مجمع نمایندگان استان و فرصت تاریخی پیش روی

دکتر محمد طاها خادمی طی یادداشتی نوشت:

مجمع نمایندگان استان و فرصت تاریخی پیش روی

افتونیوز| دکتر محمد طاها خادمی طی یادداشتی نوشت:

نمايندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی  

با سلام:  

این چند سطر را در هنگامه‌ای می‌نویسم که رنج نامه تلخ ادوار گذشته را نومیدانه مرور و اکنون امیدوارانه قلم بر گرده سطور می‌سایم و بی شک در این میان دلسوزان و نخبگان فراوانی با راقم این سطور هم نوایی می‌کنند و آن را فریادی بلند از ته چاه توسعه نایافتگی منطقه و ظلم مظاعف تبعیض قومیتی قلمداد می‌کنند.

قطعا تجربه چند دوره نمایندگی پارلمان به شما ثابت کرده که آنچه به عنوان نارضایتی مردم، می‌تواند شیرازه جامعه را از هم بگسلد، تبعیض و یا احساس تبعیض است که مخرب‌ترین آنها تبعیض قومیتی است.

سالهاست حوزه‌هایی که شما منتخب آنها هستید از این بیماری در رنج است. دردی که به ناصواب بر گلوی این مردم چنگ زده و راه نفس کشیدنشان را می‌فشارد.

همان‌گونه که واقفید، سالهاست که دوگانه های کاذب حوزه ثلاث و غیر ثلاث در حوزه کهگیلویه بزرگ، بویراحمد بالا و بویراحمد پایین در حوزه بويراحمد و توابع تمشیت امور را از مدار عقل خارج کرده و بر تعصب کور و نامبارک قومیتی و منطقه‌ای صحه می‌گذارد و در سطح کلان‌تر آن در استان منجر به دوگانه نامیمون دیگری به نام سردسیر و گرمسیر شده است.

این دوگانه‌های غیرعقلانی با هزاران نابسامانی که بر آنها مترتب است غیرعقلایی ترین رفتار و ضد توسعه ترین کردار انسانی است که جز ناکارآمدی و و نخبه کشی حاصلی در بر نداشته است. زیرا دامن زدن به شکاف‌های قومیتی و دوگانه انگاریهای غلط،  نشان‌دهنده‌ی درک نادرست و استراتژی نابخردانه ایست که حاصلی جز توسعه نایافتگی منطقه ارمغان دیگری ندارد. توزیع ناعادلانه امکانات و تقسیم فرصتهای شغلی و مدیریتی بین عده‌ای خاص وضعیت منطقه را به بدترین شکل ممکن معرفی می‌کند.

لذا آستین همت بالا زنید و به ندای وجدانتان عمل کنید و در مقابل این سنت مرسوم و غلط سالیان بایستید و با درک درست از فرصت‌ها و تهدیدها و استفاده مطلوب از پتانسیل‌های جغرافیایی و انسانی منطقه بدون نگاه‌های مخرب قومی، گامی مهم در جهت توسعه استان بردارید.

بدون اینکه بخواهم  با برچسب زنی کسی را قضاوت کنم به شما برادرانه عرض می‌کنم که بگذارید در بر پاشنه انصاف و اعتدال بچرخد. هرچند که روی صحبتم با حضرات عالی ست ولی این توصیه دلسوزانه شامل حال مشاورین و نزدیکان محترم شما نیز می‌شود و البته شما با تجربیات اجرایی و پارلمانی نیک می‌دانید که بر طبق نص صریح قانون اساسی نماینده تمامی حوزه‌های یاد شده و در معنی عام‌تر نماینده تمامی ملت ایران هستید  و نه نماینده یک منطقه و یا یک قومیت خاص!  و با نگاهی متاملانه به پراکنش صندوق‌های راي آوری شما در می‌یابیم که مجموع آرای شما در هریک از حوزه‌های انتخابیه، در همه مناطق قومی و جغرافیایی بوده است.

از آنجائیکه شروع دوره جدید مجلس شورای اسلامی مصادف گردیده است با شروع به کار دولت دکتر مسعود پزشکیان که مهم‌ترین شعار خود را انصاف و عدالت در توزیع امکانات‌ و فرصت‌ها دانسته است و مهم‌ترین عامل توسعه‌نایافتگی استان ناشی از نگاه محدود قومیتی در همه‌ی این ادوار بوده است بطوریکه بعد از ۴۵ سال از استقرار جمهوری اسلامی، هنوز استان و بویژه کهگیلویه بزرگ از کمترین امکانات توسعه و صنعت هیچ بهره‌ای نبرده است که مهم‌ترین علل آن متوجه مسئولین شهرستان و استان طی این دوره است. شایسته است با استفاده از ظرفیت و نگاه مسئولین سیاسی به این مقوله مهم(عدالت در توسعه)، سهم شایسته‌ای از امکانات ملی برای توسعه‌ی استان مطالبه کرد و در جهت جبران بخشی از کاستی‌های ۴دهه گذشته نهایت بهره‌برداری را برد.

لطفا فرصت ها و امکانات توزیع شده ادوار قبل را به غلط بازتوزیع نکنید که  این نه طریق دوستی ست و نه رسم مهربانی و نه شرط انصاف. البته اشاره این جانب بر سر چند نفری نیست که زمین هرگز از آنها تهی نخواهد ماند بلکه مرادم این است که این دوره را فرصتی بدانید که زخم ناسور شده تبعیض قومیتی در این منطقه را مهربانانه درمان کنید وجماعتی را که مدتهاست تیغ جفا دیده‌اند را طعم وفا بچشانی ومومنانه ارادتی نمایی و سعادتی ببری که تاریخ به نیکی از شما یاد خواهد کرد .

لذا پایان نامه ام را با جمله امام رحمت علی (ع) به مالک اشتر زینت می‌بخشم که می‌فرماید:

"ای مالک مردم دو دسته‌اند، یا برادران دینی تواند و یا انسانهایی همانند تو " پس از مدار انصاف و عدالت خارج نشو  

و در حسن ختام از خواجه شیراز مدد می‌طلبم که می‌فرماید:

"هر گه که دل به عشق دهی، خوش دمی بود     در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست"

پزشک متخصص داخلی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 حق طلب 1403/6/27 12:39:12

    سلام، درتذکر، نصیحت، اطهار نظر به مسولان، تنها چیزی که برایشان مهم نیست واصلا درمرامشان جای ندارد، رضایت خدا، پیامبر اولیای خداست، واگر امکان دارد از آیة های قرآن، سخنان پیامبر اکرم وائمه معصومین در متون ومطالب خود بکار نبرید، زیرا متاسفانه درمرام سیاستمداران ما خصوصا نمایندگان مجلس & افکار ماکیاولیستی در صدر وتنها ملاک هست، و استفاده از متون دینی یک سواستفاده ودروغی بیش نیست، آخه نمایندگان ما بگن حضرت علی علیه السلام کیه، مالک کیه، خدا کجاست، پیامبر چه جایگاهی داره، این ها برایشان ابزاری بیش نیست، یا حق

    پاسخ
  • 2 امید عدالت 1403/6/27 11:36:52

    جانا سخن از زبان ما میگویی اما در زمان مدیریت خود شما اوضاع خیلی بدتر از این حرفا بود

    پاسخ
  • 3 امیر پارسا 1403/6/26 15:56:28

    بعضی از نماینده ها که متاسفانه بادی به هر جهتن یعنی هر کجا براشون بصرفه و بچربه همیشه کفه ترازوشون به اون سمته و همونا هم باعث بدبختی و بیچارگی مردن و حوزه انتخابیه شدن انشاالله که در این دنیا تاوان اعمالشون را بدن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها