اختصاصی افتونیوز


روایت کامل فرایند استخدام فله‌ای 80 نیرو در ادارات استان/ اقدام‌های عجیب و بی‌سابقه استانداری کهگیلویه و بویراحمد از شروع تا فرجام آزمون/ از تطبیق قانون با مدرک تحصیلی افراد تا پذیرش پنج برابر ظرفیت/ جزییات

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب، انتظار بر این بود جلوی برخی بی‌عدالتی ها و تبعیض‌ها که به نام قانون نیز انجام می شود گرفته شود اما گویا در استان ما نه خانی آمده و نه خانی رفته و در همچنان بر همان پاشنه می چرخد.

روایت کامل فرایند استخدام فله‌ای 80 نیرو در ادارات استان/ اقدام‌های عجیب و بی‌سابقه استانداری کهگیلویه و بویراحمد از شروع تا فرجام آزمون/ از تطبیق قانون با مدرک تحصیلی افراد تا پذیرش پنج برابر ظرفیت/ جزییات

اَفتونیوز| از ابتدای شروع به کار دولت مرحوم رئیسی طرحی تبعیض آمیز به نام طرح شهید زین الدین برای جذب نیروهای هوادار دولت یا به تعبیر این طرح جذب نخبگان انقلابی در دولت مصوب شد.

این طرح که شاید در ابتدا برای همان هواداران دولت رئیسی خوشایند بود و از آن به عنوان یک تبعیض مثبت (بخوانید رانت) به زعم خود یاد می‌کردند که قرار است پاسخ زحمات این هواداران و حمایت آنها را در طول انتخابات ریاست جمهوری  داده باشد.

سهمیه استان گویا در این طرح جذب ۱۰۰ نفر نخبه انقلابی بود. در همان ابتدای شروع این طرح، استانداری کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی عجیب حدود ده نفر نیروی خارج از مجموعه دولت را جذب و بلافاصله در مسئولیت معاون مدیرکل مشغول کرد. این اقدام در حالت معمول در هیچ جایی سابقه نداشته و اگر در دولت منسوب به جریانی دیگر اتفاق می افتاد طبیعتا با واکنش تند برخی نهادهای نظارتی و احتمالا ائمه جمعه و دیگر تریبون داران قرار می گرفت اما هیچ واکنشی را در پی نداشت.

هر چند در ابتدا نیز قرار براین بود که همه ۱۰۰ نفر از طریق برگزاری آزمون جذب دستگاههای مختلف استان شوند اما این ده نفر را با قانون‌های من در آوردی و تفسیر به رای استاندار و معاونان وی، جذب و در بدنه استانداری مشغول شدند.

آش به قدری شور شد که حتی برخی تشکلهای دانشجویی که حامی دولت بودند نیز به استخدام خارج از عرف استانداری انتقادهای تندی کردند.

اقدامهای عجیب و بی‌سابقه استانداری در نوع و شیوه برگزاری آزمون طرح شهید زین الدین

آزمون جذب تعداد ۸۰ نفر مثلا نخبه در طرح شهید زین الدین در استان، خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. این طرح که در همان ابتدا با مشکل مواجه بود و سر وصدای زیادی در فضای رسانه ای به پا کرده بود در ادامه نیز کاملا به انحراف رفت و می توان گفت از نام شهید کاملا سو استفاده شد.

در این طرح قرار بود بنیاد نخبگان یکی از متولیان اصلی و محوری برای جذب افراد باشد. در مرحله اول این بنیاد توسط استانداری کهگیلویه و بویراحمد از طرح کنار گذاشته شد و سپس از دستگاههای اجرایی و اداری استان خواسته شد که ردیف‌های خالی و بلاتصدی خود را به استانداری اعلام کنند. اما در اینجا نیز اتفاقی افتاد که باز هم عجیب و بی سابقه است. در این شیوه به صورت شفاهی از دستگاههای استانی خواسته شد که مطابق با مدارک برخی از هواداران و نورچشمی ها اعلام نیاز شود. مثلا فرض را بر این بگیریم که یکی از نورچشمی ها مدرک کشاورزی با گرایش لقاح مصنوعی دارد! یا دیگری مدرک میراث فرهنگی با گرایش مرمت آثار دارد و ... (مثال است و در مثل مناقشه نیست!) از دستگاههای مربوطه خواسته شده که در اعلام نیاز خود صرفا همین رشته و گرایش را به استانداری اعلام کنند که شاید در نوع خود در استان حتی دو نفر نیز دارای آن نباشند (در یکی از رشته و گرایش ها دقیقا این اتفاق افتاده است و صرفا دو نفر شرایط را دارا هستند!!!) 

پس از این نوع مهندسی در اعلام نیاز دستگاهها، نوبت به برگزاری آزمون رسید که توسط جهاددانشگاهی در استان برگزار شد. عرف و معمول اکثر آزمونهای استخدامی قبولی بر اساس حداقل ۶۰ درصد نمره کتبی و ۴۰ درصد نمره مصاحبه تخصصی و شفاهی و ... و همچنین سه برابر اعلام قبولی در آزمون است. 

اما در آزمون برگزار شده در استان، برای اولین بار در تاریخ آزمونهای استخدامی، نمره کتبی داوطلبان ۴۰ درصد و نمره مصاحبه شفاهی ۶۰ درصد در نظر گرفته شد و باز نیز برای اولین بار قبولی ها ۵ برابر ظرفیت اعلام شدند! چرا این کار انجام شد؟ واضح است که دلیل آن باز بودن دست استانداری، معاون استاندار و کارشناسان استانداری برای مهندسی کامل آن بود. که اگر در مراحل قبلی چیزی از دستشان در رفت و آزمون مطابق نظر و شیوه خودشان پیش نرفت در مراحل بعدی بتوانند با کارهای دیگر فرد یا افراد مورد نظر را استخدام کنند.

اگر فکر می کنید کارهای عجیب و غریب و حتی بی سابقه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به همینجا ختم می شود کاملا در اشتباه هستید. معمولا معاونت پشتیبانی استانداری و مدیران و کارشناسان اداری زیرمجموعه فارغ از نگاه سیاسی تا کنون آزمونها را برگزار می کردند و معمولا همه در جریان بودند اما در آزمون اخیر طرح شهید زین الدین به شکل و شیوه بی سابقه ای همه چیز به صورت محرمانه و یواشکی به پیش می رود.

جذب و استخدام ۸۰ نفر نیروی طرح شهید زین الدین استان کهگیلویه و بویراحمد صرفا از طریق مرادعلی پیوند معاون پشتیبانی استاندار و کارشناسان مورد اعتماد خود در استانداری که عمدتا از بین همان ده نفری هستند که در دولت رئیسی بدون سابقه قبلی به عنوان معاون مدیرکل منصوب شده و طعم رانت را به خوبی چشیده اند، به صورت محرمانه و یواشکی انجام می‌شود. خانم خواجه‌زاده سرپرست اداری و مالی استانداری، خانم سارا ره‌انجام معاون امور مالی مدیرکل اداری و مالی (استخدام شده در دولت رئیسی) و آقایان سیدمصطفی عباسپور کارشناس پژوهش دفتر برنامه ریزی (با حکم معاون استاندار مدیر اجرایی طرح و احتمالا مامور و معذور)، جمال‌الدین عمید معاون امور اداری مدیرکل اداری(استخدامهای شده در دولت رئیسی)، محمد شجاعی معاون مدیرکل امور اجتماعی در تشکل‌ها (استخدام شده در دولت رئیسی) پاسبان معاون مدیرکل امور اجتماعی در آسیب‌ها و مسائل اجتماعی(استخدام شده در دولت رئیسی) و... صرفا در جریان این طرح هستند و تسهیل کننده و پیش‌برنده کار هستند و گویا برخی کارهای مربوط به این طرح و جذب افراد را نه در وقت اداری که به صورت اضافه کاری در نوبت عصر انجام می دهند.

پس از برگزاری آزمون کتبی نیز گویا پاسخنامه به استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده و از طریق این دستگاه به تهران ارسال شده که باز نیز شائبه هایی جدی وجود دارد.

همه اینها در حالی است که در بقیه استانها، آگهی ثبت نام در آزمون شهید زین الدین در رسانه ها و روزنامه ها و حتی به صورت بنر جلوی استانداری منتشر شده است اما این طرح مشخص نیست در کدام رسانه استانی و یا کشوری اعلام عمومی شده است؟!

اگر خواست و اراده ای برای پیگیری و تحقیق پیرامون این آزمون از سوی نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی باشد، ابهامات، شائبه‌ها و همه مواردی که در این مطلب گفته شده به راحتی قابل اثبات است. از احضار و استنطاق از مدیران کل و عوامل برگزاری تا کارشناسان و دست اندرکاران اداری این طرح در استانداری و دیگر دستگاههای اجرایی استان.

به استاندار که امیدی نیست، از نمایندگان استان در مجلس در شورای اسلامی به ویژه بهرامی نماینده بویراحمد و تاجگردون نماینده گچساران انتظار می‌رود با دخالت موثر و فوری در این موضوع، مانع از اعمال سلیقه معاونان و مدیران استانداری و استخدامهای فله‌ای و گزینشی و تبعیض‌آمیز نورچشمی‌ها شوند.

(تبعیض مثبت: در واقع نوعی ابزار محرومیت‌زدایی است. در سال ۱۹۷۳ در آمریکا به نفع سیاه‌پوستان که سالها از حقوق اجتماعی محروم بودند اجرا شد و در کشورهای دیگر نظیر آلمان پس از اتحاد بخش غربی و شرقی در خصوص رشد بخش شرقی و .... اتفاق افتاد. از سهمیه‌های کنکور و برخی سهمیه‌های خاص در ایران نیز به عنوان تبعیض مثبت یاد می‌کنند)



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 24 نظر

  • 1 استان 1403/6/3 15:6:45

    همه این متن های مخالفت رو خود سایت نوشته،و گرنه همه موافق این دولت هستند،مردم دیگر حیله شما رسانه ها رو نمیخورند

    پاسخ
    • 1 - 1 الله پاسخ به : استان 1403/6/21 22:25:50

      کسی مشکلی با دولت نداره تازه بهترین دولت در تمامی دولت های اخیر بوده مشکل مشاوری است که با رفاقت با معاونی هرکاری خواستن کردن به پشتیبانی شخصی تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها چطور راجب به این همه مدیر در استان حرفی نمیشه؟؟؟ آیا اعتقاد به اخرت و قیامت داری؟؟

  • 2 شوری 1403/6/3 15:5:38

    فکر نکنم این موضوع به رسانه ها مربوط باشه که استانداری همچی رو به شما رسانه ها گزارش بده،حواستون تو کار خودتون باشه،چرا در این دولت به جون اومدید،چرا از دولت های قبلی حرفی نمیزنید،به شما ربطی ندارد که استانداری بخواد به شما گزارش بده

    پاسخ
  • 3 دلاور 1403/5/30 20:8:1

    مدیر اجرایی طرح رو نوشتی مامور و معذور؟! دوستش این متن رو برات فرستاده نه؟!

    پاسخ
  • 4 کارمند 1403/5/30 19:50:21

    چه مافیایی تو این دو سال تو استانداری تشکیل شده،خدا ازتون نگذره،حق جوانان نخبه خورده شد و کسانی انتخاب شدن ک نمیدونن معنی نخبه چه بوده

    پاسخ
  • 5 بویراحمد 1403/5/30 18:21:58

    نورچشمی های که باید از فیلتر اقای استاندار و پیوند رد بشه و هرکی رو خودشون خواستن تو مصاحبه تایید کنن

    پاسخ
    • 5 - 1 خدا جای حق نشسته پاسخ به : بویراحمد 1403/6/21 22:28:26

      چون مشاوری مسئول رد و بدل کردن و پیدا کردن نیروهای خودی هستن

  • 6 غریبه اشنا 1403/5/30 14:5:2

    و خدایی که فقط نظاره گر است...

    پاسخ
  • 7 مستحق 1403/5/30 13:1:23

    آقای احمد زاده کلیه شئونات انسانی و اخلاقی را لگد مال کرد و رفت امیدوارم نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بازرسی و قضایی به این همه تخلف ایشان ورود کنند و قصر از این قضایا در نرود

    پاسخ
    • 7 - 1 سرباز رهبری پاسخ به : مستحق 1403/6/21 22:33:27

      بعد میگن موساد و جاسوسان انگلیس و امریکا چطور تو بدنه نفوذ میکنن کاش کاش نیروهای امنیتی که تو تهرانن توی یاسوج ازشون بود خداشاهد پوست از کله ادمهای رانتی و پارتی باز و حق مردم خور میکندن

    • 7 - 2 خدای حق پاسخ به : مستحق 1403/6/21 22:30:13

      تمامی این مباحث دست معاون و شخصی که قبلا مشاور بوده

  • 8 عادل 1403/5/30 12:53:54

    خدایی خجالت نمیکشید که..... را به عنوان نخبه استخدام میکنید. اصلا سواد دارد که بخواهد نخبه باشد. چرا به شعور مردم توهین میکنید. برای اثبات گفته های من سری به دانشگاه یاسوج بزنید و تحقیق کنید.

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1403/5/30 12:14:57

    ای کاش .... کاریهاشون زودتر رسانه ای میشد هر چند که در این استان گوش شنوایی نیست ، الان دیگه کار از کار گذشته چه فایده اینا دیگه کار خودشون رو کردن

    پاسخ
  • 10 سپهر 1403/5/30 12:14:24

    من خودم توی آزمون زسن الدین خوزستان ثبت نام کردم و داداشم برای یاسوج ثیت نام کرد... فارغ از سوگیری شخصی نسبت به این نویسنده؛ اما خدایی افتو کیوز خیلی چرت مینویسی! اول ی متنی رو که میخوای منتشر کنی اول ندارک و مستندات و حرفای رو مطمیک شو بعد چاپ کن...این متن نه کاملا راسته نه کاملا دروغ...اما واقعا چرت و پرت زیاد مینویسی

    پاسخ
    • 10 - 1 احمدی پاسخ به : سپهر 1403/5/31 19:24:3

      سواد نوشتن هم نداری

    • 10 - 2 ناطق پاسخ به : سپهر 1403/5/31 14:35:58

      خدایی اسمت سپهره؟؟؟

  • 11 موسوی 1403/5/30 12:12:3

    این روایت کامل نیست؛ خیلی جزئیات شرم آور دیگری وجود دارد ؛ ده نفر اولی مثل پاسبان، عمید، کرمی و... فقط از بین نورچشمی‌های پیوند انتخاب شدند و صرفاً کسانی انتخاب شدند که بتوانند برای انتخابات بعدی در ستاد مرادعلی پیوند کار کنند!!!! نکته بسیار مهم این هست که ده نفر نورچشمی بطور کاملا گزیشنی انتخاب شده و اصلا رقابتی وجود نداشته و همگی را پیوند انتخاب کرده و سپس قانون را متناسب با گزینش قطعی این افراد تفییر دادند؛ یعنی این ده نفر نه رقیبی داشتند و نه فرایند قانونی بوده؛ ضمناً وزیر پیشنهادی جدید کشور در جریان قرار گرفته اند

    پاسخ
    • 11 - 1 علی پاسخ به : موسوی 1403/6/3 18:19:44

      سند داری؟ یا فقط یه چیزی از اینطرف و اونطرف شنیدی؟

    • 11 - 2 محسن پاسخ به : موسوی 1403/5/31 2:1:13

      تا چشمت کور بشه.احمق ها این طرح کشوری بودی اون ده نفر به انتخاب استاندار انجام میشه.یعنی از اختیارات ایشان بوده هست وکاملا قانونی.الان چشمتون هم در بیاذ

  • 12 س 1403/5/30 10:54:58

    من کار ندارم اما آقای آرام زمانی که دولت مطبوعتان فله ای و بلکه گله ای استخدام میکرد چرا صدایی از شما کسی نشنید.شما صرفا دنبال منافع مادی خود و جریانتان هستید و لاغیر

    پاسخ
  • 13 وطن 1403/5/30 10:54:56

    خداازاحمدزاده نگذرد انشالا که جواب این همه حق ناس کردنش رادرهمین دنیا بدهد وبه درد ناعلاج گرفتارشود

    پاسخ
  • 14 دهدشت 1403/5/30 10:48:6

    احتمالا سهم همه داده شده که کسی صداش در نمیاد!

    پاسخ
  • 15 بسیجی 1403/5/30 10:28:52

    نهادهای نظارتی و امنیتی اگر خودشان ذی نفع نیستند بسم الله ورود کنید

    پاسخ
    • 15 - 1 بلند آسمان پاسخ به : بسیجی 1403/6/7 14:25:37

      دروغ پراکنی تا کی ؟ کلا واقعیت رو وارونه حلوه میدید ...رسالت رسانه راست گویی است نه دروغ پراکنی

سایر اخبار
برگزدیدها