و مقدسی خواهد بود که نیاز به آموزش و آشنایی جامعه به قوانین حاکم بر کشور دارد ،عدم شناخت و آگاهی مردم نسبت به حق و حقوق خود و قانون اساسی سبب کج رویی هایی در مسیر فرایند مطالبه گری شده است و مطالبه گری را امری عادی و گاها مضحک ساخته است.

مطالبه گری را باید در مدارس و دانشگاه، آموزش و روحیه آن را تقویت کرد مادامی که دانش آموز و دانشجوی ما اصول و اساس مطالبه گری را نداند عاقبت کار او باخت به معضلات، مشکلات  ومسئولان نا کارآمدمی باشد.

مطالبه گری یعنی حق خواهی مردم از حاکمان خود و این روش حق خواهی برای رسیدن به عدالت اصولی دارد که عدم رعایت آنها موجب بازی های سیاسی و حق سکوت برای منفعت طلبان آماده باش خواهد شد، اساس مطالبه گری بر سه اقدام پایه ریزی شده است.

قدم اول ؛شناخت مسئله و مشکلات: برای شروع یک مطالبه گری ایدآل ،اول باید تمام جوانب مسئله را دانست و با آگاهی کامل از مسئله مورد مطالبه وارد فرایند شویم چرا که نداستن جزئیات و مسلط نبودن بر مسئله، نقص و شکست مطالبه گری را محصول خواهد شد.

قدم دوم؛ارائه راهکار ، زمان  ومکان شناسی مناسب:پس از تسلط کافی بر مسئله، که قاعدتا مشکلات و معضلات عمومی می باشد باید در زمان مناسب، مکان مناسب با برنامه و سازماندهی شده و پرهیز از تهمت،تخریب،فحش ،افترا به ارائه راه کار مناسب جهت حل آن پرداخت شود به طور مثال برای مشکلات کشاورزی باید در زمان درست در مکان که مسلما نهاد مربوطه با این مشکلات خواهد بود تجمع مطالبه گری نمود نه اینکه صرفا فضای مجازی را کافی دانست.

قدم سوم؛پیگیری مستمر:ثمره ی مطالبه گری از مسئولان زمانی حاصل می شود که به طور مستمر و تا رسیدن به نتیجه لازمه فرایند مطالبه در روزهای گوناگون با همان نظم و انضباط، تکرار و ادامه داشته باشد.

قاعدتا زمانی مطالبه نتیجه خواهد داد که اصول مطالبه گری را بدانیم و گرنه آن چیزی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم تکرار خواهد شد اینکه افرادی سود جو به بهانه باج خواهی از مسئولی یا حاکمی سوار بر احساسات و عواطف مردم خواهند شد و مسیرهای حق خواهی را به شاهراه منفعت خود تبدیل می کنند و بتبع آن جامعه هم، به سمت مسئولیت گریزی شهروندی حرکت خواهد کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 دیوجام 1403/5/19 20:47:26

    درود بر مهندس درددل همه ما همین چرا هیچ کدام از مطالبات عمومی مردم بی نتیجه هستش مسئولین بی خیال و بی توجه ب خواست و اراده مردم بر منصب قدرت نشستن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها