-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
-
خلاصهای از مصاحبه با انقلابیون
علیرضا کفایی
چرایی امید به تناسب انتخاب «دکتر هاشمی» برای وزارت علوم
بدون شک هرگونه انتخاب باید دارای دلایل منطقی مبتنی بر دانایی از تمام جوانب باشد خصوصاً انتخاب هایی که اثرگذاری های بالادر لایه های جامعه دارند.بدون شک نظام آموزش عالی در ایران که بصورت مستقیم جمعیتی بالغ بر4 میلیون نفر دانشجو را درخود جای داده است و تربیت کننده نیروی انسانی برای آینده کشور است از حساسیت های خاص خود برخوردار است که منجر به وسواس بیشتر و دقت نظر در انتخاب سکاندار آن گردیده است.
پس از سالها در وزارت عتف شاهد انتخابی با رویکرد جدید بوده ایم که می توان از آن به عنوان یک نوع شیفت گفتمانی یاد کرد.تغییر در رویکرد نگاه فنی، مهندسی ، امنیتی به وزارت علوم به نگاه انسانی، اجتماعی و تخصصی. در اکثر کشورهای پیشرفته جهان تحول و تغییر در گفتمان و مدیریت و فرهنگ، موتور محرکه پیشرفت ، تحول و نوگرایی بوده است.تا زمانی که ما در زمینه فرهنگی، نوع نگاه به اجتماع و بینش در موضوعات مرتبط با جوامع انسانی به درک عمیق و جامع الشمول نرسیم نمیتوانیم جهت دهی و سیاستگذاری اثر بخش معطوف به نتیجه مطلوب داشته باشیم. نظام آموزش عالی در ایران در دهه های قبل متاسفانه دچار اثرپذیری منفی از نگاه سیاسی و امنیتی شده است که آن را در زمینه های مختلف دچار رکود ، کاهش کیفیت و تنزل جایگاه عمومی کرده است.رشد قارچ گونه مراکز آموزش عالی کم کیفیت ، عدم توانایی مالی در تامین منابع دانشگاه ها ، عدم تناسب کمیت و کیفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با نیازهای واقعی جامعه، نشان دهنده نگاه کمی، پوپولیستی و بی برنامه گی به آن است که شدیداً تحت تاثیر بهرهبرداریهای سیاسی ،جناحی و... از نظام آموزش عالی است .
حال صحبت از انتخاب سکاندار یکی از اثرگذارترین نهادهای دولت است که میتوان مدعی شد در آن انتخاب مناسب و متناسبی صورت گرفته است که دلایل آن را در چند محور مورد بررسی قرار میدهیم.
1- نگاه اجتماعی و فرهنگی به مدیریت وزارت علوم
بدون شک کسی که در حوزه علوم اجتماعی دارای بالاترین سطح علمی باشد و در حوزه فرهنگی در بالاترین سطح وزارت علوم دارای تجربه چند ساله باشد می تواند به درک عمیقی از وضعیت ، چالش ها و راه های برون رفت از مشکلات در ان حوزه رسیده باشد. نهادی که با بیش از چهار میلیون انسان در مسیر تعالی و پرورش فکری، اجتماعی ، سیاسی ، اخلاقی سروکار دارد بدون شک نیازمند نگاهی جامعه شناسانه خواهد بود که این امر در تجارب علمی و عملی آقای هاشمی دیده می شود.
2- امروزه در کشورهای پیشرو نه تنها برای مدیریت کلان نهادهای اجتماعی و مردمی ، بلکه برای نهادهای مالی و تجاری نیز به سمت مدیرانی با تخصص های انسانی حرکت کرده اند چرا که به عنوان مثال مدیریت صنایع یا معادل یا محیط زیست در ذات خود، مدیریت انسانهای اثرگذار در آن حوزه است که خود آن صنایع یا معادن و... پس میتوان گفت در حوزه ای که هم بصورت نهادی و هم بصورت مدیریتی حول یک جامعه انسانی می چرخد ، نیاز است که نگاهی اجتماعی و فرهنگی به موضوع داشته و مدیری با دانش در این حوزه را در راس هرم آن گذاشت.
3- یکی دیگر از توجیحات انتخاب دکتر هاشمی ، اعتقاد به تخصص گرایی و رشد پلکانی در بستر یک سازمان است چنانچه لازم باشد کسی در راس هرم مدیریتی یک نهاد با گستردگی کشوری ، کمی و انسانی ......وزارت علوم قرار گیرد بسیار توجیه پذیر است که آن شخص باید در لایه های مختلف آن سازمان دارای اطلاعات و تجربه علمی و عملی باشد.جایگاهی در این سطح نمیتواند محل آزمون و خطا یا کارگاه پرورش مدیران باشد .
4- در حوزه وضعیت معیشتی و نیازهای رفاهی دانشجویان و دانشگاهها خصوصاً در دوره های تحصیلات تکمیلی شدیداً سیستم نیازمند فردی است که دانشجویان بتوانند به لحاظ روحی و بار روانی با ایشان ارتباط سازنده ای ایجاد کنند، دکتر هاشمی به عنوان کسی که توانسته اند از منطقه ای محروم و خانواده ای درسطح معمولی جامعه به لحاظ اقتصادی با کسب رتبه اول کنکور نائل آید مسلماً از بهره هوشی بالایی برخوردار بوده و همچنین سطح و پایگاه اقتصادی خانوادگی ایشان شبیه ترین فرد به عموم دانشجویان کشور خواهد بود.
5-یکی از مهمترین انتظارات از دولت دوازدهم و همچنین نقدهایی که پس از انتخاب کابینه به هیات آقای دکتر روحانی وارد بوده و هست ، میانگین سنی کابینه است. انتخاب آقای هاشمی می تواند ضمن کاهش این میانگین و بالابردن امتیاز دولت ، منجر به تحرک و پویایی بیشتر در وزارتخانه شود که صد درصد مخاطبین آن جوانان کشور هستند که شدیداً نیازمند نشاط و شادابی می باشند.
حضور فردی با شاخص علمی، عملی،سنی، اخلاقی وفرهنگی مناسب می تواند منجر به رشد و تعالی علمی ترین نهاد عمومی در کشور گردد و متعاقب آن تولید و جهت دهی مناسبی در مهمترین معدن ذخیره کشور تحت عنوان ذخیره انسانی بوجود آورد.
امیدوارم دولت تدبیر و امید در کوتاهترین زمان ممکن با معرفی ایشان به مجلس محترم شورای اسلامی زمینه پویایی، تحرک ، شادابی و امیدواری را در میان خیل دانشجویان و دانشگاهیان عزیز را فراهم آورد.
* دکترای سیاستگذاری عمومی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
- فرماندار دنا: مدیران خسته و بینظم را محترمانه بدرقه میکنیم
- غبارروبی گلزار شهدای گمنام گچساران به مناسبت هفته بسیج/ تصاویر
- تشریح بیمه "زنان خانهدار و دختران" از زبان سرپرست تامین اجتماعی گچساران
- پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز سپیدار - بنستان محور یاسوج - دهدشت
- مارگون با ۷۰ برنامه به استقبال هفته بسیج میرود/ جزییات
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!