یادداشت
گفتگو و گزارش

مبنای اجرای موسیقی در کشور شرع و قانون است/ تالار مرکزی یاسوج بزرگترین پروژه عمرانی وزارتخانه در کشور است/بیش از نیمی از رسانه‌های کشور در استان‌ها هستند

مبنای اجرای موسیقی در کشور شرع و قانون است/ تالار مرکزی یاسوج بزرگترین پروژه عمرانی وزارتخانه در کشور است/بیش از نیمی از رسانه‌های کشور در استان‌ها هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ کس نمی تواند در هیچ نقطه از کشور با وضع قانونهای محلی مانع فعالیت های فرهنگی شود.

به گزارش افتونیوز، سید رضا صالحی‌امیری عصر پنجشنبه در نشست با اصحاب رسانه در یاسوج افزود: مبنای ما در کشور برای اجرای صحنه ای در حوزه موسیقی شرع و قانون است.

وی با اشاره به اینکه سیاست قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اجرای قانون و شرع در حوزه موسیقی است، بیان کرد: موسیقی ابعاد مختلفی مانند موسیقی سنتی، آیینی، مقامی، محلی و ابعاد دیگر دارد که در تاریخ این سرزمین ریشه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موسیقی بخشی لاینفک از فرهنگ ملی ما و زبانی برای بیان بخشی از نیازها و دردهای جامعه است. موسیقی یک نیاز جامعه است و جامعه ایران در ادوار تاریخی با این هنر انس گرفته و با آن زیسته است.

صالحی امیری تصریح کرد: موسیقی بخشی از مصرف فرهنگی جامعه به خصوص نسل جوان است و در چند ماه گذشته همانند قبل فعالیت موسیقی در کشور به مفهوم اجرای زنده وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم و قابل تاکید این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا در موسیقی خلاصه نمی شود و  این بحث را من انحرافی می دانم و به نوعی بازی سیاسیون در زمین فرهنگ تلقی می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مرکز و مرجع اصلی تولید، توزیع و مصرف موسیقی در ایران صدا و سیما است، صدا و سیما با ظرفیت ۵۳ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی ایران را دارد.

صالحی امیری تاکید کرد: ۲۵ درصد موسیقی مربوط به موسسات مجاز موسیقی در سطح کشور، ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه های اینترنتی و اجتماعی و یک درصد نیز اجرای زنده موسیقی در سطح کشور است.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در موسیقی خلاصه نمی شود ضمن اینکه این فعالیت به طور جاری در مسیر خود قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت 64 میلیارد تومان یارانه مطبوعات در 9 ماه ابتدای امسال خبر داد و افزود: باید یارانه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد بازنگری شود نه تنها در حوزه مطبوعات بلکه در تمامی حوزه‌ها باید آسیب‌شناسی و راهبردی برای آینده تدوین شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه باید ظرفیت‌ استان‌ها را جدی گرفت، بیان کرد: انتقال تمامی امکانات و برنامه‌ها به تمامی نقاط کشور است، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید به استان‌ها بروند و استعدادهای استان‌ها را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه‌های استانی می‌‌توانیم تحول بزرگی در حوزه فرهنگی و دینی داشته باشیم و  باید نسبت به عملکرد سه ساله خود آسیب‌شناسی کنیم و ظرفیت‌هایی برای برطرف کردن آسیب‌ها داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وضعیت مطبوعات در سطح کشور را رضایت‌بخش عنوان کرد و گفت: در پرداخت یارانه به نشریات بومی اقدامات خوبی صورت گرفته است. بیش از نیمی از رسانه‌های کشور در استان‌ها هستند و در سال گذشته 2 هزار و 500 مجوز در حوزه مطبوعات مجوز صادر کردیم.

صالحی امیری با اشاره به بیمه شدن 30 هزار روزنامه‌نگار و نویسنده تصریح کرد: 8 هزار نفر از این افراد را اصحاب رسانه تشکیل می‌دهند. در بانک اطلاعات صندوق نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران 47 هزار نفر عضو هستند که از این تعداد تا قبل از دهه فجر امسال 18 هزار و 700 نفر بیمه شدند که 8000 نفر از بیمه شدگان را اصحاب رسانه تشکیل می‌دهد، ضمن اینکه تعداد بیمه شدگان تا پایان سال به 30 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: در سه سال اخیر 220 هزار مجوز نشر کتاب صادر شده که در سال گذشته 81 هزار مجوز صادر شد و طی سال جاری 67 هزار مجوز صادر شده که 14 هزار مجوز ترجمه، 45 هزار مجوز چاپ اول و بقیه کتاب‌ها چاپ دوم بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اسلام، انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره)، وحدت ملی و رهبری معظم انقلاب خطوط قرمز فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: اکثریت جامعه تالیف و ناشران همه خطوط قرمز را رعایت می‌کنند و اگر جایی کتابی، نشریه‌ای، سایت و خبرگزاری بخواهد امنیت ملی را مخدوش کند و یا خشونت را ترویج دهد توسط قانون اعمال نظارت می‌شود، که از میان 45 هزار مجوز چاپ اول کتاب چیزی حدود 57 مورد اعمال نظارت شدند که اگر مشکلات این کتاب‌ها رفع شود، مجوز آنها صادر خواهد شد.

صالحی امیری ادامه داد: هیأت 5 نفره‌ای از جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند برای گفت وگو با هیات عربستانی به این کشور سفر می‌کند که ما در نامه‌ای شروط خود را برای طرف عربستانی نوشتیم که تضمین امینت، عزت و کرامت حجاج ایرانی از مهمترین خواسته‌های ماست.

وی از پیگیری دیه شهدای فاجعه منا توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: پرداخت دیه شهدای منا از دیگر خواسته ماست، معتقد هستیم مراسم حج باید عزت‌مندانه برگزار شود و در صورتی که عربستان شروط ما را بپذیرد اعزام حجاج را از سر خواهیم گرفت و باید مسیر حج را هموار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نداشتن مسکن خبرنگاران و در نظر گرفتن تسهیلات کم‌بهره برای این قشر، گفت: پیگیری برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به اصحاب رسانه در دستور کار وزارت ارشاد است و به همین منظور هم جلسه‌ای با بانک‌ها برگزار می‌شود، ضمن اینکه به دنبال معافیت مالیاتی برای اصحاب رسانه هستیم.

صالحی امیری افزود: مرز میان تخریب و نقد مشخص است دولت از نقد منصفانه استقبال می‌کند اما تخریب عملی غیراخلاقی است و تخریب دولت تخریب نظام است که هدف تخریب هم انتقام‌جویی و ناکارآمد نشان دادن خدمات بزرگ دولت در کشور است اما نقد سازنده با هدف آسیب‌شناسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مقام معظم رهبری جزء سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه کرد: در حال نهایی کردن سازمان نظام صنفی رسانه در دولت هستیم و با طرح در دولت به مجلس ارسال می‌شود که با اجرای آن بسیاری از اختیارات حوزه رسانه به خود آنها واگذار می‌شود. تشکیل سازمان نظام صنفی هنری را از دیگر وزارت ارشاد است.

وی بزرگترین پروژه عمرانی وزارت خانه را تالار مرکزی یاسوج عنوان کرد و گفت: این مجموعه عظیم با 23 هزارمترمربع زیربنا دوبرابر میانگین بزرگترین پروژه‌های عمرانی وزارت خانه در کل کشور است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها