-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور در یادداشتی نوشت:
علی ضامنی پور در یادداشتی نوشت:
مرگ، پایان آدمی نیست؛ که فاصلهایست آرام، میان بودن و نبودن. در جوامعی که آیین ها بر شانهی فهم انسانی استوار است، مراسم عزاداری لحظهای است برای تسلّی و فرصتی است برای آشتي با حقیقت گذار آدمی از این دنیا.
اما در بسیاری از نواحی مناطق لرنشین، سوگ به *نمایشِ رنج* بدل می شود؛ و روز مرگ عزیزان، هنگامهای می شود که دهل و سرنا، به جای فرو نشاندن درد، آن را شعلهور میکند.
انگار ساز و دهل با نوای محزون شروه خوان باید قیامتی برپا کند تا *داغ*، رسمیت یابد. مرده آرام نمیخوابد و بازمانده رهایی نمییابد؛ گویی تسکین، وقتی معنا دارد که فریاد و آه و فغان از حد بگذرد. آیینی که باید برای فهم «عبور» باشد، بدل میشود به تکرارِ شکنجهی جمعی.
نخستین واکنش های غم دیدگان در اینگونه مراسمات محلی نه اندوه، بلکه خشم است؛ خشم از جهان ناپایدار بی صاحب، این خشم بهمرور در کالبد آیین نهادینه میشود: در چنگزدن، در فریاد، در خراشیدنِ چهره. و از همانجا، سوگواری از مدار تسلیت خارج و تبدیل می شود به آیینی از خودآزاری و دیگر آزاری.
در حافظهی جمعی ما داستانهای بسیاری از این خشم مانده است. تا همین چند سال پیش، زنِ داغدار اگر چهره نمیخراشید یا گلویش را نمیدرید، متهم به بیوفایی می شد و هنوز هم این تلقی از مرگ در بعضی از خانواده ها و مناطق روستایی وجود دارد.
امروز، غم خوان های بومی، زخمها و خشم های گذشته را زنده نگه داشته و طالبان سرگرمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می کنند.
سال ۹۶ وقتی برای پژوهش درباره خودکشی به بخش دیشموک رفتم؛ گزارش مدیر وقت اموزش پرورش جالب است:
دانش آموز بخت برگشته ای را با اورژانس هوایی به یاسوج بردند. ولی در میانه راه از دنیا رفت؛ با همان هلی کوپتر او را به دیشموک آوردند. خواننده محلی مشهور این خطه در مراسمش، محشری به پا کرد. وقتی که اول هفته بعد، معلم از همکلاسی های کودک مرحوم خواست که حس خود را بیان کنند؛ اغلب گفتند که آرزو دارند همینگونه بمیرند تا با هلی کوپتر آنها را بیاورند و دستپاک بر مزارشان شروه خوانی کند. جالب است که دانشآموزان در خیالهای کودکانهشان، بزرگترین آرزویشان مرگ می شود؛ این میل کودکانه به مرگ، محصول فرهنگی است که عزاداری را زیباتر از زندگی تصویر کرده است.
این در حالی است که مراسم سوگواری باید زمزمهای آرام باشد، نه هیاهویی برای اثبات درد. زیرا هرچه مرگ را پرصداتر و دردآورتر کنیم، زندگی خاموشتر میشود.
سوگواری میتواند صحنهی پیوند باشد، نه طبلخانهی غم. اما وقتی فرهنگ برهنهی رنج، خود را در آیین جاودانه و ساختارمند میکند، دیگر نه مرگ که امر مسلمی است پذیرفته می شود و نه زیستن معنایی برای آدمی دارد.
بخش اول
(عکس تزئینی است)

نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
-
مسئولیتپذیری در دولتداری
ولی الله شجاع پوریان -
یاسوج بهشت طبیعتگردها یا کابوس مسافران و رانندهها/ راه سخت؛ قصه سختتر...
نصر پارسه -
پیام روشن تاجگردون؛ کلمات چهره استان را میسازند ،مراقب باشید
یادداشت مخاطبان -
غرق در فضای مجازی، زنگ خطر برای سرمایه انسانی آینده استان/نیاز فوری به برنامهریزی اجتماعی
مریم پارسا -
بویراحمد؛ میراثی که باید پاسدارش بود
غلامرضا تاجگردون -
«گفتگو به جای کنترل»
مهرزاد شریفی پور -
اگر به دنبال گوش شنوا هستید ابتدا به ساختار حکمرانی استان توجه کنید
محمد مسلمی -
وقتی قدرت ملی در تقاطع تعصب محلی متوقف میشود!!؟؟
محمد مسلمی -
مطالبهگری با احترام؛ نه هیاهو
علی سینا رخشنده مند -
پیراهن عثمان به تن بهرامی نمیرود
محمدرضا بشارتی
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
نظرات ارسالی 1 نظر
با سلام و احترام خدمت راوی محترم این موضوع مهم و قابل بحث. به نکته های آموزنده و پرمحتوایی اشاره شده که واقعا قابل تامل است ولی متاسفانه یک سری رسومات غلط در طوایف ما لرها از جمله تیراندازی در مراسمات مختلف و همین نوحه سرایی در مراسم عزاداری و مخارج گزافی که به خانواده آن فرد مصیبت دیده تحمیل میشود دیده میشود که امیدوارم با اطلاع رسانی درست و هم اندیشی اصحاب رسانه با بزرگان ایلات و طوایف این نوع تجملات در مراسمات برچیده شود .با تشکر از ز شما
پاسخ