گزارش ؛


پمپاژ رودسمه پروژه ای تحول آفرین اما فراموش شده!

پمپاژ رودسمه دیشموک که می‌تواند حدود ۱۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی را به زیر کشت ببرد و از سال ۹۶ و شاید قبل‌تر این طرح اعلام و مورد بررسی قرار گرفته اما همواره به موانعی چون بودجه و معارض محلی برخورد می‌کرد.

پمپاژ رودسمه پروژه ای تحول آفرین  اما فراموش شده!

اَفتونیوز| دیشموک بخشی است که در آخرین نقطه استان و همسایگی استان خوزستان قرار دارد معضلات و مشکلات این بخش همواره مورد توجه فعالین مدنی و رسانه ای قرار داشت.

یکی از معضلات اصلی دیشموک نبود اشتغال پایدار و مهاجرت جوانان این بخش به شهرهای دیگر برای کار و امرار معاش است.

اگر دیشموک منبعی در درون خود برای ایجاد اشتغال پایدار نداشت قطعا نقدی بر کسی وارد نبود و از واژه اجبار استفاده می‌شد اما دیشموک سرشار از موقعیت هایی است که دیده نمی‌شود.

پمپاژ رودسمه دیشموک که می‌تواند حدود ۱۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی را به زیر کشت ببرد و از سال ۹۶ و شاید قبل‌تر این طرح اعلام و مورد بررسی قرار گرفته اما همواره به موانعی چون بودجه و معارض محلی برخورد می‌کرد.

در سال ۱۴۰۲ صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده هیئت دولت در سفر استانی به این بخش این پروژه را بررسی و قول تامین اعتبار داده است.

این پروژه می‌تواند سبب رونق کشاورزی منطقه و به طبع ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی و رونق گردشگری نیز شود .

این پروژه نه سد است که سالیان سال طول بکشد و قطعا می‌تواند در بازه زمانی سریعتری به بهره برداری برسد و دگرگونی وسیعی در این بخش رخ دهد.

این طرح زیر نظر جهادکشاورزی است و اینکه چرا دیده نمی‌شود و مسئولین استانی و شهرستانی به دنبال رفع مشکلات طرح و شروع آن نیستند جای تفکر و تامل دارد.

ایجاد اشتغال اگر منابعی و راهی نباشد قطعا دشوار است اما وقتی چنین طرحی پیش بینی شده و چشم انداز آن تحول در این بخش است قطعا کوتاهی مجموعه جهاد‌کشاورزی در مقابل آن چیزی جز کم کاری نیست.

برای اینکه بدانیم پمپاژ رودسمه دیشموک و آبیاری زمین های مستعد کشاورزی این بخش تا چه اندازه می‌تواند تحول بیافریند باید به شهرستان های مجاور چون بهبهان و گچساران نگاه کنیم که با کشاورزی چگونه به ایجاد اشتغال پایدار رسیده اند و سبب شده حتی نیروی کار از خارج این شهرستان‌ها تامین کنند و قطعا کشاورزی با توجه به وضعیت منطقه می‌تواند اشتغال پایداری باشد.

امیدواریم در دولت چهاردهم توجه ویژه ای به این بخش و اشتغال پایدار برای جوانان آن شود

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها