به یاد انسانی «آرام» و نیکوکار؛ تشنگی ما و «اوسردکن» حاج بهمن

زیستن در مناطق محروم از همه چیز و به خصوص شهر دورافتاده و نادیده گرفته ما، «اوسردکن حاجی بهمن» نعمتی بود که انگار از آسمان به زمین افتاده بود و ما هر وقت دوان دوان به آن می‌رسیدیم خاطرمان جمع بود که حداقل یک دل سیر آب می‌خوریم

به یاد انسانی «آرام» و نیکوکار؛ تشنگی ما و «اوسردکن» حاج بهمن

افتونیوز - طاهر اکوانیان

در شهر بی امکانات و دورافتاده ما که گاه آب آشامیدنی اش چند روزی قطع می‌شد و برق هم که مدام و تا چند روز می‌رفت، آبسردکنی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر منشعب از میدان مرکزی (فلکه) وجود داشت که به شکل عجیبی با ماهیت آن شهر بی امکانات و تجهیزات، متفاوت و ناسازگار بود؛ آبسردکنی که می‌توان گفت تنها پناه تشنگی و سرگشتگی مردم شهر کوچکی بود که به خاطر شرایط آن سال‌ها و بی توجهی یا بی مسئولیتی مسئولان، نیازهای اولیه شهروندانش به هیچ گرفته می‌شد و هنوز ... هم می‌شود. من و همسن و سال‌ها و کوچک‌تر و بزرگ‌ترهای سه دهه ابتدایی انقلاب یا بیشتر «دهدشت» در بدترین شرایط و گرمای طاقت‌فرسای آن سال‌ها بار‌ها از آن آب نوشیدیم و اگر اغراق نباشد باید بگویم بیشتر از تمام لذت های قبل و بعد زندگی از آن سیراب شدیم. بی شک زیستن در مناطق محروم از همه چیز و به خصوص شهر دورافتاده و نادیده گرفته ما، «اوسردکن حاجی بهمن» نعمتی بود که انگار از آسمان به زمین افتاده بود و ما هر وقت دوان دوان به آن می‌رسیدیم خاطرمان جمع بود که حداقل یک دل سیر آب می‌خوریم و به ادامه بازی و ولگردی در شهر می‌پردازیم تا فردایی دیگر و تشنگی مدام که بی هوا و ناخودآگاه ما را به سمت همان آدرس مألوف می‌کشاند. در همه آن سال‌های تشنگی‌ها و علافی های بچگی، انسانی صبور و جدی که مغازه خاص لوازم خانگی اش روبه روی آبسردکن بود ما را می پایید و مثل نگهبان معبدی باستانی مواظب بود که بچه‌های بی تربیت، شلوغ و فضول آن سال‌ها صدمه‌ای به این ذخیره و منبع حیاتی شهر نزنند و گاه مجبور بود با عتاب و جدیتی بیشتر از حد ماها را که ول کن اوسردکن نبودیم از آنجا براند تا بتواند به مغازه اش برگردد و استراحت کند. حاج بهمن آرام که از اوایل جوانی در دهه چهل به هر طریقی خودش را به تهران رسانده بود در آنجا مقیم شده و با خو کردن به زندگی و کار در بازار تهران ماندگار شده بود، پناه دهنده و پشتیبان خیل زیادی از فامیل و هم استانی هایی گشته بود که کوچک‌ترین راه ارتباطی و آشنایی حتی با شهرهای نزدیک‌تری مثل شیراز و اهواز هم نداشتند و همین کار سبب رشد و تعالی جوانان دور و نزدیک آن سال‌های قبل از انقلاب دهدشت شد. او که با فرهنگ زندگی در پایتخت آشنا بود با وقوع انقلاب به جایی بازگشت که چند سالی بود به زور شهرش کرده بودند، و جز پارک جنگلی و پارک وسط شهر و میدان اصلی بعلاوه یکی دو سالن و سوله امکانات دیگری نداشت- که همین‌ها هم متاسفانه بعدا تخریب شدند-! 

در گذر روزگار و نشستن غبار پرشتاب فراموشی بر ذهن و روان آدمی که تقریباً هر خاطره‌ای اگر قدرت تکرار هم داشته باشد رو به سوی خاموشی دارد، «اوسردکن» حاجی بهمن اما در ذهن پریشان من جای گرفته و به گواه اغلب همشهریان کوچک و بزرگ‌تر ماندگارتر از خیل خاطرات تلخ و شیرینی است که زندگیمان را شکل داده و خطی از خوشی بر تمامی ناخوشی‌های همه سال‌ها انداخته است. اکنون که آن مرد شریف و صبور روی در نقاب خاک کشیده، به پاس آن بزرگواری مهربانانه، ساده و مهم و‌‌ برای دیگر کارهای مثبت و خیری که او انجام داد، و از پیشگامان بود در منطقه‌ای که کمتر ازین دست اعمال انجام می‌شود، یادش را گرامی می‌دارم، و نیز باور دارم که مردم قدرشناسی که از این کار او کامشان سیراب شده و دیگر همشهریان که اعمال خیر او را می‌شناسند برایش دعای خیر و خوشی خواهند کرد.

(عکس یک تزیینی است)



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 مهشید عزیزی 1403/5/27 12:16:27

    اندک شمارند آنان که بدانند بر روی صحنه ی زندگی برای چه آمده و وارسته و بند گسسته از خویشتن خویش، در گستره ای از کردارهای نیک همگان رابه انسانیتی اصیل رهنمون کرده باشند. روح حاج بهمن آرام مصلح خیراندیش شاد جنت مکان باشن.

    پاسخ
  • 2 فرخان 1403/5/25 14:12:10

    شادروان (حاج بهمن آرام) از بزرگان و نامداران شهر دهدشت بودند که بعنوان فردی نیکوکار ومصلح یاد می‌شود حیف که شهر دهدشت چنین بزرگانی را از دست می‌دهد روحش شاد يادش گرامیباد.

    پاسخ
  • 3 دیوجام عیسی 1403/5/24 21:15:24

    روحش شاد یادش گرامی خیر خوشنام شهرمان را از دست دادیم

    پاسخ
  • 4 علی دهدشت 1403/5/24 19:2:0

    روحت شاد مرد بزرگ .ایشان یکی از بنیانگذاران اولیه شهر دهدشت بودند ک برای گسترش شهر اوایل دهه پنجاه تهران را رها و ب دهدشت برگشتند کارهای عام المنفعه زبادی انجام دادن ..روحش شاد

    پاسخ
  • 5 فرخو جمالی 1403/5/24 14:9:7

    عالی بیان کرد طاهر جان 👏

    پاسخ
  • 6 هوشنگ درخش 1403/5/24 13:9:57

    حاج بهمن آرام از انسانهای نیک و از نسل نیکان طایفه تاس احمدی بود و خونسرد و مردم دار و خوش نیت بود در امر خیر از دیگران پیشی می‌گرفت که نشانه های آن مسجد صاحب الزمان دهدشت و مسجد ابوالفضل دهدشت میباشد از مال دنیا که خیلی دلبسته به آن هستند به سادگی می‌گذشت و برای رضای خدا خیلی کار انجام می‌داد و حتی همان مغازه لوازم خانگی که داشت را با آشنایی به مردم کم در آمد دهدشت بدون سود کشیدن روی اجناس بصورت اقساطی به مردم میداد و از خداوند برای آن عزیز آرزوی غفران رحمت الهی داریم

    پاسخ
    • 6 - 1 سیمین طاهری پاسخ به : هوشنگ درخش 1403/5/25 2:48:15

      روحش شاد،یادش گرامی.مرگ واقعیت تلخی است.هرگاه انسانی مهربان،نیک اندیش،درستکار ،صادق وصلح جو چون آقای حاج بهمن آرام این دنیا راترک می‌کند انگارزمین تاریک تر وسردتر می‌گردد.

سایر اخبار
برگزدیدها