-
"فریدون داوری" شاعر عشق و حماسه
ایرج اقبال فر
-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
«از فرهنگ تحصیل تا صنعت تحصیل»
صیاد خردمند - این روزها طرح"هدایت تحصیلی" دانش آموزان توسط مدارس سر و صدای را کوک کرده، که واکنش های متعددی در عرصه اجتماعی به دنبال داشته است ، تا قبل ازاین، ( نگرش اقتصادی به مقوله تحصیل) در بین موسسات آموزشی که به موازت پدیده کنکور فعالیت اقصادی میکردند مطرح بود، حال سیاست جدید آموزش پرورش حاکی از نگرش اقتصادی است که برنظرگاه متولیان این نهاد فرهنگی و آموزشی حاکم می باشد را، بیش از پیش عیان کرده است، البته بارها با مشاهده بیلبوردهای تبلیغاتی باعنوان (پذیرش دانشجو کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون کنکور) پرده از اینگونه سیاست ها را در دانشگاه برداشته بود. امروزه تحصیلات نه تنها ارزشی فرهنگی تلقی نمی شود بلکه از این خانه بیرون گشته، آواره کوچه خیابان شده و به مثابه کالایی خرید فروش می شود و با ارزش افزوده و حساب رسی های مالی و اقتصادی به آن توجه می شود، لذت پسوند دکتر یا مهندس داشتن در پشت بند اسم به لذتی دلچسب بدل شده است!، با پرداختن به مقدمات بالا نیت براین است سیاست های کنونی و چند سال اخیر نهادهای فرهنگی آموزشی کشور را مورد جرح و بحث قرار دهیم. کفه نابرابر عدالت آموزشی در مدارس ایران دیگر پدیده ای قابل انکارنیست، مدارس غیره دولتی و شهریه های افسارگسیخته که فرزندان طبقات خاصی توانایی حضور درچنین مدارسی را دارند و توانایی پرداخت این شهریه ها نه تنها از توان خانواده های طبقات پایین خارج است بلکه طبقات متوسط جامعه نیز در این باب محزوند و ناتوان ! در شرایطی که بسیاری ازمدارس در نقاط محروم حتی از نیمکت و تابلو مناسب در دسترس ندارند، دیگر نقاط شهریه های گزاف برای مدارس غیره انتفاعی پرداخت می شود، و ردیف بودجه مشخصی برای حمایت از مدارس غیره انتفاعی وغیره دولتی در نظر گرفته می شود، باید پرسید اینگونه سیاست ها امکان دسترسی به فرصت های برابر را ازبین نخواهد برد؟! آیا حس تنفر اجتماعی را برای طبقات محروم به ارمغان نخواهد آورد؟! اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود شکاف اقتصادی که به همراه خود شکاف فرهنگی و اجتماعی بوجود می آورد در حجم عظیم تری در دانشگاه ها در جریان است. امروزه در دانشگاه ها از آن معیارهایی که نشانه های (علم گرا بودن) چندان خبری نیست، معیارهایی نظیر سخت کوشی، مطالعات شبانه روزی، تحقیق و تفحص ضابطه مند، فدا کردن لذت هایی آنی در راه علم، کسب تبحر در فراگرفتن مهارت ها، به فراموشی سپرده شده است، و سنت علم برای دانایی جای خود به سنت علم برای مدرک داده است. کالایی شدن مقوله تحصیل و آموزش در جامعه امروز ایران و گرایش به طبقاتی شدن دارد و در قشربندی اجتماعی ایران طبقات مختلف فرصت برابر و گرایش به تحصیل در دسترس ندارند، کسب مدرک بعنوان یک کالا در مبادله نمادین دیگر نیازمند صرف زمان و هزینه کردن عمر برای آن نیست و مانند سایر کالاها با صرف پول به راحتی قابل بدست آمدن است. پول بعنوان یک ابزار ارتباطی برای تسهیل روابط بوجود آمده و این قدرت تسهیل گر به حوزه غیر اقتصادی و فرهنگی ورود پیدا کند آن حوزه را نیز اقتصادی می نماید. امروزه تب تند مدرک گرایی( انواع مدارک اعم از مدارک هنری، مدارک فنی و مدارک دانشگاهی) دغدغه بسیاری از افراد جامعه گردیده است. مدرک بیشتر وسیله ایست برای نشان دادن (نظام نشانه ها) سطح پرستیژ اجتماعی و یا تفاخر اجتماعی و نشانه ایست صرفا برای از قافله عقب نماندن!. واقعیت آن است که شخصی که هزینه مادی و زمانی برای کسب مدرک می نماید با یک محاسبه سود و زیان به سمت مدرک روی می آورد. در واقع بسیاری از افراد در می یابند که در صورت فائق شدن بر ضوابط، محتوای مدرک اهمیت چندانی ندارد بنابراین خود را متحمل سختی های کسب مهارت و محتوای علمی مدرک مورد نظر نمی کند. می توان گفت مدرک گرایی در جامعه ای رواج می یابد که در آن تخصص و کارآفرینی نهادینه نشده باشد. در جامعه ای که افراد هنوز این آموزش را ندیدند که باید خود برحسب مهارتی که دارند زمینه اشتغال خویش را فراهم سازند و صرفا جویای کار آماده نباشند، خلاقیت ورزی ارزشمند نمی شود و افراد صرفا مدرک گرایی را دنبال می کنند. سرمایه های اقتصادی قابل تبدیل به سرمایه های اجتماعی و فرهنگی می باشند به زبانی دیگر به تناسب افزایش تمکن مالی و اقتصادی، سطوح فرهنگی اجتماعی نیز دچار وضعیت بهبود می شوند حال در شرایط کنونی جامعه ایران شکاف های اقتصادی به همراه خود شکاف های اجتماعی و فرهنگی بوجود خواهند آورد، که این شکاف ها در بلند مدت علاوه بر اینکه منجر به بازتولید وضعیت موجود می شود و حس تبعیض و تنفر را در طبقات پایین تر برمی انگیزد، مسیر تحرک اجتماعی را مسدود می کند که در نهایت فرزندی به اسم بی اعتمادی و ناامیدی جمعی از این وضعیت متولد خواهد شد. وضعیت کنونی سیستم ها و نهاد های آموزشی کشور نیازمند یک آسیب شناسی و اصلاح ساختاری می باشند که هرروز بیش از دیروز احساس می شود.
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- آغاز مازوتسوزی در ۲ کارخانه سیمان یاسوج و مارگون
- پدرم فرزند تو بودن کار راحتی نیست/مادرم بر دستانت بوسه میزنم/ مردم عزیزم چیزی کم نگذاشتید
- پیام تسلیت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کانون بسیج هنرمندان گچساران در پی درگذشت شاعر هماستانی
- گزارش تصویری از مراسم تشییع و خاکسپاری شاعر هماستانی در دهدشت
- مکاتبه تاجگردون با وزیر دادگستری درباره قوانین قاچاق و تعزیرات
- لایحه موضوع دوتابعیتی فرزندان مسئولین چیست؟!/ دلایل تاجگردون برای رای منفی به این طرح
- پیام تسلیت دبیر هیات دولت در پی درگذشت شاعر هماستانی
- پیام تسلیت استاندار اسبق استان های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت استاد فریدون داوری
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!