مافیای آب و فریب افکار عمومی

باید تاسف خورد که متاسفانه بخشی از طرح ها و مصوبات دولت ها منطبق بر منافع ملی نیست، بلکه بر مبنای خواست مافیای قدرت و ثروت می باشد و منجر به تنش اجتماعی و بروز آسیپ پذیری داخلی می شود.

مافیای آب و فریب افکار عمومی

افتونیوز| سید علی حمیده کیش شاه قاسمی

آمایش سرزمینی ،ابتدای امر در کشورهای مختلف دارای اهداف دفاعی بوده است. به همین دلیل آمایش دفاع سرزمینی از ملزومات حوزه‌ی دفاعی و امنیتی کشور محسوب می باشد.چرا که مأموریت اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور، و مقابله با تهدیدات نظامی­ امنیتی می باشد . این ماموریت براساس عوامل متفاوت و بر روی بستر جغرافیایی کشور ساماندهی می شود و استقرار  می یابد.

در نتیجه باتوجه به وسعت و تنوع جغرافیای طبیعی و انسانی کشور، تنوع و کثرت تهدیدات خارجی، آسیب‌پذیری های داخلی و مأموریت های متنوع نیروهای مسلح، توجه به آمایش دفاع سرزمینی از ملزومات حوزه‌ی دفاعی کشور محسوب می شود.

ولی امروزه آمایش سرزمینی مفهوم توسعه ای پیدا نموده و اهداف مختلف دیگری را نیز در برگرفته است.

مهم ترین اهداف این طرح شامل اهداف محیطی؛ اجتماعی؛ اقتصادی؛ سیاسی است.

به صورت کلی آمایش سرزمینی دانشی است که در برگیرنده چهار مولفه اصلی فضا، جمعیت، فعالیت و محیط زیست به صورت همزمان است. لذا لازم است که این طرح با هدف سیاست گذاری، طرح ریزی، برنامه ریزی، ساماندهی و نظم بخشیدن به امور سرزمین، فضاها و مکان‌های زیستی و جغرافیایی (طبیعی و غیرطبیعی) انجام گردد ، تا از بروز تنش و مخاطراتی که بین استان های مختلف از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد با استان های همجوار جلوگیری نماید. 

باید تاسف خورد که متاسفانه بخشی از طرح ها و مصوبات دولت ها منطبق بر منافع ملی نیست، بلکه بر مبنای خواست مافیای قدرت و ثروت می باشد و منجر به تنش اجتماعی و بروز آسیپ پذیری داخلی می شود. که از آن جمله طرحی است که اخیراً توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب شده که به موجب آن، دنای شمالی از مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گرفته شده و به استان اصفهان واگذار می‌شود .

طرحی که دست آشکار مافیای آب در آن نهفته و برای فریب افکار عمومی از طریق نگهداری طبیعت و منابع طبیعی وارد شده است.

دلیل اصلی این جداسازی و تفکیک مدیریت آن ،‌ انتقال آب رودخانه «ماربر» به سایر مناطق اصفهان می باشد که خلاف امنیت ملی است.  این طرح نه فقط به ضرر استان کهگیلویه و بویراحمد، بلکه استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را متضرر و دارای تبعات جدی زیست محیطی و اقلیمی است. دلیل اصلی این طرح  زیاده‌خواهی‌ها توسعه کشاورزی و صنایع آب‌بر و فلزی در استان اصفهان  می باشد .

متعاقب تصویب این طرح، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان صبح سه‌شنبه ️در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار برگزار شد، با اشاره به چشم انداز طرح‌هایی که با هدف احیای حوضه زاینده رود در دولت سیزدهم اجرا شده است، اظهار داشت: طبق برنامه تلاش کردیم سامانه تأمین آب از منابع داخلی جنوب استان موسوم به طرح ماندگان را که اکنون به سامانه شهید رئیسی تغییر نام یافته است، اواخر اسفند سال جاری یا در نهایت بهار ۱۴۰۴ وارد مدار کنیم و شهریور سال پیش رو خط انتقال آب دریا را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: مجموع آورد این دو طرح در حال اجرا با آورد سامانه کوهرنگ۳، چیزی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب است که به حوضه زاینده‌رود می‌آید.

مرتضوی با اشاره به اینکه محل آبگیری سامانه شهید رئیسی (انتقال آب ماندگان) در انتها دچار مشکلاتی بود و تصمیم بر آن شد که محل آبگیر و سد این پروژه در استان اصفهان احداث شود، که منظور وی احداث سد خرسان در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که با مقاومت مردم منطقه روبرو و از احداث آن جلوگیری شد.

از سویی به تازگی نیز نماینده شهرضا در مصاحبه ای اعلام کرده که بزودی آب رودخانه ماربر از طریق تونل مستقل به شهرضا منتقل می شود.

رودخانه ماربر، بویراحمد از ارتفاعات كوه دنا سرچشمه می‌گیرد سپس همراه با چشمه‌سارهای مال خلیفه و سندگان (رودخانه شیلونه) و با پیوستن به رودخانه‌ بشار، رودخانه خرسان را به وجود می‌آورند.

لذا ضرورت دارد دولت جناب دکتر پزشکیان برای جلوگیری از تنش اجتماعی نسبت به لغو این مصوبه که در روزهای پایانی دولت سیزدهم به تصویب رسیده است و محاکمه عوامل آن در شورای عالی حفاظت محیط زیست اقدام عاجل نماید. سپس نسبت به اجرای طرح  آمایش سرزمینی کشور بویژه آمایش سرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد با استان های همجوار از جمله اصفهان و فارس اهتمام نماید.

از آقای دکتر پورمحمدی معاون محترم رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه که اجرای این طرح بزرگ در حوزه ماموریت ایشان  و از ضرورت های توسعه همه جانبه و پایدار است، خاضعانه درخواست می گردد که  نسبت به اجرای طرح آمایش سرزمینی کشور  اقدام ویژه نمایند و آقای دکتر تاجگردون ریاست کیمسیون برنامه و بودجه نیز انتظار است که با همکاری با دولت یاریگر این طرح راهبردی باشند .

خبرهای مرتبط


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها