مکاتبه تاجگردون با وزیر آموزش و پرورش بر سر «آزمون های استخدامی»/«گزینش سلیقه ای» باعث ایجاد سرخوردگی و یاس در میان جوانان تحصیل کرده شده است/از اعمال تنگ نظری جلوگیری شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شد.

مکاتبه تاجگردون با وزیر آموزش و پرورش بر سر «آزمون های استخدامی»/«گزینش سلیقه ای» باعث ایجاد سرخوردگی و یاس در میان جوانان تحصیل کرده شده است/از اعمال  تنگ نظری جلوگیری شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات داوطلبان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شد.
به گزارش افتونیوز، نامه غلامرضا تاجگردون به وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
بسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای دکتر کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام همان طور که مستحضرید آموزش و پرورش به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معلمان به عنوان الگو‌های تربیتی دانش‌آموزان نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری شخصیت و آینده سازان کشور ایفا می‌کنند از این رو انتخاب و گزینش آن‌ها باید با دقت و عدالت کامل انجام شود. اخیراً نامه‌های متعددی از سوی داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش به دست ما رسیده است که نشان دهنده وجود برخی نواقص و مشکلات در فرایند گزینش است. این مشکلات نه تنها باعث ایجاد سرخوردگی و یاس در میان جوانان تحصیل کرده و متعهد شده است بلکه می‌تواند به اعتبار نظام آموزشی کشور نیز خدشه وارد کند.
برخی از مهمترین این مشکلات عبارتند از:
اعمال سلیقه‌های شخصی و تنگ نظری در فرایند گزینش. متأسفانه برخی از گزینشگران با اعمال سلیقه‌های شخصی و تنگ نظری داوطلبانی را که از نظر علمی و اخلاقی شایستگی لازم را دارند رد کرده‌اند. این امر علاوه بر تضییع حقوق داوطلبان باعث می‌شود افراد شایسته‌ای از چرخه آموزش و پرورش کنار گذاشته شوند در حالی که روز به روز نیاز آموزش و پرورش کشور به نیروی انسانی جوان و بانگیزه بیشتر می‌شود و گا‌هاً ناچار به تمدید دوره خدمت بازنشستگان عزیز می‌شود تا بخشی از این نیاز مرتفع گردد.
استفاده از اطلاعات نادرست و غیر واقعی در پرونده داوطلبان. برخی از گزینشگران با استناد به اطلاعات نادرست و غیر واقعی که در فضای مجازی یا سایر منابع منتشر شده است به داوطلبان برچسب‌های ناروا‌زده و آن‌ها از استخدام جا مانده‌اند. این امر نه تنها خلاف رأفت اسلامی است بلکه به اعتماد عمومی به نظام گزینش نیز خدشه وارد می‌کند.
عدم توجه به سوابق علمی و تحصیلی داوطلبان. در برخی موارد به سوابق علمی و تحصیلی داوطلبان توجه کافی نشده و افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر و سوابق پژوهشی بهتر هستند به دلیل برخی ملاحظات دیگر رد شده‌اند. این امر باعث می‌شود افراد کم توان‌تر وارد سیستم آموزشی شوند و کیفیت آموزش را کاهش دهند.
به عنوان یکی از دلسوزان نظام تعلیم و تربیت خواهشمندم در فرآیند گزینش نیرو‌های جوان نگاهی عمیق‌تر و رویکردی مبتنی بر رأفت اسلامی و مشمولیت داشته باشید بی‌شک جوانان امروز سرمایه‌های اصلی آینده کشور هستند و با اشتباهات و خطا‌های احتمالی در حال رشد و تکامل می‌باشند. در این راستا پیشنهاد می‌گردد تا با اتخاذ رویکردی تشویقی و حمایتی به جای تمرکز صرف بر اشتباهات بر توانمندی‌ها و استعداد‌های جوانان تأکید شود. تجربه نشان داده است که تشویق و حمایت انگیزه‌ای قوی برای ارتقاء عملکرد و رشد فردی و اجتماعی جوانان ایجاد می‌نماید. بدیهی است که اشتباهات باید مورد بررسی قرار گیرند و در صورت لزوم تذکرات لازم داده شود اما این امر نباید به گونه‌ای باشد که موجب دلسردی و سرخوردگی جوانان گردد.
امید است با عنایت ویژه جنابعالی به این موضوع مهم شاهد ارتقای روز افزون کیفیت آموزش و پرورش و پرورش نسلی توانمند و متعهد باشیم. بدیهی است با استفاده از ظرفیت‌های جوانان تحصیل کرده و متعهد کشور به نحو مطلوب می‌توان به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کرد. لذا خواهشمند است با توجه به لزوم استفاده از جوانان تحصیل کرده و متعهد پیشنهاد می‌شود از داوطلبانی که در آزمون‌های اخیر موفق به کسب حد نصاب نمره‌ی علمی و تخصصی شده‌اند استفاده شود و مجدداً با رویکردی مبتنی بر رأفت اسلامی و مشمولیت مورد بررسی قرار گیرند. ‌امید است با پیگیری‌های جنابعالی و سایر مسئولین امر شاهد رفع مشکلات موجود در فرایند گزینش معلمان و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه جوانان باشیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها