-
آب هست، اما برای دیگران!!!
سعید صفا دوست -
مشاورانی برای ویترین؛ نه برای تصمیمسازی!! | قهوه تلخ مشاوره در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
حسن کریمی -
حومه شرقی دهدشت زر خیز ، اما محروم و مظلوم، ولی دارای مردمانی گُرده بار
امین بیرقدار -
تناقض در کوچه پسکوچههای آموزش: آینهای از نابرابری در بوم شهر
سعید صفا دوست -
زندگی در محاصره پلاستیک؛ محصولی که بلای جان زمین شد!
مریم پارسا -
«طرح شهید زینالدین» ابطال قانونی، استمرار رابطهها / آیا حکم دیوان عدالت اداری در استان اجرا میشود؟!
حسن کریمی -
کشتار غیر نظامیان در زمان جنگ از منظر حقوق بین الملل؛ جنایت جنگی یا توجیه پذیر؟!
ابراهیم دادگر -
آینده جنگ اسرائیل با ایران چه خواهد شد؟
عباس عبدی -
«شافرج الله»
سیدمحمد مختاری -
ایران خانهی ماست؛ مسئولیت ایرانی بودن فراتر از هر تفاوتی
علیرضا تابش
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
حتی اگر همهچیز درست باشد، حتی اگر همهچیز شفاف، علمی، قانونی و سالم پیش برود، باز هم یک نکته حیاتی باقی میماند: حواستان باشد این پروژه شبیه بقیه نشود.

افتونیوز| بویار پارسه
کارخانه خودرو مارگون؛ امیدی تازه یا تکراری دیگر
اینکه در دل استانی با نرخ بالای بیکاری، خبری از یک سرمایهگذاری بزرگ صنعتی برسد، در نگاه نخست، دلگرمکننده است. کارخانهی خودروی برقی مارگون، با وعدهی ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم و با عنوان پرآبوتاب «الکتریک خودرو زاگرس آسیا»، از همان دست پروژههایی است که میتواند آیندهی یک منطقه را دگرگون کند. یا برعکس، آنقدر دستکاری و حاشیهدار شود که نامش به لیست بلند پروژههای نیمهتمام و فراموششدهی استان افزوده شود.
اما ابهامهای جدی دربارهی این پروژه وجود دارد.
شرکت سرمایهگذار، یعنی «الکتریک خودرو زاگرس آسیا»، با سرمایهای ثبتشده معادل صد میلیون تومان، آنهم در پروژهای که رقم کل سرمایهگذاریاش از ۵۰۰ میلیون دلار سخن میگوید، آنقدر فاصله دارد که آدم گمان میبرد یا با یک شوخی روبهروست یا با پروژهای که نیت اصلیاش چیزی جز تولید خودرو است. جالبتر اینکه شرکت مزبور، درست چند روز پیش از کلنگزنی ثبت شده؛ بیسابقه، بیرزومه، و با یک ساختار مدیریتی که بیشتر به یک محفل خانوادگی میماند تا یک نهاد صنعتی معتبر. واقعیت تلخ این است که طنز ماجرا بالا است و هر چقدر بیشتر به جزئیات دقت کنیم تلخی این طنز بیشتر هم میشود.
در واقع، اگر روزی بخواهند فیلمی با موضوع "چگونه یک پروژه ملی را بدون حتی حفظ ظاهر شروع کنیم" بسازند، مارگون گزینهی مناسبی برای لوکیشن خواهد بود. نه به خود زحمتی برای حفظ ظواهر دادهاند، نه تلاشی برای جلب اعتماد با معرفی رزومه، و نه حتی پنهانکاری ظریفی برای عبور از نگاه رسانهها.
پروژهی خودرو هیبریدی مارگون، پیش از آنکه حتی خاکبرداریاش آغاز شود، از حیث نمادین در ذهن بسیاری از مردم استان کنار دیگر پروژههای نیمهتمام بایگانی شده است. و اگر از اکنون پاسخ روشنی به این ابهامات داده نشود، شاید مارگون هم نه کارخانهی تولید خودرو، که کارخانهی تولید بیاعتمادی دیگری شود.
اما بیایید برای لحظهای، همهی این نگرانیها را کنار بگذاریم. فرض کنیم اصلاً قرار نیست هدف حاشیهای دیگری جز کارخانه تولید خودرو دنبال شود. فرض کنیم تمام مطالعات زیستمحیطی با دقت و استانداردهای جهانی انجام شده و هیچکدام از سناریوهای بدبینانه محقق نمیشود. حتی فرض کنیم این شرکت، دقیقاً همان تخصصی را دارد که ادعا میکند.
حتی اگر همهچیز درست باشد، حتی اگر همهچیز شفاف، علمی، قانونی و سالم پیش برود، باز هم یک نکته حیاتی باقی میماند: حواستان باشد این پروژه شبیه بقیه نشود.
مرثیهای بر پروژههای نیمهتمام استان کهگیلویه و بویراحمد
در استان کهگیلویه و بویراحمد، هر کلنگی که به زمین زده میشود، نه نوید آبادانی که سایهی یک بیم قدیمی را بهدنبال دارد: «نکند این یکی هم نیمهتمام بماند؟» پروژههایی که گاه با هیاهوی رسانهای، جلسات رسمی و وعدههای پرتکرار شروع میشوند، اما پایان ندارند. تنها چیزی که میماند تابلوهایی زنگزده، باندهای بیپرواز، امیدهای بیبال و مردمی است که دیگر به هیچ کلنگ زدن و افتتاحی دل نمیبندند.
شرایط پتروشیمی دهدشت را که از سال ۱۳۸۶ کلنگش زده شد، میبینید؟ کم کم دارد به نماد یک وعدهی زنگ زده تبدیل میشود. پتروشیمی سقاوه را یادتان هست؟ پروژهای که بر بستر جعل، بیآبی و بیتدبیری بر روی کاغذ متولد و بر روی همان کاغذ دفن شد. پروژهای که دشت سقاوه را دریای سقاوه میپنداشت. باند اضطراری فرودگاه دهدشت چهطور؟ آیا فقط هدف این بود که در هفته دولت کلنگی بر زمین فرود آید؟ فرآیند فرساینده بیمارستانهای گچساران، سد تنگسرخ و قس علی هذا. راستی راه آهن اقلید-یاسوج به کجا رسید؟ اصلا راه آهن اقلید-یاسوج پیشکش وجود مبارکتان، حداقل پروژه چهار باندی کردن این مسیر را به سرانجام برسانید. همه این پروژهها یکروز با وعدهی اشتغال و توسعه آمدند و حالا تنها چیزی که از بیشترشان مانده، تابلویی زنگزده و خاطرهای پر از حسرت است. مردم این استان دیگر نه با شروع پروژهای خوشحال میشوند و نه به وعدهای دل میبندند. تجربهی آنها، تلخ و بلند است؛ به درازای همان تابلوی «پیشرفت فیزیکی فلان درصد».
پس اگر کارخانه تولید خودرو مارگون را واقعاً پروژهای جدی میدانید، اگر قرار است نقطهی عطفی باشد و نه یک تیتر خبری دیگر، باید از همین حالا مراقب باشید. چون اینبار، اگر ناکام بمانید، نه فقط سرمایهای مالی، که آخرین رمق اعتماد عمومی را از دست خواهید داد البته اگر رمقی مانده باشد. کارخانه تولید خودرو مارگون فقط یک پروژه صنعتی نیست، آزمونی برای صداقت مسئولان و بلوغ مدیریتی استان است.
- ابهامات جدی در کارخانه خودروهای برقی مارگون/ وقتی مدیران شرکت سرمایهگذار و شریک خارجی یکی هستند! / واحد بینالملل استانداری دقیقا چه میکند؟ + مستندات
- ۱۴ تقاضای مهم سرمایهگذاری در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسید
- سرمایهگذاری ۵۰۴ میلیون دلاری در کهگیلویه و بویراحمد
- کارخانه خودروی هیبریدی ۱۲ اردیبهشت کلنگزنی میشود
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 مدیرعامل آبفا استان: تکمیل تصفیهخانه دهدشت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
- 2 ارزآوری ۲۵ میلیون دلاری محصولات کشاورزی برای کهگیلویه و بویراحمد
- 3 شرور سابقه دار در باشت دستگیر شد
- 4 خالی کردن حساب با پیامک جعلی ابلاغیه قضایی
- 5 کاهش ۱۵ درصدی ترددهای بیناستانی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
- 6 امحا ماینرهای کشف شده در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 رئیس شورای شهر: ترافیک سنگین یاسوج چالش بزرگ پیش روی ماست
- 8 صدور حکم قاطع برای نانوایی متخلف گچسارانی در دام تعزیرات
-
استاندار: فوریت جذب اعتبارات عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد
-
سقوط مرگبار سمند به دره در فیروزآباد / دو نفر جان باختند
-
استاندار:توسعه انرژیهای تجدیدپذیر؛ افتتاح فاز اول پروژه پنلهای خورشیدی عشایر در منطقه کاکان
-
شتاب توسعه در روستاهای لنده/ اجرای پروژههای عمرانی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال
-
آمادگی کامل ناوگان عمومی برای اعزام زائران اربعین/خدماترسانی ۴۷ دستگاه اتوبوس بهصورت منظم
-
اتاق تعاون کهگیلویه و گچساران در آستانه شروع فعالیت مجدد/ مهرجو: وقت حرکت برای توسعه اقتصادی است
-
با ایمنسازی و تعمیرات پل تنگ چویل، اتصال کهگیلویه و بویراحمد به خوزستان هموار شد
-
درخشش اولین ملیپوش والیبال نوجوانان استان/ قنواتیان: «یاسین اسدیزاده» الگوی نسل جدید گچساران است+ عکس
-
کاپیتان سابق استقلال تهران سرمربی نفت و گاز گچساران شد/ عکس
-
مهرجو: با جذب ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار، گام بلندی برای حمایت از اشتغال استان برداشتیم / هدفگذاری جذب ۷۰ درصدی تا روزهای آینده
نظرات ارسالی 5 نظر
درود دکتر جان👏🏻❤️
پاسخجناب مهندس نکنه انتظار داشتی اینم بدن به مپنای شما؟
پاسخجناب آقای مهندس پارسه دوست دیرینه و همکار گرامی صداقت، نگاه ریزبین، بلوغ فکری و تفکر انتقادی شما نه تنها باعث روشن شدن اذهان عمومی، بلکه نشان دهنده دلسوزی جنابعالی برای سرزمین مادری و تزریق امید در دل مردمی است که از بدعهدی مسئولین رنجیده خاطر است. قلم پررنگ جنابعالی سبب اطمینان خاطر و نوید بخش مردم است که خاطرشان راحت باشد که هیچ رانت و دوز و کلکی از قلم شما در امان نخواهد بود.
پاسخعالی و محتوای مفید ممنون ازتون👌👌
پاسخبسیارعالی...آرزوی موفقیت روزافزون
پاسخ