اَفتونیوز گزارش می دهد:


مواضع نمایندگان بویراحمد در قبال «سد تنگ سرخ»/ از سکوت تاسف‌بار هدایتخواه و زارعی تا توجیهات متناقض مهدی روشنفکر و مخالفت بهرامی با سهم بالای شیراز

روز گذشته محمد بهرامی نماینده بویراحمد، دنا و مارگون به همراه جمعی از مدیران استانی فرآیند ساخت سد تنگ سرخ بازدید کرد، سدی که طی سالهای اخیر مورد نقد بسیاری فعالین محیط زیستی، کنشگران مدنی واقع شده است اما غائله بر سر سد خرسان و اخیر سد ماندگان و قصه دنای شمالی تا حدودی مطالبات از این سد را تحت شعاع قرار داده است.

مواضع نمایندگان بویراحمد در قبال «سد تنگ سرخ»/ از سکوت تاسف‌بار هدایتخواه و زارعی تا توجیهات متناقض مهدی روشنفکر و مخالفت بهرامی با سهم بالای شیراز

افتونیوز| روز گذشته محمد بهرامی نماینده بویراحمد، دنا و مارگون به همراه جمعی از مدیران استانی فرآیند ساخت سد تنگ سرخ بازدید کرد، سدی که طی سالهای اخیر مورد نقد بسیاری فعالین محیط زیستی، کنشگران مدنی واقع شده است اما غائله بر سر سد  خرسان و اخیر سد ماندگان و قصه دنای شمالی تا حدودی مطالبات از این سد را تحت شعاع قرار داده است.

در این روزها که بحث واگذاری مدیریت محیط زیست دنای شمالی داغ است و در محافل مجازی و حقیقی به جای اینکه مردم در مورد نحوه لغو این مصوبه و چرایی لغو این واگذاری گفتگو کنند، بیشتر راجع به مقصران این رخداد گفتگو می‌شود و قریب به اتفاق مردم به شدت مسئولان و نمایندگان ادوار قبلی را نکوهش میکنند.

  غارت منابع آبی استان یکی از مصادیق ناکارآمدی مدیران و نمایندگان ادوار گذشته استان است و اگر به دلایل قومی، طایفه و سیاسی از این افراد دفاع شود، خسرانی بزرگ خواهد بود.

در حالی که رادیکال ترین سیاسیون قومی(زارعی و روشنفکر) در یک دهه اخیر سکان دار امر بوده اند، از سال ۸۲ تا به امروز که کار مطالعات بسیاری از سدها در بویراحمد  آغاز و کلنگ زنی یا اجرا شده است.

این افراد با این تصورات و بدون  توجه به نخبگان، تعدادی از متملقین، منفعت‌طلبان و افراد بی سواد را پیرامون خود جمع کرده بودند تا فقط در غارت‌ها و حمایت‌های کورکورانه کنار آن‌ها باشند به همین دلیل در بحث منابع آبی و سد سازی شاهد اجحاف هلی بیشمار باشیم.

 اگرچه فشار رسانه ها و افکار عمومی باعث شد مهدی روشنفکر برای فرار از زیر فشار مطالبه گران دو سه تذکر در مجلس داشته باشد اما فعالان محیط زیستی و نمایندگان محیط زیست که پیگیر شکایات از مافیا بودند بارها اعلام کردند مهدی روشنفکر کوچکترین حمایتی از فعالان محیط زیست نکرده است.

سد تنگ سرخ یکی از سدهاییست که پشت این سد یکی از با کیفیت ترین آب‌های زاگرس جمع میشود در دوره هدایتخواه کار مطالعات و کلنگ زنی آن انجام شد و جریان جناب هدایتخواه نه تنها نسبت به سد سازی علم و اطلاعی نداشتند بلکه برای محیط زیست در اندیشه این جماعت حق و جایگاهی نیز تعریف نشده بود. از مخاطرات سد سازی و انتقال آب میان حوضه ای بی خبر بودند. در زمان زارعی حدود ۱۰ درصدی درحد تجهیز کارگاه و بخش خاکبرداری  پیشرفت فیزیکی داشت اما در زمان روشنفکر روند کار این پروژه بیش از پیش شدت گرفت. 

در حقیقت این پروژه از همان آغاز سال ۹۰ با مخالفت ها و انتقادات گسترده قرار گرفت، در این میان عده ای بصورت کلی با ساخت سد مخالف بودند و گروه دیگر با سهم بالای شیراز و انتقال میان حوضه ای مخالف بودند.

مهدی روشنفکر که کوچکترین تجربه و علمی در باب سد سازی نداشت به یک باره در همان آغاز مجلس از تزریق پول به سد تنگ سرخ رونمایی کرد و وقتی با انتقاد‌های تند مردم روبه رو شد برای توجیه این اقدام به شکل عجیبی مدعی شد کار شروع شده و بخش زیادی از کار انجام شده هزینه زیادی شده و نمی شود کار را متوقف کرد، توجیهی که نمی‌توانست آنرا پذیرفت چرا که اگر احداث سد نادرست بود دیگر ادامه آن در هر زمان و با هر پیشرفت  نادرست است! اما باز همین مهدی روشنفکر  در جلسات مختلف با افتخار اشاره میکردد قبل از بنده در ۱۰ و ۱۱سال گذشته اقدم خاصی روی سد تنگ سرخ انجام نشده و پیشرفت فیزیکی آن زیر ۱۰ درصد بوده است و خود را عامل سرعت حرکت آن می دانست.

اما وضعیت زارعی و هدایت خواه به مراتب بدتر از روشنفکر است، علیرغم اینکه تنگ سرخ در دوره هدایتخواه مجوز گرفته و در دوره زارعی جرقه کار زده شده و آغاز به کار کرده است اما برای مردم سوال است چرا این دو با وجود اینهمه جنگ و دعوا سد سازی در سال‌های اخیر، کوچکترین اعلام نظری در این خصوص نداشته اند؟! مواضع روشنفکر متناقض و دوگانه بود اما ما اساسا حرف در این خصوص از نمایندگان ادوار بویراحمد نشنیده ایم!

اما محمد بهرامی بر خلاف نمایندگان اصولگرایان بویراحمد  هدایتخواه، زارعی و روشنفکر مواضع  خود را نسبت به این موضوع صریح اعلام کرده است،  او قبل و بعد از انتخابات مخالفت خود را با ساخت سد تنگ سرخ اعلام‌کرده و اعتقاد دارد در ساخت سد تنگ سرخ و تقسیمات آب آن به مردم استان ظلم شده است و در اولین نشست خبری نیز به این موضوع اشاره کرد و مخالفت خود با سد تنگ سرخ را مجدد اعلام کرد،  تا حتی  اگر نتواند در تقسیم سهم آب بخش‌های مختلف تغییراتی ایجاد کند صادقانه نظراش و مخالفت اش را با مردم در جریان بگذارد،  نه برای یک اقدام اشتباه ده ها توجیه برای فریب مردم بیاورد. 

بهرامی در بازدید روز گذشته موضع [حمایتی از سر اجبار] روشنفکر را کنار گذشته و گفته است:« دراسرع‌وقت تکلیف مردم مشخص شود، مورد اول مطالبات مردم است و مورد دوم حریم رودخانه است. بیش از یک قرن است که مردم در این منطقه زندگی می‌کنند و معیشت خود را از این راه تأمین می‌کنند. ۷۵ درصد تخصیص آب سد تنگ سرخ به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و ۲۵ درصد آن به استان فارس مربوط می‌شود»

به نظر می‌رسد  نماینده محترم بویراحمد باید با حفظ فیگور انتقادی قبلی و عدم خوش بینی باید بداند که برخی اعداد و ارقام فریبنده است و نیاز است همچنان بدبین بود چرا که از ۷۵ درصد مورد اشاره، فقط ۳۵ میلیون متر مکعب مختص و حقابه محیط زیست است و از اساس این حقابه مرتبط با رودخانه است و مختص استان خاصی نیست، موضوع بعدی اینکه حقابه آب شرب شیراز تقریبا نزدیک سه برابر حقابه استان ماست و در شرایط بحرانی  اولویت به آب شرب داده می شود و حقابه صنعت و کشاورزی استان ما حذف می شود.

خبرهای مرتبط


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 16 نظر

  • 1 دنا 1403/6/22 9:2:56

    هزاران درود به دکتربهرامی نماینده واقعی وعزت رابه بویراحمد برگرداند نه هدایتخواه برود نه روشنفکر بیاید دوتا وکیل دوله

    پاسخ
  • 2 راه نورد 1403/6/17 7:42:12

    با عرض سلام اگر اینطور که شما اشاره به حریم منابع دارید سد سقاوه هم چرا زمین کشاورزی که بیش از ۲۰۰ سال کشت میشود نصف ان را حریم رودخانه اعلام میکنند پس لطف کن این را هم پیگیری کن

    پاسخ
  • 3 سید 1403/6/17 1:54:32

    ما تا الان هیچ نماینده خوبی نداشتیم که سواد داشته باش.حداقل دکتر بهرامی سواد شهر سازی دارد دکتر بهرامی عزیز خواهشمندیم تمام تلاش خودت را نسبت به موضوعات که پیش آماده انجام بدین.ما مردم استان میدانیم شروع سختی داری اما همیشه پشت شما هستیم آرزوی پیروزی و سلامتی برای شما داریم الله پشت پناهیت باشد

    پاسخ
  • 4 کبگیان 1403/6/16 21:58:9

    درودبرنماینده دلسوزبویراحمدتورابایدنلسون ماندلاصدابزنیم

    پاسخ
  • 5 رهامی 1403/6/16 14:59:43

    اگر مردم دقت کنن کلا کار جناب نماینده شده ایده دادن که همه هم همین ایده ها رو بلدن وبهتر هم میتونن نظر بدن خودتون رو گول نزنید

    پاسخ
  • 6 تنگ سرخ 1403/6/16 14:57:59

    با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود شگرد جناب بهرامی شما با یه تیترزدن مشکلات رو حا نمی‌کنید شجاعت به خرج دهید ونتیجه پیگیریتون رو بفرمایید

    پاسخ
  • 7 الف.میم 1403/6/16 3:48:29

    دکتر محمد بهرامی در همین ایام کوتاه نمایندگی مجلس ،در برخورد و پیگیری مسائل شهرستان چنان باقدرت ،صلابت، دانایی و درایت ظاهر شده که مخالفین ایشان هم زبان به مدح گشودن.اگر نماینده قصدش کار کردن برای مردم باشد و نه نان درآوردن برای خودش قطعا میتواند در مجلس حضور موثر داشت باشد که دکتر بهرامی این مهم را به اجرا درآورده.انشالله که در ادامه راه هم در خدمتگزاری و دفاع از حق این مردم موفق باشد و سرافراز

    پاسخ
    • 7 - 1 کارشناس پاسخ به : الف.میم 1403/6/17 20:59:1

      برادر اگر آقای بهرامی خیلی دلسوز و کارشناس خبره میباشد وقدرت دردولت دارد این گوو این هم میدان سهم آب سد تنگسرخ را برای شهرستان بویراحمد اضافه کند وفقط اعتراض جلوی مردم نباشد

    • 7 - 2 بدبخت مردم ساده لو پاسخ به : الف.میم 1403/6/17 13:3:44

      حلا جیبش خالی تا مدتی بگذره مثل عشقی جیبش پر کردن از جاش تکون نیخر حالا تو خالی خالی تعریف بده

    • 7 - 3 مطلع پاسخ به : الف.میم 1403/6/17 11:11:51

      بهرامی چه کاری را با قدرت ، صلابت و دانایی انجام داده ؟ شما ها هنر دیگری جز لاف زدن ندارید ؟ این هم مثل شهردار بودن بهرامی ، بهرامی چنان کرد چنین کرد ؛ خوب بگو چکار کرده تا ما هم بدونیم .والا تنها امتیازی که بهرامی نسبت به من هیچکاره بیکار داره حقوق چند صد میلیونی ست که از مجلس میگیره.

  • 8 ناشناس 1403/6/15 20:15:42

    چه قد با حب وبغض وبزدلانه سخن گفتی ،زارعی همیشه مواضعش روشن بوده و تمام قد از منافع مردم در همه جا دفاع کرده .بهرامی که هنوز نمیدونه چی به چیه .می‌دونی چی میگی!!!!

    پاسخ
    • 8 - 1 امین پاسخ به : ناشناس 1403/6/17 4:3:55

      نه داداش اطلاع نداری، نمایندگان فارس سر زارع کلاه بزرگی گذاشتند وگفتند ما در عوض سد تنگ سرخ کاری میکنیم که خط آهن اصفهان به شیراز از یاسوج بگذرد وهمیشه زارع با افتخار ومنتگذاری ادعا میکرد که پیگیر راه آهن عبوری از یاسوج هستم و قول صد درصد ی میداد نمیدانم آینده چه خواهد شد شاید بهرامی هم یک معامله پشت پرده ای درپیش بگیرد ولی ما همیشه تاوان بی عرضگی نمایندگان را میدهین

  • 9 بویراحمد 1403/6/15 14:22:55

    سلام وعرض ادب ماهم خواهان کارمفیدوعلمی ازنماینده فعلی داریم غیرازاین نبایدباشد.

    پاسخ
  • 10 علی 1403/6/15 11:25:39

    بهرامی ترتروشک وش ساخته نیابو نیترع گپ بزنه نیترع کار کنه

    پاسخ
    • 10 - 1 الف.میم پاسخ به : علی 1403/6/16 3:51:18

      مرد تا سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.توصیه میکنم در نحوه صحبت کردنتان تجدید نظر بفرماید برادر ارجمند.

  • 11 داریوش 1403/6/15 11:25:2

    فعلا بهرامی خوب راضیت کرده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها