گردهمایی معترضین به واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان در سی‌سخت برگزار شد/+تصاویر

گردهمایی علمی بررسی پیامدهای واگذاری مدیریت حفاظت دنای شمالی به استان اصفهان با حضور فعالان زیست‌محیطی کشور در تالار شهرداری سی‌سخت شهرستان دنا برگزار شد.

گردهمایی معترضین به واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان در سی‌سخت برگزار شد/+تصاویر

افتونیوز| عصر دیروز (جمعه ۲ شهریورماه ۱۴۰۳) گردهمایی علمی بررسی پیامدهای واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان با حضور محمد درویش فعال زیست‌محیطی کشور، بهنام اندیک و سعید انصاریان در تالار شهرداری سی سخت شهرستان دنا برگزار شد. در این همایش یزدان رضایی یکی از روحانیون مخالف مصوبه واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان گفت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تسلیت عرض می‌کنیم. دنا از دست رفت. دنایی که سال‌‌های سال به مردم خدمت کرد.
رضایی با بیان اینکه من بچه روستای ماندگان هستم، اظهار کرد: مبارزه با خیانت به محیط‌زیست امر به معروف و وظیفه همه است که آن را انجام دهد.

این روحانی با بیان اینکه آماری می‌خواهم به شماها بدهم که «مخ» آدم سوت بکشد.  گفت: اصفهان ۶۵ هزار حلقه چاه دارد که ۲۱ هزار حلقه چاه آن غیرمجاز است.
وی افزود: مازاد برداشت اصفهان از این چاه‌ها ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب است.
این روحانی در ادامه گفت: مردم استان من از نظر فقهی و شرعی می‌گویم، ساخت سد خرسان ۳ و سد ماندگان در دنای شمالی حرام شرعی است.

رحمان وفا نژاد یکی از فعالان زیست‌محیطی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد مصوبه واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان را آلترناتیو عده‌ای آب‌دزد در استان اصفهان دانست.

قاسم یزدانی فعال سیاسی و اجتماعی در این نشست اظهار داشت: نوازنده بلبل به بام اندرون _ گرازنده آهو به راه اندرون

 اسطوره کیخسرو که با خون و پوست و رگ و پوست این مردم عجین شده و مثل یک باور حقیقی آن را پذیرش کردند در  ورودی یاسوج تپه کیخسرو را داریم  و در مسیر بشار را داریم،مادوان ،گنجه‌ای ،برده چاه را داریم.

وی افزود: سیسخت گردنه بیژن و غار کیخسرو  را داریم این مسیری که کیخسرو است که توسط شادروان کی عطا طاهری که به روحش درود می فرستیم.

پشت سر  کیخسرو آدم های معمولی نبودند پشت سر کیخسرو دانایان و خردمندان بودند که تلاش کردند کیخسرو را از رفتن به سمت مرگ سفید که این برف دنا سپیدی این مرگ را نشان می دهد و مرگ جاودانگی و ابدیت را و این بلندای دنا بلندای این اندیشه را نشان می‌دهد

او اضافه کرد: این اسطوره باعث شده که هویتی ما برای خودمان تعریف کنیم که شاید خیلی ها در این ایام با ماها تماس می گیرند که چرا در تمام بنرها و شعارهایتان و پلاکاردهایتان نوشتید دنا هویت ماست به خاطر اینکه لالایی مادران ما در آن دنا هست دی بلال ما در اشعار محلی دنا هست.

محمد درویش فعال زیست‌محیط با بیان اینکه هر هکتار خاک پارک ملی دنا ۲۶ برابر از هر هکتار خاک ایران ارزش‌گذاری شده است، اظهار کرد: دلیل این مسئله این است که در پارک ملی دنا منابع مهم آبی و قله‌های بالای ۴ هزار متر است که اکوسیستم بی‌نظیری دارد.

وی افزود: این ظرفیت اگر به هر دلیلی دچار دست‌درازی شود و منابع آبی آن کم شود یکی از مهم‌ترین منابع و ذخیرگاه زیستی ما دچار آسیب می‌شود.
 وی با بیان اینکه استان اصفهان با وجود سی‌سه پل، پل خواجو، نقش جهان و دیگر مکان‌های تفریحی و گردشگری که می‌تواند ۴ میلیارد دلار از آنها درآمد داشته باشد، چه نیازی است به سمت طرح‌های آب‌بر برود، گفت: بیش از ۷۰۰ صنعت آب بر در استان اصفهان وجود دارد و ساخت سدهای کوهرنگ ۱، ۲ و ۳ و سد خرسان با این وضعیت فقط مرفین است.
این فعال زیست‌محیطی تصریح کرد: نباید اقتصاد آب‌‌بر در استانی که آب ندارد، حرف اول را بزند. در واقع این خیانت به کل مردم استان اصفهان است.
درویش گفت: باید متمدنانه از تمامیت ایران دفاع کنیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 ایمان 1403/6/4 15:16:44

    شما آب موجود در استان اصفهان رو به یغما نبرید دنا مال خودتون

    پاسخ
    • 1 - 1 سلام پاسخ به : ایمان 1403/6/13 7:18:15

      سلام مافیای آب اصفهان تمامی ندارد. موقع آب زاینده رود می‌گویند باید مسیر تاریخیش را ادامه دهد موقع ماربر می‌گویند نباید از استان آب خارج گردد هر جا مطابق منافعشان حرف می‌زند. تمام چشمه های کوهرنگ را باتونل خشکاندند حالا به جان دنا ماربر افتاده اند. خب پس خوزستانی هم بگوید نباید نفت وگاز ازاستانش خارج گردد؟

  • 2 عدالت 1403/6/3 20:16:45

    دنا که هیچ سودی به حال ما ندارد هرکسی از آبش خورد درخت کاشت همون هم گلو پاره کنه حقش بگیرع

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها