شکاف در میان جامعه با اتفاقات7 آبان؛پاسخی بر یادداشت حمیده هدایتخواه

شکاف در میان جامعه با اتفاقات7 آبان؛پاسخی بر یادداشت حمیده هدایتخواه
با گسترش رسانه‌های جمعی در ایران در دهه‌های اخیر، موجی از گرایش عموم مردم به سمت آگاهی از تاریخ ایران پیش از اسلام پدید آمده است؛ اما آیا موضوع به همین سادگی است؟! یا موضوع تنها شناخت چند پادشاه هخامنشی و ساسانی یا فتوحات یا رفتار آن‌ها، آن هم صرفاً از سر کنجکاوی است؟! این که کورش که بود و چه کرد یا بعدها در سایر ادیان، مذاهب و فرهنگ‌ها چگونه مطرح شده است، بماند بر عهده متخصصان باستان‌شناسی، کارشناسان متون باستانی، دین‌پژوهان یا اسطوره‌شناسان؛ اما آن چه باید برخورد ما را با پدیده‌ای چون وضعیت ٧ آبان مشخص کند، شناخت ریشه‌های رفتاری‌ست که قالب نافرمانی مدنی به خود گرفته است. ۷ آبان، روز تولد کوروش باشد یا نه، اصلاً کوروش واقعیت حقیقی یا اسطوره‌ای داشته باشد یا نه، مهم نیست؛ بلکه مهم آن‌ست که کسانی هم‌سنگ آقای هدایت‌خواه، او را دروغ می‌پندارند و اصرار دارند که این پندار را به هر نحوی ولو با توسل به زور هم که شده، به باور عموم تحمیل کند. برخی افراد بودند که نقد های خود را بدون تجمع و هیاهو بیان میکردند این افراد همان کسانی خواهند بود که می‌توانستند نقادی و اعتراض را به سبک‌های دیگری، غیر از تجمع در پاسارگاد به مردم بیاموزند؛ اما هرگاه دست آنان از نقد و نقادی کوتاه می‌شود، زبان منکران خواسته‌های مردم دراز می‌شود و کار به اقدامات بیهوده ای شبیه آنچه شاهدش بودیم نمی کشید. مردم ما نیازمند آموختن‌اند. فقر، بیکاری، فساد، ترویج فحشا، خشونت و... کمر اجتماعی را که شما خواهان احیای فرهنگ ملی اسلامی آن هستید را شکسته است. هیچ کس به هیچ کس پاسخ‌گو نیست و عرصه سیاست و قدرت مملکت ما تبدیل به بازار کاسبی و سهم‌خواهیِ دایره‌ای محدود شده است که جز انباشت سرمایه خود، هدف دیگری متصور نیست. من این جا استان کهگیلویه‌وبویراحمد شهر یاسوج با جوانیِ تباه و زندگی از دست رفته که گاه نه حق اعتراض دارم و نه صدایی برای فریاد زدن، فقط و فقط می‌توانم خودم را به کوچه علی‌چپ بزنم و حتی لحظه‌ای به آن چه شما می‌گویید نگاه نمی‌کنم. مهم این‌ست من در میان جمعی فریادم را بزنم که از گفتن آن به تنهایی می‌ترسم و این جمع می‌تواند مرا پوشش امنیتی بدهد. مجال دعوا بر سر حقانیت این و آن نیست از کوروش بزرگ، سندی به جامانده و از حضرت محمد،(ص) سند دیگری که البته قصدم قیاس این دو سند نیست اما اگر من خواهان آنم که کارتونیست ایتالیایی خود را برای توهین به مقدساتم ملامت کند باید بیاموزم من هم حق اهانت به مقدسات حتی یک نفر دیگر را هم ندارم. انکار و حصر و تهدید راه‌های آموختن هیچ چیز جز لجبازی نیست و بدترین امکان، لجباز کردن جماعتی از انسان‌هاست. جماعتی که چشم در برابر چشم می‌خواهد اما نمی‌تواند. دو قطبی خطرناکی که جامعه ما را تهدید می‌کند، دو قطبی ایرانی اسلامی نیست؛ دو قطبی قانون و بی‌قانونی است. دوقطبی شرافت و رذالت است. دو قطبی محرومیت و اشرافیت است. دو قطبی زیلایی و پاستور است و هزاران دوقطبی دیگری که در زیرزمین سرد و نمور و غم‌زده برج بلند دمکراسی نصیب همه آسیب‌دیدگان شده است. قصدم تائید یا تکذیب سخنان گذشته نبود؛ بلکه تنها یادآوری این مسئله بود که اینچنین برخوردهای حذفی فقط شمارِ دفعاتِ زد و خورد ایدئولوژیک شما و سایر اقشار را افزایش خواهد داد؛ و شکاف عمیق میان شما سهمیه‌داران را با سایر اقشار جامعه روزبه‌روز نمایان‌ تر خواهد ساخت. نه انکار تاریخ، نه انکار تاریخ‌نگاران و نه انکار بخش عظیمی از مردم نیز درد شما را درمان نخواهد ساخت. و اتفاقا همین شکاف عمیق میان من و شما، شما را از درک انگیزه تجمع کنندگان پاسارگاد محروم میسازد.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 ماها 1396/9/25 9:28:11

    شما چکار دارید این متن رو کی نوشته ...بلکه به معنا و پیام متن توجه کنید که واقعیت حقیقی جامعه را منعکس نموده است ....واقعیتی که خیلی ها زمانی معنی اش را می فهمند که خیلی دیر شده و زمزمه ها به فریادهای بی پایان برسد ..

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1396/8/21 10:21:25

    باسلام اتفاقا مطب مختصر و پاسخ بسیار خوبی بود خانم میرفردی قلم بسیار خوبی دارن و نیاز نیست کسی براشون مطلب بنویسه

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1396/8/20 16:11:57

    بحث تاریخی و دینی را شما چرا به سیاست ربط می دهید و بعدش هم تو این مطلب را خودت ننوشتی بلکه یکی نوشتش وبه اسم تو تو سایت نوشتنش

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1396/8/18 21:19:9

    خواهر بزرگوارم! من هم یاداشت حضرتعالی را خواندم و هم یادداشت خانمی که نقدشان کرده اید. ممنون از این که آنچه در ذهن و دل دارید نوشتید اما اشکال شما در این است که همه چیز را از دریچه ی سیاست میبینید. خانم هدایتخواه یک بحث تاریخی داشتند که البته اسناد و اربابانشان را هم آوردند.ممکن هم هست که گزاره هایی که مطرح کردند درست یا نادرست باشد.من کاری با این ندارم.اما شما بدون اینکه یک کلمه آن متن را نقد کنید و دلیل بیاورید صرفا دست به تصفیه حساب سیاسی زده اید. ایکاش یاد میگرفتیم که حساب چنین بحث هایی را در حلقه های تخصصی بحث و گفتگو و نه چاقوکشی های ژورنالیستی یکسره میکردیم.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها