توصیه های اقتصادی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان به استاندار کهگیلویه و بویراحمد

در کهگیلویه و بویراحمدی که سالهاست از توسعه، آبادانی و دغدغه های پیشرفت گفته می شود، سالهاست مولفه های توسعه یافتگی در آن مغفول مانده ، نگاه و چشم انداز در این استان كوتاه و در بهترین حالت میان مدت بوده و به جز مواردی بسیار محدود نگاه های بلند مدت و دارای چشم انداز تاکنون در آن پی ریزی نشده است.

توصیه های اقتصادی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان به استاندار کهگیلویه و بویراحمد

افتونیوز| "فرشید عزیزی " نائب رئیس اتاق بازرگانی استان در مرقومه ای خطاب به یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت:

در کهگیلویه و بویراحمدی که سالهاست از توسعه، آبادانی و دغدغه های پیشرفت گفته می شود، سالهاست مولفه های توسعه یافتگی در آن مغفول مانده ، نگاه و چشم انداز در این استان كوتاه و در بهترین حالت میان مدت بوده و به جز مواردی بسیار محدود نگاه های بلند مدت و دارای چشم انداز تاکنون در آن پی ریزی نشده است.

اینک جناب دکتر رحمانی ، استاندار محترم!

ضمن سلام و خوش آمدگویی و آرزوی توفیق ، آیا بدرستی مراسم معارفه خود را نظاره گر بوده ای؟ استان ما همین است؛ بی نظمی ، عدم کنترل، نبود قاعده و اصول و از طرفی سنگینی کفه ترازوی سیاست زدگی و تعدد سیاسیون در سخنرانان نسبت به اقتصادگرایی و نبود اقتصادیون در سخنرانان، جای خالی بخش خصوصی هم که در این مراسم خالی نبود بلکه اصلا نبود.

 

جناب دکتر رحمانی! برای نجات استان نیاز است ابتدا نظم، کنترل و فرهنگ اقتصاد را در بین اقشار مردم و دولتیون بالا رود و  در ادامه تِمِ فرهنگی استان را از سیاست زدگی به اقتصادگرایی تغییر پیدا کند آن هم با ایجاد رقابت سالم اقتصادی خرد و کلان بین مردم و بخش خصوصی که صدالبته با تقویت زیرساخت های اقتصاد در دو جبهه مادی(سخت افزاری) و معنوی(نرم افزاری) امکان پذیر است.

جناب استاندار بعنوان یکی از  دلسوران این آب و خاک سالهاست دغدغه توسعه را داشته اما بعنوان یک فرد مطلع به این حوزه تا امروز با بیم و امید تاکنون راه خود را ادامت داده و دست از کار و تلاش نکشیده ایم.

جناب رحمانی، مسئولان استان همواره به حمایت از سرمایه گذاری سخن گفته اند اما در شعار آنچنان حمایت کرده اند که کسی نداند فکر می کند فرش قرمز برای سرمایه گذاران پهن شده و همه منتظر خوشامد گویی و راهگشایی از سرمایه گذار هستند اما در حقیقت مجموعه رویه ها و سازکارها به گونه ایست، هیچ سرمایه گذاری رغبت و توان غلبه بر مشکلات اداری، فرهنگی و زیر ساختی را ندارد اگر هم معدود سرمایه گذاری انجام شده  در ادامه کار دست از کار کشیده و عطای آن را به لقایش می بخشد.

طی این سالها  گزاره هایی همچون " فرهنگ سازمانی زائد" "سیاسی کاری و سیاسی بازی" "بروکراسی فشل و ناکارآمد"  توان و رغبت را از سرمایه گراز گرفته است.

با نگاهی به مسئولان استان از بانکی ها گرفته تا دولت در بخش های مختلف می بینیم که حمایت ها فقط در شعار است و در میدان عمل واقعاً حمایتی نیست.

در استان  در بحث ایجاد کارخانه، طرح های خدماتی و  پروژه های گردشگری آنچنان سخت گیری می شود که سرمایه گذار  با  فرار را به قرار ترجیح می دهد در حالیکه میبینیم در استان های مجاور با جذب همین سرمایه گذاران علاوه بر ایجاد ارزش های افزوده اقتصادی  میزبان همین سرمایه گذاران  می شوند و " برندینگ را بعنوان یک اصل پذیرفته اند.

با این مقدمات بنظر میرسد، چاره گشایی  از توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد  تا اندازه ای مرتبط با موضوعات و مقوله های فرهنگی است چه بین دولتی ها چه بین مردم و تا زمانی که ندانیم با آمدن  سرمایه گذار   فرهنگ،  اشتغال، معیشت، امنیت،  تساهل، روداری نهادینه خواهد شد و  تا زمانیکه به یقیین نرسیم که منافع عمومی و جمعی بر منافع  شخصی ارجحیت دارند  و  تا  هنگامی که  فرش قرمز به معنای واقعی و حقیقی برای سرمایه گذاری پهن نشده وضعیت استان به  همین منوال[توسعه نیافتگی و سیاست زدگی] ادامه خواهد داشت.

براین اساس، مجموع مؤلفه های فرهنگی بر توسعه پایدار  مؤثرند و هویت، همبستگی اجتماعی و بازده اقتصادی فرهنگ از عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی است که نیازمند به نقشه راه در این مسیر باید قدم برداشت.

بقول استاد بهمن بیگی ؛ کلید مشکلات ما در لابه لای الفبا خفته است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها