آتش‌زدن کاه و کلش مزارع کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش زدن بقایای گندم و جو موسوم به کاه و کلش توسط کشاورزان ممنوع است.

آتش‌زدن کاه و کلش مزارع کهگیلویه و بویراحمد ممنوع شد

داریوش حصار در گفت‌وگو با خبرنگاران  اظهار کرد: آتش زدن بقایای گندم و جو موسوم به کاه و کلش توسط کشاورزان پس از پایان برداشت محصول توسط کشاورزان برابر ماده 20 قانون هوای پاک و ماده 19 قانون مجازات اسلامی تخلف بوده و برابر قانون با متخلف یا متخلفان برخورد خواهد شد.

وی عنوان کرد: طبق ماده 19 مجازات اسلامی و برابر ماده 20 قانون هوای پاک، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع خلاف قانون بوده و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد خواهد شد.

حصار با تأکید بر اینکه آتش زدن کاه و‌کلش مزارع به یک معضل تبدیل شده است، ابراز کرد: در برخی مواقع این اقدام سبب شده آتش به مراتع و جنگل‌ها سرایت کند و خسارت فراوانی به منابع طبیعی-ملی وارد کند که قابل جبران نیست.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آسیب‌های آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی افزود: این اقدام سبب می‌شود بسیاری از موجودات مفید در خاک نابود و حاصلخیزی و‌مواد عالی خاک از بین برود و نفوذپذیری خاک را نسبت به آب کاهش دهد و سبب فرسایش خاک شود.

حصار با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای مبارزه با آتش زدن کاه و کلش مزارع ادامه داد: 35 دهستان در استان داریم که در هر کدام در این راستا 3 تا 4 برنامه آموزشی برگزار شده و همین امر نیز کاهش بیش از 50 درصدی آتش‌زدن کاه و کلش مزارع را به همراه داشته است.

وی به کشاورزان پیشنهاد داد به جای آتش زدن کاه و کلش، شخم زدن و عملیات خاک‌ورزی را توسعه دهند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که با اقدام درست و به موقع می‌توان از کاه و کلش باقی مانده کسب درآمد کرد زیرا این محصول در صنایع کاغذسازی، خوراک دام و تولید قارچ استفاده می‌شود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها