-
تبیین نظام انتخاباتی تناسبی شوراها در تهران
ولی الله شجاع پوریان -
وعده «فوقالعاده خاص» همچنان در انتظار اجرا/ فشار تورم بر دوش کارمندان دولت
ناشناس -
کنشگران مرزی
ناصر اقبالی -
از تسلی تا نمایش رنج
علی ضامنی پور -
جوشوخروش «ملت» در آرامستانها
محسن خرامین -
گفتم مرو رفتی و بد بیراه رفتی!
علیرضا کفایی -
قطع انشعاب آب در یاسوج؛ بیتوجهی آب و فاضلاب به بحران معیشتی مردم
حسن کریمی -
عروسی دختر شمخانی؛ آیینهای از تضادها و زوایای پنهان جامعه
محمد خونچمن -
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
شكاف انتظارات از دكتر بهرامي
ناصر اقبالی
کی عطا طاهری؛ سخن پردازی که از سرزمین آفتاب دار، آفتاب وار درخشید
همان کودک دیروزِ دیار بلادشاپور و آریو برزن که بلندِ بلند می اندیشید.پایه گذارِاخلاق اجتماعی و فرهنگی در نویسندگیِ استان کهگیلویه وبویراحمد ، درروزگاری متولد شدند که خبری از اینستاگرام های پرمخاطب ، وبلاگ ها، کاربران فضای مجازی وانفجار اطلاعات دهکده ی جهانی امروزین نبود.تمام مردم عضو کمپین ها و ادمین های باور سادگی و صداقتِ سیه چادر ارزشمند ایلی بودند وبس.درهمان اوان نوجوانی ، یک ایده داشتند ودر مرکز آن ایده ، عزت مردم ، توسعه و پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد نقش بسته بود. در همان آغاز ، نوشتن بسان خوره به جانش افتاد و آرام و قرار را از وی ربود و معتقد بود که باید بنویسد ؛ چرا که اگر ننویسد، مچاله خواهد شد (ژان پل سارتر)
در روزگاری که داشته ها کم بود ولی دردها زیاد.او با قلم همراه و همساز گشت و گذر زمان و غنی ترشدن آموخته ها وچگالی ترشدن تجربه های درونی اش باعث شد تا تراوش چشمه های نوشتن و سرودن را با خود تا دم مرگ زنده نگه دارد.
درآن روزگارکه لشکرفقر وبی سوادی ، سراپرده ی سترگ و ضخیم خویش را براین کهن زادگاه ِ قوم لر برپاکرده بود ، کودک هوشیار ، بلنداندیش و آرمانگرای دیروز و استاد فخرآفرین امروز ، با قلم همصدا و همراز گشت تا هرچه معقول ترو مقبول تر وارد فاز مناسب رویارویی با چالش فقر و جهالت گردد.
قلمِ استاد، یآس آلود نبود.پشت این قلم ، توده ای از تفکر اصیل نهفته بود و معتقد بودندکه قلم و زبان یک موهبت خدادادیست و نشاید و نباید که به بیهودگی واز سر تفنن بچرخند .وی رسالت قلم را نیک می دانست و قلمش ، عین آزادگی بود در اوج افتادگی. قلم او ، روایتگرِ دردِ انسان ها و کاستن ازآلام مردمانی بود که هماره کنارشان مردم دار و مردم وار آرام می گرفت و برایشان دراشک ِ قلم خویش هم آرامش را طلب می کرد و هم آسایش را...و درنگاهِ ایشان ، مهمترین رسالت ِ این قلم برگرداندن امید و نشاط به جامعه بود.
ایشان کتاب را باران رزق وروزی زندگی خویش می دانست و بیشترین یارانش ، نیز کتابخوانان و طبقه ی کتاب دوستان و هنرمندان بودند.آری ! استاد طاهری با آن طبع منیع و ظریف ، فرهنگ دوست و فرهنگبانی بودندکه به قول دکتراسلامی ندوشن ، فرهنگ را ملات زندگی می دانستند و معتقد بودندکه جامعه به وسیله ی کتاب ، مترقی ، بانشاط و بافرهنگ می گردد.ایشان تاکید داشتند که تمام گوشه ها و اکناف شهر باید آوردگاه فرهنگ باشند نه فقط چند مدرسه ، دانشگاه و آموزشگاه .
زنده یاد استاد کی عطا طاهری، شناسنامه ی فخرآفرین و نقش آفرین جاوید ِ استانم بودند که در کتاب ( کوچ - کوچ ) ابلاغ قشنگ ِ انسان بودن ، انسان ماندن وانسان خواندن را صادر کردند....
دربوستان همصحبتی وی ، هرچه بود ، سراسر لطافت و حال بود که از گلستان ِمعطر کلامش به وجد می آمدیم و کلام موزون و روح نوازش ، مخاطب را دعوت به خاموشی می کرد...آنهم یک مدلِ خاموشی از جنس جذبه ، خلسه و غوطه ور شدن.
منشآت(نامه ها) استاد درحوزه ی اخوانیات (گفتگوهای کتبی دوستانه ) و دیوانیات (نوشته های وی در چرخه ی اداری ) خواندنی ، شنیدنی و مملو از صدها نکته ی انسان ساز و زندگی آموز می باشند.
زنده یاد استاد طاهری ، مرجع و منبعِ ممتاز و بی بدیلی برای تاریخ ، ادبیات و فرهنگ بومی ( ادبیات غنی فولکلور استان ک - ب ) سرزمین آواها ، نواها ، سازها ، کلِ ها ، شروه ها و آریو برزن ها بود ...ایشان شناخت تاریخ استان و کشور را یک الزام وضرورتی اجتناب ناپذیر برای شناخت هویت مردم می دانستند. به حقیقت که حامل و نگاهبان فرهنگ ِ بومی (فولکلور) ،میراث دارتخیل ها ، سنت ها و احساس هابودند و باور داشتند که عدم تحریر و کتابت یک فرهنگ ، باعث زوال فرهنگ و ادبیات شفاهی استان می گردد..
در میان سجایاو خصایل انسانهای بزرگ ، زینتی بهتر از خوشخویی و گشاده رویی نیست که به گمان حقیر و خیلی از مریدان استاد ، این است سبب بزرگی و محبوبیت آن صاحبِ کلامِ مستی بخش ....
به مصداق ذیل 👇🏻
نه تنها هنر کرد محبوب او را
که بیش از هنر نیکی و مهربانی
واما یک نگاه اثربخش و فرهنگ دوستانه و شاید ماندگار 👇🏻👇🏻👇🏻
(((تا چه قبول افتد و چه درنظر آید)))
دیشب در خلوتکده ی کلاس آرزوهای خویش ، در یک فضاسازی رنگین و شاعرانه حافظیه و سعدیه را از نظر گزراندم و زیارت نمودم و با خویش گفتم : بسا زیباست که به حکم قدرشناسی از زحمات ،خدمات و شرافت قلم استاد و پیوند و تشویق نسل ها ی جوان استانمان با ادبیات ، تاریخ و پاسداشت نام ویاد بزرگان ، به همت دستگاه های ذی ربط و متولیان امر((آرامگاه طاهریه)) ثبت و ضبط گردد...
روحشان شاد و یادشان همواره جاوید
سیدابوتراب دولتخواه البرز- دنا
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 تولید زعفران در استان 30 درصد افزایش یافت/ مزایای و معایب کشت طلای سرخ در استان
- 2 قاتل پزشک متخصص در یاسوج اعدام شد
- 3 معلمان؛ سنگبنای تحقق حیات طیبه دانشآموزان / همکاری همهجانبه برای تربیت نسل انقلابی ضروری است
- 4 عکس روز/ گچساران روستای شادگان دهه ۷۰
- 5 ۱۳ آبان ؛ الگویی برای بیداری ومقابله هوشمند با تهدیدها
- 6 عکس روز/ چشمه نباتی یاسوج در دهه 70
- 7 پیام تسلیت جبهه اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد به تاجزاده
- 8 توزیع ۱۰۰ تن جو دولتی بین عشایر شهرستانهای دنا و مارگون
-
شریعتی: تلاش کردم صدای فرودستان و بیصدایان باشم/ تاریخ را با دید انتقادی و فارغ از نگاه ایدئولوژیکی بخوانید/ روایت وقایع ۱۹شهریور تا ۱۹ آبان گچساران/ فیلم
-
گل محمدی؛ میراث ایرانی که به نام دیگران ثبت شد
-
وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس: ۷۵ درصد احکام برنامه هفتم در وزارت ارتباطات محقق شده است / هاشمی: مهاجرت تاریخی از سیم مسی به فیبر نوری در دولت چهاردهم پس از یک قرن در حال انجام است/ از فیبر نوری تا فضا
-
گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس/ «تاجگردون»: ۱۸ وزیر و معاون رئیس جمهور در جلسات کمیسیون حضور یافتند/ با تغییر دولت شاخصهای کلان اقتصاد اُفت کرد!
-
سومین تلاش برای اجرای پروژه تقاطع دهدشت-سوق/ طلسم شروع عملیات اجرایی شکسته میشود؟!/ جزییات
-
ساختمان دادگستری، خطای شهری در چشمهنباتی یاسوج
-
تجمع جمعی از کارکنان حوزه سلامت در یاسوج برای طرح مطالبات شغلی
-
آغاز عملیات مهار سیلاب و تقویت زیرساختهای آبکشاورزی در شهرستان دنا
-
اتصال ایمن محور گچساران–دیل–چرام به بزرگراه پاتاوه–دهدشت در مسیر توسعه استان
-
سفر معاون وزیر راه و شهرسازی برای بررسی طرحهای عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد
نظرات ارسالی 2 نظر
روح استاد طاهری شادباد.احسنت برجناب دولتخواه
پاسخحق کلام را تصویر گونه، شاعرانه وزیبا از روی احساس ایل ونجیب بیان نمودید
پاسخ