ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها/ مدیرحوزه ریاست جهادکشاورزی هم سهم خود را برداشت! / جزییات

کودشیمیایی فسفات دی آمونیم از گرانترین کودهای شیمیایی است که دولت برای حمایت از کشاورزان به صورت دولتی به آنها اختصاص می دهد و در استان نیز برای حمایت از تولید کلزا به کشاورزان این بخش داده می شود.

ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها/ مدیرحوزه ریاست جهادکشاورزی هم سهم خود را برداشت! / جزییات

افتونیوز|  در مطالبی که پیشتر در این سایت خبری منتشر شد از تخصیص رانتی کودهای شیمیایی به افراد نورچشمی اقوام و اقاریب مسئولان جهادکشاورزی استان خبر داده بودیم ولی هیچ پاسخ و توضیحی در این زمینه ارایه نشد و مشخص بود که در واقع جوابی نیست و حرف حساب جواب ندارد.

در جدیدترین اسنادی که به دست این پایگاه خبری رسیده است مدیر حوزه ریاست جهادکشاورزی استان( که در برخی محافل غیررسمی نیز خود را قایم مقام سازمان معرفی می‌کند)  نیز سهم خود را از این کودهای شیمیایی برداشته و از این رانت بی نصیب نشده است.

کودشیمیایی فسفات دی آمونیم از گرانترین کودهای شیمیایی است که دولت برای حمایت از کشاورزان به صورت دولتی به آنها اختصاص می دهد و در استان نیز برای حمایت از تولید کلزا به کشاورزان این بخش داده می شود.

قیمت دولتی این کود که در کیسه ۵۰ کیلویی ارایه می شود که ۶۲۰ هزارتومان قیمت دارد(قیمت سال گذشته) و در بازار آزاد بین سه تا سه میلیون و پانصد هزارتومان خرید و فروش می شود. به عبارتی هر کیسه کود اگر در بازار آزاد فروخته شود بدون زحمت خاصی حدود سه میلیون تومان سود به فروشنده می‌دهد. 

همین سود باعث می شود برخی از افراد ذی نفوذ چشم طمع به این رانت داشته باشند و به اشکال و شیوه های مختلف سعی می‌کنند بهره خود را از این کودها ببرند. برخی با تخصیص کود به نام اقوام خود و برخی نیز مثل مدیر حوزه ریاست جهادکشاورزی استان با نام خود از این کودها سهمیه دریافت می‌کند.

مدیر حوزه ریاست جهادکشاورزی استان این سهمیه کود فسفات دی آمونیوم را سال گذشته در دو نوبت برای برنج کاری و گندم آبی دریافت کرده است در حالی که به صورت صریح عنوان شده که این کود باید در اختیار کلزاکاران استان قرار گیرد. خوب است بدانید از سال ۱۴۰۰ به بعد تولید کلزا در استان نه تنها رشدی نداشته بلکه کاهش محسوسی نیز داشته است.

با توجه به اینکه برای تامین این نوع کودشیمیایی هزینه بالایی معمولا به صورت ارزی بر گرده دولت تحمیل می شود سهمیه استان مقدار بسیاری کمی است که تخصیص و توزیع همین مقدار نیز با انحراف زیادی صورت می گیرد.

بر اساس اسنادی که در اختیار این سایت خبری هست برخی از افراد از نزدیکان مسئولان جهادکشاورزی هستند مثل برادر خانم و پسر عمو و پسر خاله و ... نیز از این رانت بهره مند شده اند اما در مطالب بعدی و تحقیقات بیشتر و مشخص شدن نسبت دقیق افرادی که با مسئولان جهادکشاورزی و جا زدن آنها به عنوان کشاورز، به تفصیل به این مورد می پردازیم.

چندی پیش نیز ماجرای اجرای طرح فرزند استاندار سابق و شراکت وی در یک طرح مربوط به خوراک دام و طیور جهادکشاورزی و افشای اسناد آن در سایتها و فضای مجازی جنجال برانگیز شد.

موارد و مسایلی در خصوص توزیع گوشت مرغ دولتی، مزایده های خودرو جهادکشاورزی و صندوق حمایت از کشاورزی  است نیز نزد این سایت می‌باشد که در روزهای آتی به آن پرداخته می‌شود.

انتظار می‌رود نهادهای نظارتی و قضایی با رصد دقیق برخی موارد و مسایل در جهادکشاورزی استان به انحراف در توزیع کمک و حمایتهای دولتی در بخش کشاورزی ورود کرده و به صورت موشکافانه و شفاف اسناد و مدارک را بررسی کنند.

قیمت کود فسفات دی آمونیوم در سایت دی جی کالا
قیمت جدید کود فسفات دی آمونیوم دولتی برای سال ۱۴۰۳

حق پاسخگویی محفوظ است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 30 نظر

  • 1 کریمی 1403/7/7 0:47:1

    امام حسین وابو وسیزن بره من بدن بچتو

    پاسخ
  • 2 م ج 1403/7/6 21:58:22

    ....... باجمهوری اسلامی امده وباجمهوری اسلامی میرود

    پاسخ
  • 3 سی سختی 1403/7/6 21:42:44

    کود منطقه سی سخت هم چند سال است که به آقای ..... که از کارمندان جهاد کشاورزی است تحویل داده می شود و متاسفانه عادلانه توزیع نمی گردد سازمان بازرسی خواهشمندم تو این چند ساله خیلی اجحاف شده لطفا رسیدگی شود

    پاسخ
  • 4 قاسمی 1403/7/6 21:6:52

    من خودم کشاورزاستان اصفهان هستم تواین چندین سال گذشته ازاین نوع کودبچشم ندیدم ولی همیشه توبازارآزادتا دلت بخوادهست فقط نمی دونم چه کسی وکی قرارهست دست کارمندومسعول دزدرو ازبیت المال این مردم روقطع کنه خدابه این ملت ومردم نجیب صبرعطافرماید

    پاسخ
  • 5 مرشدی خان 1403/7/6 20:40:37

    من کشاورزم و 15هکتار زمین دارم چند سال است هنوز یک گرم کود دی آمونیوم به من نداده‌اند حتی کود سوپر فسفات و. سولفات پتاسیم هم یک گرم نداده اند فقط سالی نیم کیسه کود اوره برای هر هکتار میدهند و برای آن هم دهها بار باید به خدمات کشاورزی بروی با این اوضاع فاتحه کشاورزی خوانده است

    پاسخ
  • 6 حمید طاهری گنجه 1403/7/6 17:29:11

    من خودم کشاورز یاسوجم برنج کاری دارم و این کود برای برنج لازمه ایشان هم در چرام برنج کاری داره استفاده کرده مگه چون مسئوله باید ایتفاده نکنه اتفاقا ایشان خیلی از مشکلات کشاورزان را میدونه و هر کشاورزی هم مراجعه کنه دست خالی بیرون نمیره

    پاسخ
  • 7 تیرتاج 1403/7/6 17:3:33

    این حرف های مفتی که هر آدم بی اصل و نسبی بدستتون میرسونه رو انتشار ندید ، هرچند رسانه کذابی مثل شما برای جذب مخاطب و فالوور دست به هر حیله و مکری می‌زند.

    پاسخ
  • 8 سعید مهری 1403/7/6 16:51:13

    انسان های بزرگ همیشه دشمن و بد خواه زیاد دارند

    پاسخ
  • 9 یوسف نجفی 1403/7/6 14:47:10

    قیمت بدون یارانه فسفات دی آمونیوم پتروشیمی رازی در بازار فصل زراعی قبل حدود یک میلیون و دویست هزار بود.ضمنا توزیع خارج از شبکه با توجه به سیستم هوشمند توزیع غیرممکن نیست ولی نسبتا سخته.

    پاسخ
  • 10 حمید کریمی 1403/7/6 14:21:47

    وقتی توجهی به معیشت و حقوق کارکنان جهاد کشاورزی نمیشود خواه ناخواه کارکنان به اموال بیت المال و ......دست درازی میکنند

    پاسخ
  • 11 رحیمی 1403/7/6 0:15:59

    خبرگذاری که فقط خبر کذب تحویل مردم میده مشخص هست که منفعت شخصی پشت خبرهای دروغین شما هست و گرنه مدیریت سازمان و مدیر حوزه ریاست از هیچ تلاشی برای هم استانی ها دریغ نمیکنند.

    پاسخ
  • 12 کارمند جهادکشاورزی 1403/7/6 0:5:19

    مشخصه پشت این خبر منفعت شخصی و یا خصومت شخصی هست وگرنه جهاد کشاورزی با مدیریت آقای معتمدی ، بخصوص مدیر حوزه ریاست این سازمان ،از پاک دست ترین مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند .

    پاسخ
  • 13 رحمانی 1403/7/5 23:57:19

    لعنت بر کسانی که ایقد بی وجود هستند که بدون سند و مدرک خبر میذارن و به هر بهانه ای دنبال جذب مخاطب هستند . شما جز تهمت و افترا کار دیگه ای بلد نبوده و نیستید، حیف اسم خبرگزاری که به شما بگن .

    پاسخ
  • 14 بلاد شاپور دهدشت 1403/7/5 22:24:6

    همین مدیر حوزه ریاست خیلی جاها مشکلات بسیاری از مردم چرام و کهگیلویه رو حل کرد هر مدیری حتی اگه بهترین باشه مخالفانی داره اما افتو نیوز دیگه هیچ آتویی پیدا نکرده گیر داده به چهارتا کود افتو نیوز بخاطر افزایش بازدید سایتت هر تخریب بی جایی رو افشاگری جلوه نده

    پاسخ
  • 15 میثم خالقی 1403/7/5 12:13:15

    واقعا اگراین‌کودگیرکشاورزمی‌امدکه‌خیلی خوب‌اما‌همین‌اوره‌هم‌نمیدن‌چه‌برسه‌به‌دی‌خداازمسعولین‌نگذره

    پاسخ
  • 16 مجید 1403/7/5 9:49:54

    چرا سهمیه هر کشاورز را نمیدن نگه میدارن میدن رفیقان خودشون آزاد بفرشن.کسی که اصلا کشاورزی نداره 10عدد کود میگیره. و یک کشاورز 2عدد کود میدن اصلا نظارتی نیست اگر هم اعتراضی کنی راه بجای نمیبری و دیگه کود هم نمیدن بهت. معلومه از بالا وضع خرابه

    پاسخ
  • 17 کشاورز 1403/7/5 0:51:23

    من نه ای مدیر رو میشناسم نه تا حالا سر و کاری با باهاش داشتم اما وقتی رسانه معلوم الحالی مثل افتو نیوز این خبر را زده مطمئنم که یکی از بهترین مدیران هست چون ما افتراهای زیادی از افتو نیوز در مورد مدیران استان دیدیم

    پاسخ
  • 18 کشاورز بهمئی لیکک 1403/7/4 19:31:13

    دست معتمدی همه جا رو شده سرمایه گذار اصفهانی اقای عزیزی شاکی پسر (ا)شده قرار بود کارهایی صورت بگیره ک‌ پسر استاندار و ومعتمدی وشخص استاندار کلاه سر سرمایه گذار گذاشتند وی هم شاکی شده ....زود خبر توپ ورانت بازی معتمدی از طریق دادستانی منتشر میشود ....اقای معتمدی با دوستی با استاندار خدا را هم فراموش کرد ...خیال میکرد همیشه احمد زاده هست شهرستان بهمئی حوزه کشاورزی فراموش شده ..در لیکک نهاده های دامی وکود برای اشخاص خاص ...سازمان بازرسی ب لیکک ورود کنید ....

    پاسخ
  • 19 بوراحمد 1403/7/4 15:7:24

    منتظر بیشتر بیشتر باشین که چه کارهایی کردن که پولهایی که خوردن

    پاسخ
  • 20 کارمند جهاد 1403/7/4 15:0:23

    متاسفانه به واژگون کردن خودروی کاپرای صفر سازمان در روز تعطیل آنهم بدون داشتن حکم ماموریت توسط همین قائم مقام یا مدیرحوزه ریاست ............) اشاره نفرمودی ، ایشون و ..... سازمان به دلیل ارتکاب به جرائم و تخلفاتی اعم از: .....، ........، بکارگیری نیروهای نورچشمی و همچنین وابستگان نزدیک، مزایده خودرو دولتی به ۱/۴ قیمت پایه، فروش کودهای دولتی به قیمت آزاد و..... هم اشاره بفرما، متاسفانه دستگاههای نظارتی و امنیتی به خواب خرگوشی رفته اند ویا خدای نکرده مگه ممکنه .... هم باشند ؟؟؟؟

    پاسخ
    • 20 - 1 نعیمی پاسخ به : کارمند جهاد 1403/7/5 23:58:49

      آب رو بریز اونجایی که میسوزه ....

  • 21 کشاورز دردمند 1403/7/4 14:46:12

    تمام وام های تبصره ای را ...... داد ب قوم خویش هاش پرونده در دستگاه امنیتی موجود است ...تمام وام ها را هم خطی هاش کرفتنذ ...اخ وبخت مردم ....به اسم زن بچه و پسر و غیره گرفتند ...اقای دادستان یک لحظه دیرتر ورود کنی ب تایر جاپاس ماشین ها هم رحم نمیکنند همانطوری ک ..... جهاد ...... سیمان های کشاورزان را هم برد خونه باهاش ساخت .....اخ وبخت مردم

    پاسخ
  • 22 رزمنده دفاع مقدس 1403/7/4 14:25:21

    پاسخ ب رحمان ..مدیر وکارشناسان محترم و پاکدست افتونیوز هدف شان اطلاع رسانی ودفاع از حق مظلوم است ‌........ با رانت امد بالا ورئیس سازمان کشاورری شد ...کود شیمیابی هم رحم نکرد سهمیه لوله وموتور پمپ شهرستان را داد ب دو نفر یکی ....... باغدار امامزاده پهلوان یکی ................ باغدار کوشک برافتاب ایا باغ بقیه مردم باغ نبود یا جزو استان نبودند ...شیر مادرت ونون پدرت حلالت اقای ارام عزیز ک شفاف سازی کردی تا مسئولان ترس داشته باشند وبه مردم خدمت کنند ..یک چاه اب بود مال اداره کشاورزی ...اقای ......... دادش ب برادر خانمش ...اون هم اب به ۳۴نفر فروخت انها اطلاع رسانی کردند وظبفه شرعی افتونیوز بود ک اطلاع رسانی کند ....اقای ....... از اقای خادم بیشتر دزدی کرد تمام مدارک اماده است ..سازمان بازرسی ودادستان تازه نفس مرکز ورود کردند ...انشاله زود میره زنذان و رد مال .....فقط در اخر میگم ....شهدا شرمنده ایم ....

    پاسخ
  • 23 القچین 1403/7/4 13:50:55

    اقای ....... کود ها را در یازار ازاد خواهر زاده اش ک کشاورز است براش بفروش میرساند ...اقا مهرداد انگار هالوت که هپولی کرد گیر افتاده ....... عاقبت وخیر

    پاسخ
  • 24 کشاورز چرامی 1403/7/4 13:48:50

    اقای ........ یادت میاد مسئول خرید جهاد کشاورزی بودی اقای دکتر حیدر پور پاکدست عزلت کرد ...خودت را زدی برسکته ....اخ وبخت استان ...اخ وبخت جهاد کشاورزی ک ......و...... تصمیم گیرنده اش باشند ...اخ وبخت ملت ....موحد تحویل بگیر خودت چند گرفتی ..پیرمرد چ بر سر کهگیلویه اوردی ......

    پاسخ
  • 25 فرزند شهید 1403/7/4 13:43:41

    مسئولین خائن مدیون خون شهدا هستن

    پاسخ
  • 26 رحمان خادم 1403/7/4 13:25:44

    كلا تو هر سيستمي ما ..... نفوذ كنيم كاري جز زد و بند و رانت و باند بازي و بخور بخور نداريم من خودم ..... شركت گاز استان بودم دست به همه كار زدم و كوتاهي نكردم اما اين سايت افتو نيوز افتاد دنبالم و الان ٣١سال حبس و انفصال از خدمت و كلي جريمه و پول معتمدي اگه افتو افتا و دينت بدبختي …

    پاسخ
  • 27 چرام 1403/7/4 12:59:20

    تو انتخابات خیلی فعال بودن حالا باید استفاده کنند زیاد نگران نباشید

    پاسخ
  • 28 اصلاح طلب 1403/7/4 10:45:50

    از هنرهای مدیر حوزه ریاست جهاد کشاورزی انتقالی کارمندان هم خط و باند خود را اضافه کنید.اعطاءوام های خشکسالی به اقوام خود را اضافه کنید

    پاسخ
  • 29 امیر 1403/7/4 10:11:47

    حالا حالا منتظر خبرهای بیشتر باشید از مدیر جهادکشاورزی و منابع طبیعی در بحث آبخیزداری و زد وبندهایش

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها