گفتگو با یک آتش‌نشان باسابقه


از چگونگی استخدام در آتش‌نشانی تا کمبود تجهیزات/ مرکز استان خودروی نردبان ندارد! / خلا قانون در موضوع حوادث و آتش‌سوزی در روستاها/ درخواست ویژه از نماینده بویراحمد چه بود؟

این سایت خبری به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی تصمیم گرفته است با یک آتش‌نشان در سطح استان مصاحبه‌ای داشته باشد تا جامعه ضمن ارج نهادن به این شغل آشنایی بیشتری با آن داشته باشند.

از چگونگی استخدام در آتش‌نشانی تا کمبود تجهیزات/ مرکز استان خودروی نردبان ندارد! / خلا قانون در موضوع حوادث و آتش‌سوزی در روستاها/ درخواست ویژه از نماینده بویراحمد چه بود؟

افتونیوز|  این سایت خبری به مناسبت هفتم مهر روز آتش‌نشانی و ایمنی تصمیم گرفته است با یک آتش‌نشان باسابقه در سطح استان مصاحبه‌ای داشته باشد تا جامعه ضمن ارج نهادن به این شغل، مخاطبان سایت و مردم جامعه آشنایی بیشتری با آن داشته باشند.

کارمند سازمان آتش‌نشانی درباره معرفی خود اینگونه توضیح داد: محمد رستمی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج و دارای ۲۴ سال سابقه خدمت در این سازمان هستم و مدت ۹ سال است که به عنوان مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج در حال خدمت به مردم هستم.

رستمی درباره روند استخدام در سازمان آتش‌نشانی گفت: از طریق شهرداری و مکاتبه با استانداری ۳ دوره استخدامی داشتیم که مرحله بعدی آن انشالله به صورت سراسری با کل کشور است که انشاالله تا پایان مهرماه اعلام میشود، اکثریت نیروها استخدام رسمی و پیمانی هستند.

وی درباره رشته مورد نیاز این سازمان افزود: با توجه به اینکه قصد جوان‌گرایی در سازمان آتش‌نشانی وجود دارد مدرک دیپلم، گواهینامه و کارت پایان‌خدمت جز مدارک ضروری برای ثبت‌نام است و در بحث آتش نشانی، پس از جذب، کلاس و دوره‌ی آموزشی تخصصی برگزار و آموزش‌های لازم را می‌بینند.

رستمی درباره توانایی‌های مورد نیاز برای استخدام در این سازمان عنوان کرد: آزمون استخدامی سازمان در دو مرحله آزمون کتبی و عملی برگزار می‌شود با توجه به اینکه نیروی آتش‌نشانی باید از آمادگی جسمانی کاملی برخوردار باشند بعد از کتبی در مرحله ۹ گانه در تست ورزش از داوطلبین گرفته میشود و بعد از آن جهت مصاحبه و گزینش نهایی و پزشکی فرستاده می‌شوند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر یاسوج درباره حقوق و مزایا و وضعیت معیشتی کارکنان این سازمان تصریح کرد: با توجه به اینکه ما زیرنظر شهرداری هستیم و وزارت‌خانه خاصی نداریم و خودگردان است ولی با همه تفاسیر در بحث حقوق و مزایا در شهر یاسوج شهردار و اعضای شورای شهر نگاه ویژه‌ای به کارکنان این سازمان دارند و حقوق و مزایا و اضافه‌کار بچه‌های آتش‌نشانی وضعیت بهتری نسبت به سایر سازمان‌های شهرداری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت حقوق نیروهای آتش‌نشانی در کل استان به چه صورت است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه من در مرکز استان مدیرعامل هستم معمولا از سایر نقاط استان تماس‌هایی با من دارند که در بحث اضافه‌کار، حقوق و اینکه در جایگاه خود کار نمی‌کنند گلایه‌هایی دارند و ما این گلایه‌ها را به حوزه امور شهری استانداری و به شهردارشان ابلاغ می‌کنیم‌ چون معمولا آتش‌نشانی‌ها زیر مجموعه شهرداری‌ها هستند و متاسفانه در شهرهای کوچک ما وضعیت بدین صورت نیست و در بحث حقوق و مزایا مشکلاتی وجود دارد.

رستمی درباره نگاه جامعه به این شغل عنوان کرد: در استان ما کمی نگاه ضعیف است ما در شهر یاسوج مشکلی نداریم ولی در بقیه شهرستان‌ها مشکل داریم و در کل کشور نگاه ویژه‌ای به آتش‌نشانی دارند در روز آتش نشانی طی سالهای قبل دیدار با آتش نشان‌ها توسط مرحوم رئیسی وجود داشت و من هم حضور داشتم و امسال نیز دیداری با دکتر پزشکیان فرداشب در ورزشگاه ۱۲۰۰۰ نفری به مناسبت روز آتش‌نشانی تدارک دیده شده است که من هم دعوت شدم.

در استان‌های دیگر به آتش‌نشانی نگاه ویژه‌ای دارند در شهر یاسوج و شهرداری یاسوج همکاری لازم را با ما دارند ولی توقع می‌رود در بقیه شهرستان‌ها هم این روند ادامه داشته باشد چون آتش‌نشان‌های ما با جان خود بازی می‌کنند و یک‌ شغلی است که مایه افتخار برای افراد است ولی می‌طلبد در وضع معیشت و حقوق و مزایا هم همکاری لازم شود.

وی درباره رویارویی خانواده‌های کارکنان سازمان آتش‌نشانی با این شغل بیان کرد: کسی که این شغل را می‌پذیرد باید از همه چیز خودش بگذرد و خانواده‌ها هم ناچارا باید بپذیرند معمولا کارکنان این سازمان ۲۴ ساعت استراحت و ۲۴ ساعت کار هستند و ۲۴ ساعتی که سرکار هستند هر لحظه امکان دارد اتفاقی برای آنان بیفتد.

خود من ۲۴ ساعته بی‌سیم روشن و بالای سرم است و هر اتفاقی که بیفتد من باید اعزام شوم و خود که بیدار میشوم خانواده نیز بیدار و مطلع می‌شوند و این را پذیرفته‌اند

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر یاسوج در رابطه با مدت کار آتش‌نشان‌ها عنوان کرد: معمولا در شهرهای بزرگ و همین یاسوج ما ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت هستیم ولی گاهی شده است که در مواقع بحران در تایم استراحت نیز نیروها جهت کار فراخوانده می‌شوند و تایم خاصی ندارند و خدای ناکرده هر لحظه اتفاق خاصی در شهر بیفتد که نیاز به حضور نیروی بیشتری باشد هر ساعت شبانه‌روز که باشد نیروها فراخوانده می‌شوند و باید سریع خود را به محل آتش‌سوزی برسانند.

رستمی درباره خاطره تلخ و شیرین دوران خدمت خود گفت: ما با جان و دل این شغل را پذیرفتیم و همین که برای مردم کار می‌کنیم و جان مردم را نجات می‌دهیم شیرین است.

خاطرات تلخ زیادی بوده تصادفا و آتش‌سوزی‌های زیادی به عنوان خاطرات تلخ داشتیم و گاهی مثلا آتش سوزی منزلی را مراجعه می‌کنیم که فرد سوخته و جسدش در آتش مانده یا روی صحنه تصادفی حاضر می‌شویم تا خانواده در ماشین سوخته‌اند.

رستمی درباره وضعیت مراکز آتش‌نشانی‌های استان به لحاظ تجهیزات گفت: ما با کمترین امکانات و تجهیزات بهترین عملکرد را ارائه می‌دهیم و تنها مرکز استانی هستیم که نردبان نداریم! خودروی نردبان برای ساختمان‌های بلندمرتبه است که مکاتبات زیادی در این چند سال از طریق شهرداری و شورای شهر انجام دادیم و خودرویی نیست که شهرداری و استانداری توان خرید آن را داشته باشند و ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید آن لازم است و دکتر بهرامی نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با توجه به اینکه خود شهردار بودند و کمبودها را اطلاع دارند قول مساعد برای انجام پیگیری‌های لازم را دادند.

در ساختمان‌های بلند مرتبه ۱۰ تا ۱۲ طبقه در شمال شهر یاسوج به این خودرو نیاز داریم که متاسفانه این خودرو را نداریم و در بحث تجهیزات مشکل داریم و فردا نیز از استاندار جدید و مدیرکل بحران دعوت کردیم که در سازمان حضور پیدا کنند و در بحث کمبود تجهیزات صحبت‌هایی داریم که نیاز به همکاری برای رفع مشکلات است چون حل این مشکلات از دست شهرداری خارج است.

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند حقوق و مزایا بدهد، اگر ماشینی خراب شود تعمیر کند ولی برای خرید خودرو بودجه کافی ندارد. انشالله تیم مدیریتی جدید استان از استاندار تا  نمایندگان استان پیگیری کنند که تجهیزات آتش‌نشانی خریداری شود چون برای نجات جان مردم نیاز مهمی است و یک درخواست شخصی نیست.

وی درباره وضعیت شهرستان‌ها به لحاظ تجهیزات اظهار کرد: گچساران با توجه به حضور شرکت نفت وضعیت بدی ندارد ولی بقیه شهرستان‌ها از قبیل کهگیلویه، چرام، باشت، لنده و...بسیار ضعیف هستند و واقعا مشکل دارند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر یاسوج درباره جایگاه این سازمان بین ادارات استان و شهرستان تصریح کرد: در بحث ادارات و سازمان‌ها در بحث پیش‌گیری و آموزش در مرکز استان در ادارات و مدارس برنامه داریم و تعامل برقرار است و اگر ساختمان‌های آنان نیاز به بازدید ایمنی داشته باشند همیشه به صورت دوره‌ای بازدید داریم که اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد حداقل تذکرات لازم را داشته باشیم معمولا ارتباط و تعامل خوبی برقرار است و مشکلی هم با آن‌ها نداریم و همکاری لازم را با ما دارند.

وی با اشاره به کمبود تجهیزات افزود: توقع داریم که به صورت ویژه در بحث تجهیز کردن آتش‌نشانی‌های استان مسئولین پیگیری کنند مخصوصا مرکز استان که ساختمان‌های زیادی در آنجا مستقر است.

محمد رستمی رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یاسوج

رستمی با اشاره به اینکه حوزه خدمت رسانی آتش نشانی در حوزه شهری است بیان کرد: ما به طور کلی باید در حوزه شهر فعالیت داشته باشیم ولی گاهی تا ۴۰ کیلومتر یا ۵۰ کیلومتر اطراف یاسوج را نیز پوشش می‌دهیم و این یک مشکل است.

وی درباره اینکه مهار آتش‌سوزی روستاها با چه ارگانی است افزود: ما در یاسوج نواحی خارج شهر را نیز پوشش می‌دهیم و راهی هم نیست و اینکه من گفتم به استثنا گچساران بقیه شهرستان‌ها دچار مشکل هستند یک مشکل و معضل همین مورد است.

من از آتش‌نشانی‌هایی شهرستان‌های مختلف بازدید داشته ام اگر همزمان آتش‌سوزی در مرکز شهر و روستایی در فاصله ۱۰ کیلومتری رخ دهد نیروهای سازمان باید چه کنند؟

این آتش‌نشان باسابقه می گوید: دهیاری‌ها خود بودجه دارند و چندین بار هم اعلام شد برای مثال ده روستا در دشت روم هست یک ماشین آتش‌نشانی از طریق دهیاری‌ها خریداری شود و در منطقه باشد که اگر آتش‌سوزی رخ داد سریعتر وارد عمل شوند.

یا مثلا بخش جلیل، سپیدار و بابکان به هم چسبیده هستند یک ماشین آتش‌نشانی به سپیدار دهند که فاصله نزدیک باشد و بتواند این مناطق را پوشش دهد اما متاسفانه این اقدامات انجام نشده و نمی‌شود و مشکلات زیادی برای ما درست می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر یاسوج در پایان گفت: با توجه اینکه فردا روز آتش نشانی است خواستم به همه همکاران عزیزم در سراسر کشور و مخصوصا استان و ویژه شهر یاسوج این روز را تبریک بگویم آرزوی سلامتی برای همه آن ها دارم و انشاالله که موفق باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها