-
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس -
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان
فضیلت مغفول فرهنگ ایرانی

چند روز پیش همه در اخبار خواندیم که آیتالله حائری شیرازی از سید محمد خاتمی طلب حلالیت کرد. او البته توضیح داد که این حلالیت طلبی، حاصلِ « فرصتی» است که لزوما به معنای « پایان عمر» نیست و از این روی است که حس میکند در حق خاتمی در سخنی یا سخنانی، اجحاف کرده است؛ لذا بر ذمه دارد از وی عذر بخواهد. در اینکه او اصرار دارد که میانِ این حلالیتخواهی و محافظهکاریِ دورانِ منتهی به مرگ مرز بگذارد، نکتهای اخلاقی نهفته است. او اصرار دارد که پیامش را در چارچوبِ حلالیتطلبیهای مرسومِ دورانِ احتضار قراعت نکنیم. این سخن بدین معنی است که اگر در عهد شباب نیز به سر میبُرد و این دقیقه را در حق خاتمی درمییافت، باز هم زبانش به عذرخواهی گشوده میشد؛ و در واقع میگوید زبان عذرخواهی و پذیرش اشتباه "باید" همیشه بی قلق باشد. به عبارتی در «عذرخواهیِ» وی، عذرِ پیری لحاظ نشده است! سخن حائری البته به هیچ وجه به معنای توبه از کل زیست سیاسیاش نیست. حائری همان حائری است و به احتمال اگر با همین ذهنیت هم به بیست سال پیش برگردد باز مقابل خاتمی موضع بگیرد و از رقیب خاتمی حمایت کند. سخن او تنها بدین معنا است که در حق رقیب نباید اجحاف کرد و رقابت سیاسی جوازِ بیاخلاقی را نمیدهد. اگر هم دریافتیم که ستمی به رقیب کردهایم نباید مقابلِ عذرخواهی کردن، مقاومت کرد. زبان گشوده به عذرخواهی، فضیلت است. پیامِ بلندِ عذرخواهیِ حائری این است که، پاسداشتِ اخلاق مقدمِ بر پاسداری از عقیده است. یعنی نمی توان به بهانه دفاع از عقیده، اخلاق را ذبح کرد. این نکتهای است که جای خالیاش در فرهنگ عمومی بسیار احساس میشود. عذرخواهیِ آیتالله حائری را باید بر دست گرفت و در شهر چرخاند و به همه یادآور شد که هنوز هم میتوان به بازگشت اخلاق امیدوار بود. هنوز هم میتوان به ایجادِ «مدینهی اخلاقیِ نبوی» امید بست. امروز در ایران، اخلاق عنصرِ غایبِ سیاست است. اتمسفر سیاست، سخت اخلاقگریز شدهاست. اقدامات حائریگونه، در این اتمسفر از پدیدههای نادر است. همه باید چراغهای حائریِ دلمان را روشن کنیم و از خاتمیهایِ مظلومِ زندگیمان حلالیت بطلبیم تا در این دیار، اخلاق پرده از رویِ مستورش برگیرد.
سرمقاله ابتکار
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
رضایی: معوقات آبداران پرداخت شد / هشدار نسبت به تنش آبی در ۶۳۹ روستای استان
-
فشار ازدواج؛ زخمی خاموش بر شانهی دختران کهگیلویه و بویراحمد
-
فراخوان ششمین جشنواره بینالمللی ستارههای صحنه منتشر شد/ جزییات
-
آیین باشکوه بزرگداشت حافظ در دانشگاه یاسوج برگزار شد
-
ابلاغیه مساله ساز مدیر درمان تامین اجتماعی استان علیه مردم و داروخانه ها
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پاسداشت مفاخر استان از حسین پناهی تا فریدون داوری
-
استاندار اسبق استان در دولت مسیولیت گرفت/ حکم قایمپناه برای «موسی خادمی»
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
نظرات ارسالی 1 نظر
درود زیبا نوشته ای جناب دکتر؛
پاسخ