زخم عمیق یادگارنویسی بر پیکر بلادشاپور دهدشت

بافت تاریخی دهدشت یادگار باشکوه تاریخ و تمدن ایران بعد از گذشت سالها در مسیر احیا قرار گرفته است شوربختانه اما این بنای تاریخی این روزها در سایه بی توجهی متولیان امر و محصور نبودن، دست خوش تخریب و دست درازی از سوی برخی افراد و متعرضان شده و زخم عمیق یادگارنویسی بر پیکر این یادگار ملی خودنمایی می کند.

زخم عمیق یادگارنویسی بر پیکر بلادشاپور دهدشت

بافت قدیمی دهدشت یا بلادشاپور که با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این منطقه به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.

بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است که احیای آن افزون بر اهمیت آن برای حفظ هویت ایرانی می تواند به شکوفایی ظرفیت های گردشگری این شهرستان کمک کند.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است،این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده ‎اند..

وجود بیش از ۲ هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از شکوه تمدن ایرانی در بافت تاریخی دهدشت است به طوری که در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه حیات شهر تاریخی دهدشت به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

به گزارش ایرنا ، تاکنون شهر تاریخی دهدشت در منطقه بلادشاپور منتسب به دوران صفویه بوده که البته گمانه زنی هایی درباره قدمت آن در دوران ساسانی هم وجود داشته است که با این حساب قدمت این سازه باشکوه به ۱۲ قرن پیش میرسد.

شهر تاریخی دهدشت متشکل از کاروانسرا، مسجد، امامزاده،بازار، حمام و یک ارگ یکی از منزلگاه های این راه بوده که کاروان های مسیر اصفهان به ارجان و عراق و سوریه، شبی را نیز در این منزلگاه این شهر می گذراندند.

بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک ۳۷ هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ایلیا 1403/6/27 9:47:39

    سلام وعرض ادب این اگردریزدواصفهان بودچه تبلیغاتی که نمیشدوچقدررونق داشت کاش یادبگیریم هردیواری جای یادگاری نوشتن نیست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها