اختصاصی اَفتونیوز


بازی«تاج و تخت» نماینده گچساران/ گزینه اصلی تاجگردون برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد کیست؟

اولین اسامی مطرح شده نیز مانند(زارع پور، رحیمی، نوروزی و صیدالی) جملگی در نسبت معنادار با نماینده گچساران قرار داشتند اما بلافاصله پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ۱۵ تیرماه، در فضای مجازی و محافل غیررسمی صحبت از معرفی هوشنگ صیدالی به عنوان گزینه استانداری کهگیلویه و بویراحمد شد. نام بردن از صیدالی عملا با خوشحالی و موافقت پیش فرض هواداران نماینده پیروز حوزه بویراحمد همراه شد و بر شدت تبلیغات نیز افزود.

 بازی«تاج و تخت» نماینده گچساران/ گزینه اصلی تاجگردون برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد کیست؟

افتونیوز| از ابتدای شکل گیری دولت در محافل مختلف همگان تاجگردون را نقش اول تعیین استاندار  می‌دانند و کمتر کسی نسبت به این موضوع تردید دارد، در حالی که در ابتدای شروع به کار دولت در فضای مجازی بحث و گفتگو پیرامون کابینه و وزیران دولت بود برخی از استاندار آینده نیز نام بردند.

اولین اسامی مطرح شده نیز مانند (زارع پور، رحیمی، نوروزی و صیدالی) جملگی در نسبت معنادار با نماینده گچساران قرار داشتند اما کمی قبل تر از آن در فضای مجازی و محافل غیررسمی صحبت از معرفی هوشنگ صیدالی به عنوان گزینه استانداری کهگیلویه و بویراحمد شد. نام بردن از صیدالی عملا با خوشحالی و موافقت پیش فرض هواداران نماینده پیروز حوزه بویراحمد همراه شد و بر شدت تبلیغات نیز افزود. این موضوع به این دلیل بود که صیدالی مدیری بود که به لحاظ جغرافیایی بویراحمدی است و از سوی دیگر از نزدیکان نسبی محمد بهرامی نماینده بویراحمد بود و بر روی کاغذ نیز همراهی بهرامی و هوادارانش را به همراه داشت. این همراهی می توانست با نگاهی به آینده و تامین نظرات و کمک به محقق شدن برنامه های بهرامی توسط استاندار صورت گیرد.

اما برخی اخبار از راهروهای وزارت کشور نشان می‌دهد حسن نوروزی رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کرمانشاه، گزینه اصلی و محتمل‌تر تاجگردون برای نشستن بر صندلی داغ استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.

بر اساس شنیده‌ها، نوروزی طی روزهای گذشته برای مصاحبه به وزارت کشور رفته است.

این موضوع کار را از چند جهت پیچیده‌تر می‌کند

بنظر می‌رسد تاجگردون نام صیدالی را برای استانداری مطرح کرد تا حمایت و همراهی بهرامی که هر دو از حامیان دولت هستند را با خود داشته باشد و به نوعی وی را نیز در یک معذوریت هم قرار دهد که نتواند با گزینه موردنظرش مخالفت کند.

در ادامه کار با مطرح شدن نام  صیدالی در فضای مجازی فضا به سمتی پیش رفت تا اگر نقد و انتقادی صورت می گیرد آماج حملات منتقدان و حامیان دولت قرار گیرد و پس از آن که فضا برای معرفی وی سنگین‌تر شد، و با مخالفت قطعی ستاد و جبهه اصلاحات، شانس او کاهش یافته و در ادامه  نماینده بویراحمد ناچار به حمایت از گزینه مورد نظر دیگر (نوروزی) شود.

سوم آنکه گفته می شود پس از اعلام شاخصه‌هایی از سوی وزیر کشور مبنی بر تجربه کار در وزارت کشور و دیگر موارد اعلام شده، انتصاب صیدالی به عنوان استاندار با موانعی مواجه شده و پس از آن تاجگردون اقدام به معرفی دیگر گزینه یعنی نوروزی به وزارت کشور کرده است.

پیش فرض چهارم این است که مطرح شدن نام صیدالی به عنوان گزینه مورد اعتماد تاجگردون برای تصدی استانداری، از ابتدا یک عملیات فریب بوده تا وی در سکوت و آرامش به دنبال گرفتن حکم گزینه اصلی خود، حسن نورزی برای استانداری باشد، در حقیقت صیدالی نقش پوششی برای گزینه اصلی یعنی نوروزی را ایفا کند.

با اعلام عمومی گزینه‌های چهارگانه جبهه اصلاحات استان که به وزارت کشور معرفی شده اند، و  عدم اشتراکشان با گزینه‌های مورد نظر نمایندگان به ویژه تاجگردون، مشخص شد نماینده گچساران به مانند دولت روحانی به دنبال نشاندن گزینه مورد تایید خود بدون مشورت و همفکری با اصلاح‌طلبان استان بر مسند استانداری است.

حتما به یاد دارید که غلامرضا تاجگردون در اوایل دوره روحانی با انتقاد از اصلاح‌طلبان استان، گفته بود برخی برای استانداری کت و شلوار دوخته‌اند و همین خبر نیز باعث جدایی و دلخوری بخش زیادی از اصلاح طلبان از وی شده بود. هر چند اصلاح طلبان پاسخی به این سخنان تاجگردون که به نوعی هجو و ریشخند آنها بود نداند اما دلخوری از تاجگردون را بیشتر کرد و باعث شد شکاف و دوری آنها از همدیگر روز به روز بیشتر شود.

البته بجز صیدالی که مورد تایید و حمایت نماینده بویراحمد نیز بود، مشخص نیست موضع بهرامی برای معرفی استاندار به کدام سمت و سو است. آیا وی با تاجگردون همراهی می‌کند یا با اصلاح‌طلبانی همراه می‌شود که در ادوار گذشته همیشه به عنوان حامیان وی در انتخابات حضور داشته‌اند.

هر چند هنوز سیاست وزارت کشور برای معرفی استانداران مشخص نیست اما پر واضح است که دولت اگر چه مجبور به تعامل با نمایندگان است اما نیک می‌داند بخش عمده‌ای از پیروزی رئیس جمهور مدیون تلاشهای اعضای ستاد پزشکیان و اصلاح‌طلبانی است که مردم را برای حضور و رای به پزشکیان در انتخابات ۱۵ تیرماه قانع کردند و نادیده انگاشتن آنها ممکن است تبعات چندان مطلوبی در چهارسال آینده برای دولت نداشته باشد.

در پایان باید نکته دیگر اضافه کرد که تجربه نشان می‌دهد تاجگردون برای کاهش هزینه‌ها و عواقب منفی احتمالی از گزینه‌های نزدیک به خود صرف نظر می‌کند و استاندار یا از میان گزینه های میانه‌رو از حوزه های بویراحمد و کهگیلویه انتخاب می کند یا اینکه مانند تجربه کلانتری و احمدی به سمت گزینه غیر بومی خواهد رفت.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 خلف آباد 1403/6/27 7:41:3

    نوروزی یکی از باسوادترین مدیران استان در سالهای اخیر بوده است. نوروزی از نخبگان دانشگاهی است که مسئولیتهای اجرایی متعددی در استانهای مختلف داشته و وزنه مهمی در برنامه و بودجه است. بسیاری از اطلاعات بودجه ای تاجگردون را نوروزی بهش میده. هر چند نیروی نزدیک به تاجگردون هست و احترام وی را به مانند دیگر نمایندگان داشه اما همیشه مستقل بوده و کار درست را انجام داده. کاش یکی مثل نوروزی استاندار این استان بشه. هم نخبه دانشگاهی است و هم مدیر موفق اجرایی...

    پاسخ
    • 1 - 1 سید عباس پاسخ به : خلف آباد 1403/6/27 7:50:45

      نه صیدالی نه نوروزی نه فتاح محمدی و نه بقیه فقط حاج اردوان ایزدپناه میتونه استان را نجات بده

    • 1 - 2 بویراحمد پاسخ به : خلف آباد 1403/6/27 7:48:36

      نوروزی اصالتا بویراحمدی و تیرتاجی هست. یادم هست یه بار در یک جلسه استانداری تاجگردون به شدت از نوروری انتقاد کرد که چرا از سهم نفت به یاسوج دادی که تو همون جلسخ زارهی و خادمی از کار نوروزی دفاع کردند. ادم اصیل اصالت خودشو فراموش نمیکنه

    • 1 - 3 پاسخ به خلف آباد پاسخ به : خلف آباد 1403/6/27 7:46:7

      پاسخ ب خلف آباد یا خودتو زدی به اون راه یا تاجگردون را نمیشناسی. عمرا اگر تاجگردون بذاره کمسی مثل نوروری استاندار بشه. تاجگردون به کسی رشد نمیده که میدونه از خودش برتر هست و ممکنه در آینده براش دردسری درست کنه. تاج فقط ادم میخواد که بله قربان گو باشه. نوروزی ادم چشم و گوش بسته ای نیست که فرمانبر تاجگردون باشه مطمن باش اگر یک ذره احساس کرد که ممکنه کسی رققیبش باشه از صفحه سیاست و مدیریت حظفش میکنه. تخصص و توانایی کیلو چند؟

  • 2 صادق 1403/6/26 17:8:35

    سلام. تعجب است آقای نوروزی نه فرد اخلاق مداری است.ونه مدیر مردم مداری است و نه در منطقه صاحب رای و..... و اثر است.

    پاسخ
  • 3 عاشق خدا 1403/6/26 9:46:50

    طوری ظلم نکن و باسیاست باری مردم و همکارانت رو فریب نده که دوباره مثل باطل شدن اعتبارنامه ت به بلای مبتلا نشی. خدارو نمیتونی گول بزنی که. چوب خدا صدا نداره

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها