-
«خودویرانگری فرهنگی؛ از انکار تاریخ تا تحقیر نمادهای ملی»
سید ساعد حسینی -
نامهای به وجدان یک ملت؛ زمانی برای پایان یک فاجعه قابل پیشگیری
علی سینا رخشنده مند -
مردم آزاری با سیاستهای ورشکسته
پیام واحد -
تفنگ را در مراسمات شادی و غم غلاف کنید
ابوصالح دانشفر -
سدسازی کنونی از حمله مغول مخربتر است/ از وعده بهار سبز تا تقابل قومیتها و شکاف منطقهای
رحمتالله شهرخپور -
سدهای ماندگان و خرسان ۳؛ زخم تازه بر تن استان خاموش
سید آیت شفایی -
درخواست توقف فوری سدهای خرسان و ماندگان در دنا؛ نجات زیستبوم زاگرس
محمد مسلمی -
جناب آقای پزشکیان، رودخانه را به «بند استبداد» نبندید
علی ضامنی پور -
تعرض به "زیست - بوم دنا" ، "خائیز" و "خامی" خیانت به نسل آینده
وحید محمدی تبار -
تجربه تلخ دریاچه ارومیه و گاوخونی تکرار میشود؟
مسعود چرامین
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
اندر حکایت پرواز آسمان
اندرحکایت پروازEp3704 توام با دلی پر ازاندوه با قلمی لرزان و فکری حیران مطلبی در ادامه آماده شده است.ساعت هشت و پنجاه دقیقه بیست و نهم بهمن یک هزار و سیصدو نودو شش تلفنم زنگ خورد؛آیا هواپیمای تهران یاسوج از رادار خارج شده؟؟؟ متعجب و جاخوردم!!! کسب اطلاعات از منابع خبری صحت داشت؛در ادامه این دنا بود که خبر نهایی رو از خودش داد و با دلی غمگین همه دنا دوستان را حیران زده کرد. و اما بپردازیم به حکایت پرواز ۳۷۰۴ از پیشین تا پسین دنای وحشت انگیز ؛آمیخته از سرخ و سفید و مشکی:
فرودگاه: موقعیت جغرافیایی فرودگاه یاسوج همچون فرودگاه اچ.وى.جى نروژ، که بيشتر روزها نيز ديد نا ایمنی دارد؛اینجا از شرایط جوی خاص رشته کوه دنا و اونجا از شرایط تابش آفتاب و اما فرودگاه یاسوج به گونه ای است که به علت فاصله کم از دنا و زاویه حدودا ۴۰ درجه ای landing و اندازه ارتفاعی به گونه ای است که در طرح تقرب پرواز این مسئله مشکل ساز هست؛و در آتی توسعه این فرودگاه بسیار سخت است .اینکه مسولان محترم استانی تا کنون نسبت به این مورد چاره اندیشی نکرده اند و هواپیمایی کشوری نسبت به تغییر مسیر هوایی اقدام نکرده اند؛جای بسی تامل است!!!؟؟؟ و اینکه در خبرنامه هوایی حدودا ۲ ماه پیش ثبت شده بود که سیستم راداری slant range یا همان DME این فرودگاه دارای اشکال هست که در صورت صحت بررسی این مورد در روز سانحه این اقدام ریسک ایمنی و حیرت انگیز در صنعت هوایی است.
هواپیمای ATR: اصول استفاده این تایپ هواپیما برای شهرهای کوچک؛کم تردد و فواصل کوتاه است فارغ عمر پروازی این هواپیما (۲۵ سال) که دهسال از عمر مفید آن گذشته،این هواپیماهای دارای ارتفاع پروازی ۱۰ هزارپا تا حداکثر ۱۲ هزارپا در شرایط خاص هستند. ضمن اینکه اینگونه پرندهها برای مناطق خشک و جلگهای مناسب هست تا مناطق کوهستانی و سرد یاسوج زاگرس نشین و قله دنا. شاید، در اثر سرما موتورهای هواپیما یخ زدهاند ( اخطار System Failure) و خلبان باتوجه به سابقه و تجربه بسیار بالاشون قصد داشتند تا هواپیمارا با نیروی باقیمانده برگردانند که بخاطر از دست رفتن نیروی موتورها و به طبع، کاهش ارتفاع، به کوه برخورد کردهاند و شاید برای همین کاهش ارتفاع را انجام داده اند که از شدت فشار بین ابرها کاشته شده و کنترلicing صورت بگیرد.
در مورد کروی پروازی: در اکثر هواپیماها بخصوص هواپیمای ATR72 سانحه دیده هواپیمایی اسمان به سیستم هشدار دهنده نزدیک شدن به زمین GPWSمجهز هستند یعنی زمانی که هواپیما درحال برخورد با زمین یا مانعی باشد یا اینکه بیش از حد مجاز به مانع یا زمین نزدیک بشود این سیستم به خلبان ها هشدارهای صوتی و بصری را میدهد. اما برخی مواقع خلبانان اگاهانه نزدیک به زمین یا مقابل مانعی میشوند که قصد دور زدن ان را دارند و این هشدارها را سوئیچ میکنند و انها را نادیده میگیرند. اما در هواپیمای سانحه دیده یاسوج چه اتفاقی افتاده است کسی چیزی نمیداند!!!!
طبق کمیسیون عمران مجلس: با استماع مکالمات، مشخص شده خلبان ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج شده، هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر نکرده بود.پس دلیل تغییر ارتفاع؟؟
مسافران: با توجه به تداخل سیستم فرکانسی گوشی همراه با سیگنال های هواپیما این بدان معنی است که متاسفانه مسافری که گوشی تلفنش روشن بوده در حین پرواز و بدون توجه به الزامات ایمنی تماس تلفنی برقرار نموده است.
البته در پایان این را متذکر شویم :که هنوز نمیتوان هیچ اظهارنظر رسمی و دقیق درباره علت سانحه و سقوط این هواپیما ارائه کرد، مگر آنکه جعبه سیاه مورد بررسی قرار گیرد؛ شرایط و متغیرهای مسیر این پرواز مورد مطالعه و رمزگشایی قرار گیرد تا علت دقیق این حادثه مشخص شود.
انتظارمان از مسولین:
امروزه ما نیازمند تغییری عمده در صنعت هوایی کشور هستیم و نقطه شروع این تغییر، تجهیرات نوین صنعت به دست مسئولین و استقبال مردم خواهد بود غیر از این ما راهی جز نابودی و ورشکستگی در این صنعت در آتی نخواهیم داشت. ما در این صنعت جا ماندیم، شدیدا هم از آسیا و جهان فاصله داریم؛ الاتحاد قطر ایرویز و هواپیمایی امارات را که مشاهده می کنیم افسوس ایران متمدن را میخوریم که در این صنعت واقعا عقب افتاده است.
شاید ATR و هم آغوشی اش در دنای استوار؛عزمی راسخ در وجود مسولین برای بهبود این صنعت ایجاد کند؛شاید؛شاید؛شاید؟؟؟!!!
و اما کلام پایانی: برا سانچی ۲۲ سرنشینی کل کشور و عزای عمومی اعلام کردن .ولی برای پرواز ۶۶ نفره که نخبگان بودن فقط استان عزادار باشه ........ به نظر شما کدومش مصیبتش سنگینتر بوده ؟؟؟؟؟؟؟ آیا فقط در یاسوج باید پرچم ها نیم برافراشته باشند. آیا فقط در یاسوج باید عزای عمومی اعلام شود؟
حدادمومنی-سخنگوی انجمن علمی هوافضا
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
-
«خودویرانگری فرهنگی؛ از انکار تاریخ تا تحقیر نمادهای ملی»
سید ساعد حسینی -
نامهای به وجدان یک ملت؛ زمانی برای پایان یک فاجعه قابل پیشگیری
علی سینا رخشنده مند -
مردم آزاری با سیاستهای ورشکسته
پیام واحد -
تفنگ را در مراسمات شادی و غم غلاف کنید
ابوصالح دانشفر -
سدسازی کنونی از حمله مغول مخربتر است/ از وعده بهار سبز تا تقابل قومیتها و شکاف منطقهای
رحمتالله شهرخپور -
سدهای ماندگان و خرسان ۳؛ زخم تازه بر تن استان خاموش
سید آیت شفایی -
درخواست توقف فوری سدهای خرسان و ماندگان در دنا؛ نجات زیستبوم زاگرس
محمد مسلمی -
جناب آقای پزشکیان، رودخانه را به «بند استبداد» نبندید
علی ضامنی پور -
تعرض به "زیست - بوم دنا" ، "خائیز" و "خامی" خیانت به نسل آینده
وحید محمدی تبار -
تجربه تلخ دریاچه ارومیه و گاوخونی تکرار میشود؟
مسعود چرامین
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
اختصاص 5 میلیارد برای تخریب و بازسازی ساختمان شهرداری دهدشت
-
وضعیت اسفناک جاده روستایی « امامزاده نورالدین(ع) » کهگیلویه/ وعده هایی که قرار نیست عملی شوند!/+فیلم
-
«پل چهارم بشار یاسوج» همچنان در پیچ و خم وعدهها
-
آفت پروانه سفید برگخوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در میآورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگلهای کهگیلویه به آفت
-
روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
-
حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
-
حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
-
خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
-
آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
نظرات ارسالی 3 نظر
نیکو نوشتی و با تخصص
پاسخاحسنت احسنت بر برادر عزیز مؤمنی خیلی عالی نوشتی اما چه حیف که مسؤلین کشوری واستانی بخصوص مسؤلین لر فقط دارن معامله میکنند وبه فکر من وتو نیستند ...واقعاشرمشان بادت
پاسخحیف این نخبه جوان....فرودگاه یاسوج را به ایشوک واگذار کنید....هم تخصص هم جوان هم متعهد
پاسخ