جوابیه جهادکشاورزی استان به خبر تخصیص رانتی کودهای شیمیایی به نورچشمی‌ها

احتراماً در پی درج مطلبی کذب، مغرضانه و بی‌اساس با عنوان «ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها»، پاسخ روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به حضور ارسال می‌گردد، انتظار می‌رود مطابق با ماده ۲۳ قانون مطبوعات، در صفحه و خبر نخست عیناً و بدون هیچ تغییر یا اضافاتی منتشر گردد.

جوابیه جهادکشاورزی استان به خبر تخصیص رانتی کودهای شیمیایی به نورچشمی‌ها

افتونیوز| در پی انتشار مطلبی در این سایت خبری با عنوان «ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها/ مدیرحوزه ریاست جهادکشاورزی هم سهم خود را برداشت! / جزییات» روابط عمومی جهادکشاورزی استان نسبت به آن واکنش نشان داد.

به گزارش افتونیوز، متن کامل جوابیه جهادکشاورزی استان در پی می آید:

مدیر مسئول محترم افتونیوز

احتراماً در پی درج مطلبی کذب، مغرضانه و بی‌اساس با عنوان «ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها»، پاسخ روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی به حضور ارسال می‌گردد، انتظار می‌رود مطابق با ماده ۲۳ قانون مطبوعات، در صفحه و خبر نخست عیناً و بدون هیچ تغییر یا اضافاتی منتشر گردد.

مزید اطلاع همه خبرنگاران و مردم فهیم هم استانی، سهمیه کود کشاورزان استان سالیانه از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام و در سامانه سراسری بر اساس نیاز کشاورزان و مستندات لازم، از طریق عاملین توزیع کود (بخش خصوصی)، خریداری و مطابق با مساحت زمین و نوع محصول کشت شده، با صدور حواله، بین کشاورزان متقاضی بعد از پرداخت بهای آن، توزیع می‌شود.

در خصوص کود دی‌آمونیوم فسفات که در گزارش به آن اشاره شد نیز نحوه جذب و توزیع به همین منوال است به طوری که در سال‌های زراعی ۱۴۰۰ تا سال زراعی ۱۴۰۲ سهمیه استان از این کود به میزان ۲۳۰ تن بوده که با اولویت محصول کلزا و تقاضای کشاورزان حواله صادر شده ولی با توجه به تاخیر در بارندگی‌ها و حساس بودن کلزای دیم به تاریخ کشت، از این کود برای سایر محصولات استراتژیک همچون گندم، نیز استفاده شده و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.

لذا ذکر این نکته که کود دی آمونیوم فسفات صرفا برای محصول کلزا بوده، صحت ندارد و اولویت دادن محصول کلزا یک تصمیم استانی بود و استفاده از آن برای سایر محصولات نیز توصیه می‌شود.

نکته دیگر اینکه مفهوم «رانت» یک اتهام بزرگ ولی بی‌اساس است و لازم است خبرنگار محترم این سایت بداند که همه کودهای شیمیایی توزیع شده، یارانه‌ای و دولتی است و در مورد هیچ نوعی از کود، رانتی در کار نیست و روال توزیع آنها یکسان و توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

بنابراین سایت افتونیوز بدون اطلاعات درست و صرفا بر اساس شنیده‌ها و کاملا مغرضانه، بدون طرح پرسش از مسئولان سازمان و یا تحقیق در این زمینه، اتهام بزرگی را به کارکنان زحمت‌کش و دست‌پاک سازمان جهاد کشاورزی وارد کرده و علاوه بر آن بدون مدرک، با آبروی افراد و کشاورزان بازی کرده که قطعا مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

افرادی که در گزارش شما نام برده شده، همگی کشاورز هستند و مطابق با سامانه رسمی پهنه‌بندی، دارای زمین زراعی بوده و بر اساس نیاز محصول کشت شده به طور کاملا مستند، قانونی و علمی، سهمیه کود خود را دریافت کردند و حتی در برخی موارد نیز سهمیه قانونی خود را به طور کامل دریافت نکردند.

در مورد یکی از مدیران میانی سازمان نیز همانند سایر افرادی که نام بردید، کاملا اتهام بی‌اساسی وارد کردید چرا که وی یکی از کشاورزان فعال منطقه بوده و برای این اتهام بی‌اساس، هم در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشید و هم در محاکم قضایی؛ وی، دارای چندین هکتار زمین کشاورزی و اجدادی دارای سند و ثبت شده در شهرستان چرام هستند و سالیان سال است که این زمین‌ها زیر کشت می‌رود و طبیعی است که او نیز مانند هر کشاورز دیگری سهمیه کود خود را ( هشت کیسه) با پرداخت هزینه سهم کشاورز، دریافت می‌کند و مفهوم «رانت» محلی از اعراب ندارد.

به طور کلی از میزان ۲۳۰ تن کود دی آمونیوم، کمتر از یک تن آن در بین کشاورزانی توزیع شد که شما در گزارشتان اشاره کردید؛ بنابراین استفاده از واژه‌های «رانت و نورچشمی» در این فرایند توزیع، کاملا کذب و به دور از انصاف و حقیقت و ناشی از عدم اشراف نویسنده به بخش کشاورزی است.

لازم به ذکر است که مدیر محترم حوزه ریاست فقط در سال گذشته چندین تن گندم بذری را تحویل مراکز خرید داده است و به عنوان یک کشاورز فعال و پیشرو، در امر تولید اهتمام دارند.

در پایان تاکید می‌شود که بر اساس نظارت‌های مستمر سازمان جهاد کشاورزی بر فرایند توزیع کود، کمترین میزان ممکن انحراف در این بخش است و کودهای موجود بر اساس استاندارد علمی و بر اساس هکتار، میان کشاورزان متقاضی توزیع شده و گزارشی مبنی بر فروش در بازار آزاد دریافت نکردیم هر چند کشاورزان به نسبت زمینی که دارند در حد چند کیسه کود دریافت می‌کنند و فروش چند کیسه کود که سهم کشاورز در آن پرداخت می‌شود، موضوعیت ندارد.

سازمان جهاد کشاورزی در هر شرایطی خود را پاسخگوی مردم و رسانه‌ها می‌داند و انتظار دارد قبل از طرح هر موضوعی در رسانه، ابتدا اطلاعات دقیق و مستند را از واحد‌های تخصصی بخش کشاورزی و متولیان امر دریافت و بعد مبادرت به نشر آن کنند.

روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد

 

خبر مرتبط:

ماجرای تخصیص رانتی کودهای شیمیایی استان به نورچشمی‌ها/ مدیرحوزه ریاست جهادکشاورزی هم سهم خود را برداشت! / جزییات



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 13 نظر

  • 1 وطن پرست 1403/7/14 14:25:47

    بعنوان یک ایرانی از مدیریت کشور واز افراد سود جویی که خنجر به پیکر و فرهنگ ایران میزنند و مردم را قربانی زیادی خواهی خود میکنند بیزارم

    پاسخ
  • 2 اصغر 1403/7/14 11:59:51

    پس همه کشاورزان کود دریافت کرده اند یا فقط اینها بوده اند اگرهمه کشاورزان کود دریافت نکرده باشند پس چطور اینها دریافت کرده‌اند =رانت

    پاسخ
  • 3 سید 1403/7/14 11:39:51

    جناب این گذارش از نظر شما کذب را بازرسی کل رسیدگی کند بعد مشخص میشود بنده این موضوع را لمس کردم کاملا درست است مافیا کود،، که در بازار آزاد به استان های شمالی ارسال می‌شود. ولی فقط حرفه تا بازرسی ورود نکند،

    پاسخ
  • 4 سیاوش 1403/7/14 7:26:42

    متن،خیلی،باشکوهی،گفتن،همه،جارانت هست خودمن رفتم کود سیاه بگیرم برای گندم گفتن فقط برای کلزا داریم

    پاسخ
  • 5 رضازاده 1403/7/14 5:45:30

    اگرتولید کننده های برق هم مدیران وزارت نیرو بودند امروز مانند گندمکاران پول خود از دولت را با نرخ خوب گرفته بودند

    پاسخ
  • 6 باغدار 1403/7/13 21:18:28

    چرا جواب توزیع نا عادلانه کودهای شیمیایی در شهر سی سخت را نداده اید عامل فروش به گونی های خالی کود هم رحمی نمی کند تا چه رسد کود در آن باشد

    پاسخ
  • 7 بینام 1403/7/13 19:15:7

    سلام و عرض ادب به این عزیز چرا این کود دراختیار عموم کشاورزان قرار نگرفته فقط آنهایی که این کود رادریافت کردند اکثر رشون کارمند جهاد کشاورزی استان بودند

    پاسخ
  • 8 سعید یوسفی 1403/7/13 18:19:26

    به به چه نامه سوز ناکی .... برو عمو برووووو ..... بی........

    پاسخ
  • 9 بیژن 1403/7/13 13:8:1

    جهادکشاورزی بی درب وپیکر روابط عمومی خخخهه معتمدی ناک اوته باید برگرده چرام

    پاسخ
  • 10 کارشناس کشاورزی 1403/7/13 9:16:7

    متاسفانه بسیاری سموم تاریخ گذشته در سطح کشور غیرقانونی به فروش می‌رسد که نظارتی هم در این کار نیست!!!!لطفا وزارت جهاد کشاورزی به نحوی ورود کند و نظارتی بر دکانهای فروش سموم در سطح کشور داشته باشد.خیلی خیلی مهم است.

    پاسخ
  • 11 آیت‌الله اسدی 1403/7/13 1:53:42

    با سلام من کشاورز از شهرستان بروجن بخش گندمان الان ۱۵ سال که از کود دی آمونیوم اصلا خبری نیست کجا اين کود توزیع شده

    پاسخ
  • 12 چرام 1403/7/11 19:24:21

    معلوم نیست چی نوشته ..اقای استاندار ...اقای دادستانی ‌‌....جمع کنید بساط این رانت خوران و ......... ....اینها همش بدستور ......... نوشته میشود همش چرته ....همش دروغ .....درود بر سایت افتونیوز .....

    پاسخ
  • 13 سازمان جهاد کشاورزی 1403/7/11 11:57:48

    اقای رابط عمومی سازمان ....اقای معتمدی و اقای علیزاده ‌....شما کشاورزان ومردم را چی فرض کردید ...نوشته ای از طریق دادگستری نسبت ب شکایت افتونیوز ‌....اقای................... تو ک‌سواد نداری ...کارشناسان ومدیر سایت محترم افتونیوز بر اساس مستندات وگزارشات کارشناسان بخش کشاورزی خبر میزنند ...از دادستان مرکز خواهشمندیم در خصوص واژگون شدن ماشین صفر کاپرا سازمان ک موقغ انتخابات ................. در راه دهدشت واژگون شد بدون ماموریت اداری ...دادستان عزیز ومحترم ......................سارمان به قول خودش اگر ماموریت اداری برود باید با راننده بروند چطور ماشین را واژگون کردند .....راستی .............. از روز قیامت هراس نداری ................. نوچه های احمدزاده ..........

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها