یادداشت
گفتگو و گزارش

شورای شهر کهگیلویه و ضرورت تغییر اعضای ناکارآمد

شورای شهر کهگیلویه و ضرورت تغییر اعضای ناکارآمد

یکی از ویژگی های جامعه ی مدنی نقش مستقیم مردم در سرنوشت خود میباشد .

به عبارت روشن تر مردم در تمامی فعالیت های اجتماعی سهیم هستند و نقش پر رنگ مردم در فعالیت های اجتماعی زمینه ساز یک جامعه ی پویا و کارامد خواهد بود . در آموزه هایی دین اسلام شورا و مشورت و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی مورد نظر خاص بوده است ،تا جایی که یکی از سوره های قرآن کریم به

نام شورا میباشد . وجود سوره ی شورا در قرآن ضرورت این امر مهم را در زندگی فردی و اجتماعی تایید و تصدیق میکند .با توجه به همین وجه ی دینی و مذهبی که شورا دارد ،

“پس از مشروطه و تصویب قانون اساسی به صورت جدی ، فکر زندگی شورایی در ایران به فعلیت رسید . به عبارت دیگر یکی از دستاوردهای بسیار حائز اهمیت ، نهضت مشروطه خواهی جدا از به رسمیت شناختن تفکیک قوا ، تقسیم قدرت سیاسی و اداری کشور بین حکومت مرکزی و حکومت های محلی بود .”البته این مهم گرچه سراغازش دوره ی مشروطه بود ولی آنچنان ، بایسته و شایسته پیگیری نشد تا اینکه در نظام مقدس حمهوری اسلامی ودر دوره ی اول ریاست جمهوری دکتر خاتمی و دولت اصلاحات محور ش ،انتخابات شوراها به فعلیت کامل رسید .از آن زمان تا کنون این مهم ادامه یافته است و مسیر مشخصی را طی نموده و سال ۹۶ مرحله ی جدیدی از انتخابات را تجربه خواهیم کرد .

در شهرکهگیلویه براساس جو حاکم بر آن فاکتورها و عوامل زیادی در انتخاب اعضای شورا دخالت مستقیم دارند .

الف.طوایف گوناگون

زندگی شهری در کهگیلویه عجین شده است با مردمی که سال های متمادی و طولانی عمر خود را در دهات ،و روستاها ی اطراف این شهرسپری کرده اند . بنا بر این دهدشت به عنوان مر کز ثقل تحولات اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی کهگیلویه نقش حساسی را ایفا می کند . این شهر با سابقه ،جایگاه اجتماع طوایفی است که هر کدام صاحب ویژگی هایی هستند ،ولی در مجموع از لحاظ فرهنگی و مسائل مذهبی ،مشی و منشی نزدیک به هم دارند .

تنوع طوایف و تیره ها در دهدشت سبب گردیده تا انتخابات شورا ها همیشه و درهمه ی دوره ها حساسیت خاص خود را داشته باشد و متاسفانه نا همگونی عجیبی در انتخاب اعضای شورای شهر به وجود آید .در دو سه دوره ی گذشته جو حاکم بر شورا طایفه ای و قبیله ای بوده است که متاسفانه در همه ی این دوره ها مردم خسارت دیدند .

ب:طیف ها و گرایش های سیاسی

به تبع از کشور ،گرایش ها و طیف های سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا در کهگیلویه نیز دارای طرفدارانی میباشند .از سال ۵۷که انقلاب اسلا می به پیروزی رسید چند دستگی سیاسی نیز جای خود را پیدا کرد و گروه های سیاسی خط و مشی و اصولی را برای خود تعریف کردند.

در دهه ی هفتاد به بعد این گرایشها نمود و بروز بیشتری در جامعه ی فرهنگی سیاسی از خود نمایش دادند. اولین جدایی و تفکیک سیاسی در سطح کلان کشور با جدا شدن طیف گسترده ای از روحانیون مبارز و انقلابی، از جامعه ی روحانیت مبارز صورت گرفت.

این گروه که بعدها همان نام روحانیون مبارز را یدک کشیدند، خیلی سریع در بین مردم جا باز کردند و درتمامی انتخابات در سطح کشور کرسی هایی از مجلس را به خود اختصاص دادند .در بین توده های مردم نیز تفکر روحانیون مبارز بر روحانیت مبارز چیره شد و نسل جوان و انقلابی نو ظهور از این فرصت پیش آمده استفاده نمودهو اعلام موجودیت کرد ،و نسل اول انقلاب را به چالش کشید . این روند انشقاق سیاسی ادامه یافت تا دوران ریاست جمهوری دکتر محمد خاتمی و در این دوره گفتمان غالب کشور به سوی توسعه ی سیاسی پیش رفت هر چند دولت خاتمی با موانع بسیاری روبرو بود، اما با وجود کاهش شدید قیمت نفت، کشور ، تقریبا هیچ بحران اقتصادی نداشت .وثبات اقتصادی خوبی بر کشور حاکم بود ،با این حال در دولت خاتمی ،نهادهای مدنی و مردم محور بیشتر مورد توجه بودند و شوراهای شهر وروستا در دولت خاتمی رسمیت یافت . اکنون چند دوره است این تجربه تکرار شده است .در بعضی از کلان شهرها و شهرهای بزرگ شورا ها کارآمد و موثر بوده اند ولی در شهرهای کوچک و کم جمعیت و فاقد برنامه نه تنها موثر نبو ده اند، در بسیاری موارد مانع توسعه ی شهر هم بوده اند . به هر حال شورا ها میتوانند بسیار راهگشا و کار ساز باشند به شرطی که همه ی اعضای شورا با برنامه و راهکار های اساسی وارد چنین نهاد ی شده باشند.

به نظر می رسد گرایش های سیاسی در کهگیلویه نسبت به گرایش های قبیله ای و طایفه ای نقش کم رنگ تر و ضعیفی را ایفا کنند .به بیان دیگر در کهگیلویه هنوز سنت گرایی ،قبیله گرایی و مواردی از این دست برگفتمان های سیاسی و احزاب بچربد.

انتخابات دور قبل این قضیه را کاملا تائید میکند .اکنون مرحله ی جدیدی آغاز گردیده است ،تبلیغات زود رس و غیره رسمی علنا شروع شده است .هم طیف ها ودسته های سیاسی به تکاپو افتاده اند و هم قبایل و طایفه ها برای ورود به عرصه ی انتخابات به حالت آماده باش در آمده اند .گرچه جو قبیله گرایی و طایفه گرایی در کهگیلویه به این زودی از بین نخواهد رفت ولی امید می رود تا اندازه ای فروکش کند .اگر جو طایفه گرایی فروکش نکند ،شاهد شورایی تکراری خواهیم بود ..مردم تقریبا متوجه شد ه اند که نه طیف های سیاسی به تنهایی موثر هستند و نه گرایشات قبیله ای و طایفه ای ..بلکه باید راه سومی را برگزینند ، راه سوم این است که :

راه سوم…..انتخاب نخبگان صالح و کارآمد و دلسوز

از قدیم الایام گفته اند که حکومت و حکمرانی را باید به انسان های صالح و نخبه واگذار کرد .گر چه شورا کمتر سیاسی باشد موثر تر است اما خود به خود سیاسی خواهد شد .

سیاسی شدن شوراها چیزی نیست که کتمان شود ،چرا که گفتمان شورا گفتمانی سیاسی است .اما آیا شورای سیاسی بهتر است یا شوارای عملگرا ‌. قطعا هر انسان بابینشی جواب خواهد داد که شورای عمل گرا بهتر است ..وقتی اعضای شورا عملگرایی را وجه ی همت خود قرار دهند نتایج مثبتی بروز خواهد کرد .متاسفانه شعار زیاد داده شده اما شعور عملگرایی نبوده است ، برداشت خیل عظیمی از مردم این است که شورای شهر کهگیلویه، بیشتر از انکه به فکر مردم باشند و راه حلی برای برون رفت از مشکلات ارائه دهند در اثر مناقشات درون گروهی که با هم داشتند،نه تنها گرهی از مشکلات شهر نگشودند بلکه ضربه های زیا د وغیره قابل جبرانی به شهر و پیکر آن وارد کرده اند . این مساله سبب گردیده بسیاری از انسان های دلسوز و کارامد از ورود به عرصه ی رقابت سر باز زنند . با این حال ضرورت تغییر را باید در ذهن وزبان مردم وارد کرد تا از این شورای نا کارامد عبور کنیم .به نظر می رسد دربین افراد ی که قصد ورود به عرصه ی شورای شهر را دارند هم جوانان کارامدی هست که میشود به آنها اعتماد کرد و هم خبرگانی که تجربه ی مدیریتی دارند ..امید میرود مردم به هر دو مورد توجه نمایند و دلسوزان و صاحبان طرح و برنامه و صالح ودلسوز را برگزینند .

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 17 نظر

  • 1 مصطفی،غلامی 1395/12/13 14:13:14

    کمی واقع بینانه به موضوع بنگرید, و اینقد با تخیلات و آرمان گرایی,جهاد عمرانی شهردار وشورا،را نبایدزیر سوال برد قطعا هر کار عمرانی در هم جای جهان و حتی ایران نواقصاتی دارد.

    پاسخ
  • 2 شهروند 1395/12/13 14:7:14

    آقایان شورا و شهردار اگر توان اداره‌ یک شهر را ندارند، خیلی آبرومندانه امورات شهر را تحویل دهند، تا هم خودشان و هم مردم خیال‌شان آسوده باشد.

    پاسخ
  • 3 فروغ،م 1395/12/13 14:3:57

    متاسفانه فضای شهرستان دهدشت را غم گرفته، انگاری که شهر نه شهردار دارد و نه شورای شهر، واقعا خجالت می‌کشیم با این وضعیت حتی در خیابان ‌راه برویم.

    پاسخ
  • 4 فرداد 1395/12/13 13:57:12

    بی‌شک همه‌ي ما علاقه‌مند به توسعه شهرمان هستیم و انتخاب افراد توانمند هم حق مردم است اما اگر مردم و کارشناسان عملکرد قابل قبول و غیر قابل قبولی از یک مجموعه مثل شورا وشهردارببینند، نباید نظرات مردم را نادیده گرفت و شورا وشهردارباید با ایجاد چنین فضاهایی از نظرات مردم و کارشناسان در راستای توسعه عملکرد مجموعه خود استفاده کرد

    پاسخ
  • 5 خدیجه،ع 1395/12/13 10:44:56

    متاسفانه شهردار و شورای شهر نه تنها هیچگونه برکتی را برای مردم مظلوم منطقه نداشته است بلکه طرح هایی هم که اجرا می شد به کلی متوقف شده و شهردار و شورای شهر  در داخل سازمان فقط دنبال زد و بند و فامیل بازی بی مورد هستند قومیت گرایی غیر از بدنامی برای شهرداری و مجموعه شورای شهر هیچ منفعتی نداشته است

    پاسخ
  • 6 محمد رضا محبی 1395/12/13 2:6:0

    باسلام! البته مردم خود راحت تر تشخیص میدهند که چه کسانی صالح هستند ،ولی صالحان و دلسوزان به نظر حقیر باید دارای چند ویژگی باشند . الف ..امانت دار باشند .یعنی مسئولیت را امانتی مردمی بدانند که در یک دوره ی چهارساله به آنها واگذار شده . ب :مدافع حقوق مردم باشند و مسئولیت را جهت احقاق حقوق مردم بپذیرند ،نه برای رساندن خود به مقام های بالاتر و احیانا رانت خواری شخصی و گروهی وحزبی . ج: خدا ترس باشند .رضایت خداوند را در اولویت قرار دهند . د: دارای طرح و برنامه های قابل اجرا با توجه به ظرفیت موجود شهر باشند ه:اهل تعامل با مردم باشند نه اهل معامله با گروهی خاص و:

    پاسخ
  • 7 واقع بین 1395/12/12 12:25:51

    درود بر استاد محبی عزیز. همینکه دیدگاهتان را بیان فرمودید قابل تقدیر است. ولی خوب بود 1-راهکار و شاخص نخبگان صالح و دلسوز را بیان میفرمودی.2-عملکرد شورای فعلی برای هیچ انسان عاقل و منصفی قابل قبول نیست! 3-تمام اعضای شورای در این نابسامانی مقصرند و هیچ تفاوتی ندارند .یکی از یکی بد تر.4-اگر فردی در شورای فعلی مدافع حقوق مردم بود قطعا وقتی کارشکنی و موانع را از طرف بقیه اعضا و شهردار و.......... می دید. مسائل را با مردم در میان می گذاشت و استعفا میداد آنوقت مردم متوجه بودند فلانی در جهت احقاق حق مردم کنار رفته و الان مورد حمایت مردم قرار می گرفت!!!!!!!! نکته اخر امیدوارم این بار مردم فریب شعارهای افراد حقه باز را نخورند . !!!!!

    پاسخ
  • 8 کارمند 1395/12/12 9:55:32

    اگر شورا نداشته باشیم بهتر است،انتخاب شهردار با فرماندار و وزارت کشور،وقتی شهردار تخلف کرد،فرماندار،عزلش می کند،نمی خواهد منت اعضای شورای شهر را کشید،و تا چهار سال که دوره شورا به پایان برسید صبر کرد

    پاسخ
  • 9 سحر خرمی 1395/12/12 9:48:54

    سلام یکی از مضحک ترین مواردی که در این چند سال شاهد بودم،همین بحث شورای شهر است.تا حالا ندیدم یکبار شورای شهر کارش را درست انجام داده باشد.یا دنبال معامله هستندیا دنبال مشکل تراشیدن برای دیگر همکاران خود هستند... البته اینروزها که شهرداری پر است از ایرادات اساسی،بیان این ایراد اساسی مزمن،خودش طنز تلخی است..... کاش یکی بود که برای حل این مشکل،گامی بردارد.

    پاسخ
  • 10 میثم 1395/12/12 9:43:48

    شهری دیگه نمونده،که بخواهیم براش شورای انتخاب کنیم،شهر شده زباله دانی،هر جایی شهر که بروی،و  مشاهده می کنید که چقدر زباله هست،شهر شده اشغال دونی،،جای تاسف داره

    پاسخ
  • 11 فرحزاد،رحمانی 1395/12/12 9:36:9

    متأسفانه نگاه طایفه ای و قومی یکی از مهم ترین و اساسی ترین هدف های از پیش وعده داده شده شوراهای اسلامی در ادوارگذشته بود؛ تفکرغلط و نابجایی که نه تنها هیچ کمکی به توسعه وعمران شهری در این استان نکرده است بلکه ضربات جبران ناپذیری به شهرهای این استان وارد کرده است. نگاه طایفه ای و در نتیجه آن انتخاب شهردار طایفه ای بدون هیچ فن و تخصصی و حتی بدون هیچ گونه سابقه و توان مدیریتی اصلی ترین معظل شورا و شهرداری در این استان بوده است که برای ریشه کن کردن این فرهنگ ناصحیح و غلط تلاش گسترده ای از طرف نخبگان و سیاسیون در جهت از بین بردن فرهنگ انتخاب شورای طایفه ای و رواج شایسته سالاری فردی لازم وضروری است.

    پاسخ
  • 12 محمد رضا محبی 1395/12/10 12:41:44

    سلام .!درود برمنتقدان گرانقدر . فایده ی مشورت همین است که همه از افکار مقبول و سنجیده بهره مند شویم .گرچه برداشت هر کس از متون متفاوت است ولی غرض بنده این بود که تلنگری زده باشم و تا اندازه ای همشهریانم را به پرسشگری فرا خوانم .البته می دانم که در شورای فعلی افراد دلسوزی بوده اند که از حقوق مردم دفاع کنند ولی متاسفانه زیر سایه ی گروه رقیب سوختند و داد فریاد آنها هم ره به جایی نبرد .با این حال آن را که حساب پاک است .از محاسبه چه باک است ....همان مردمی که ازعملکرد شورا و شهردار ی ناراضی اند ،قطعا در بزنگاه انتخابات با رای خود همه چیز را ثابت می کنند .

    پاسخ
  • 13 سید مصطفی 1395/12/10 0:54:11

    تو را خدا حرف از نخبگان نزنید نخبه ها هر چه ببافند بعضی ها با پول های کثیف رشته اش میکنند نمونه اش انتخابات اسفند ۹۴ بود که یک لیسانس دانشگاه نرفته و یک سردار دانشکده ندیده را به بهارستان فرستادید کاش یک انتخابات واقعی ایجاد میشد تا همه چیز معلوم میشد . یا حق سید مصطفی 

    پاسخ
  • 14 منتقد منصف 1395/12/10 0:9:9

    آقای محبی فر منازعات و تنش ها تقريبا در تمام مجالس و انجمن ها وجود داشته و دارد چه در مجلس شوراي اسلامي چه در شوراهاي شهر  و چه مجالس ديگر  اما اصل، دليل و عامل منازعه است در همين شوراي فعلي شهر تهران  شاهد اختلاف و منازعه هستيم و  همه دليل ان را واقف هستيم  درشوراي شهر دهدشت هيچ منازعه شخصي ، سياسي و طايفه اي وجود نداشته  و عامل منازعات  فقط  حقوق مردم بود

    پاسخ
  • 15 استاد 1395/12/9 23:46:30

    آقای محبی فر انتخاب طايفه اي و سياسي را رد كرداید و در نهايت راه سومي را پيشنهاد مي كنید انتخاب نخبگان صالح و كارامد و دلسوز اما اينكه چطور و چگونه هيچ راهي را پيشنهاد نكرداید یعني نخبگان صالح و كارامد را با چه متري بايد سنجيد و چگونه به جامعه معرفي كرد همينطور و عامل ناكارامدي شوراي فعلي را مناقشات درون گروهي ميداند و مينويسد برداشت خيل عظيمي از مردم بوده است و در نهايت  خود چنين نتيجه مي گيرید : عبور از شوراي فعلي، اينجا دو نكته وجود دارد اول انكه چطور از طرف خيل عظيمي از مردم صحبت كرده و با كدام نظرسنجي اين برداشت را بدست اورده است دوم بهتر بود وقتي دليل عبور از شوراي فعلي را برداشت خَيل عظيمي از مردم ميداند نتيجه گيري را هم به همان خَيل عظيم مردم واگذار كند و نه اينكه ارائه طريق كند

    پاسخ
  • 16 محمد رضا محبی 1395/12/9 23:22:36

    سلام بر ناشناس عزیز ! بنده قصد شرکت در شورای شهر را ندارم .ولی جهت اطلاع جنابعالی حقیر در باره ی هر موضوعی قادرم صحبت کنم .فکر کنم بنده را نمی شناسید .

    پاسخ
  • 17 ناشناس 1395/12/9 20:29:41

     سلام : آقای محبی  شما قادر هستید  دو کلمه  فارسی صبحت کنید تا من رای بشما بدهم  .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها