-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
«پاشنه آشیل بودجه»
لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پس از کشوقوسهای بسیار در چهارم دیماه ۹۷ توسط رئیسجمهور محترم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد .این لایحه بودجه یکی از سختترین لوایحی بود که در دولت تدبیر و امید تدوین و تنظیم شده است، زیرا برای سال آتی احتمالات متعددی متصور است، از جمله اینکه تحریمها در سال آینده بیشترین اثرات خود را بروز خواهند داد و همکاری و مراوده کشورهای اروپایی و همچنین اقدام عملی کشورهای دوست مانند روسیه و چین نیز در هالهای از ابهام قرار دارد. بر این اساس این لایحه با مجموعهای از ابهامات و گزارههای مختلف تهیه شده است و کار سخت و پرحجمی را به خود اختصاص داده است، اما در عین حال خالی از اشکال نیست. بودجه سالانه دولت از دو بخش کلی بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانکها تشکیل میشود. لایحه ارسالی دولت به مجلس با سقف ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان بسته شده، که در مقایسه با بودجه سال جاری۱۲۲۳ هزارمیلیارد تومان، حدود ۴۸۱ هزار میلیارد تومان افزایش را نشان میدهد. از ۱۷۰۳ میلیارد تومان ۴۷۸ هزار میلیارد تومان متعلق به بودجه عمومی است، که در مقایسه با رقم آن در بودجه سال جاری حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان معادل هشت درصد افزایش دارد، این در حالی است که بودجه عمومی دولت متشکل از دو بخش منابع عمومی و اختصاصی است که با رشد ۷/۹ درصدی از ۴۴۳ هزار میلیارد به ۴۷۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. با تدقیق درلایحه بودجه سال ۹۸ در حوزه کسب درآمدهای اعلام شده، مواردی به شرح ذیل قابل تامل وارائه است: دو منبع اصلی تامین درآمد در بودجه، فروش نفت خام و میعانات گازی و دیگری دریافت مالیات است، که تحقق هر دو منبع اصلی درآمدی برای سال آتی متناسب با میزان و اعداد ریالی درنظرگرفته شده در هالهای از ابهام به نظر میرسد. محاسبات نشان میدهد در لایحه بودجه سال ۹۸ با نرخ تسعیر ۵۷۰۰ تومانی مستلزم کسب درآمد ۳۸ میلیارد دلار درآمد نفتی باشد، که این سناریو با درنظرگرفتن سایر اجزاء آن یعنی فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه به طور متوسط ۵۴ دلار امکان تحقق آن وجود ندارد. ضمن این که فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت با توجه به شرایط سخت تحریم و احتمال عقبنشینی کشورهای طرف معامله و مشکلات عدیده پیشرو در سال آتی با چالش جدی نیز مواجه است. گرچه قیمت تعیین شده ۵۴ دلار به ازای فروش هر بشکه نفت در لایحه بودجه با توجه به پیشبینیهای جهانی منطقی و قابلقبول به نظر میرسد، اما در خصوص حجم و میزان فروش نفت متناسب با پیشبینی لایحه با تردیدهای جدی مواجه هستیم. نتیجه میگیریم تا اینجا در خصوص تحقق یکی از منابع اصلی درآمدی بودجه ابهام جدی وجود دارد. با توجه به این که دولت برای عدالتمحوری و کنترل تورم و کم کردن فشار بر مردم متعهد شده است که ۱۴ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد و مابقی درآمدهای ارزی در بازار نیما عرضه شود، نرخ تسعیر ارز را۵۷۰۰ تومان به عنوان نرخ میانگین قیمت دلار در بودجه سال آتی در نظر گرفته است. اشکال دیگری که در صحنه عمل رخ مینمایاند، این است که با فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت در روز با قیمت ۵۴ دلار، درآمد ۳۸ میلیارد دلاری محقق نمیشود، بلکه یا باید با قیمت بیشتری -تا حدود ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت- را به فروش برساند یا اینکه به جای ۱/۵ میلیون بشکه ۱/۹ میلیون بشکه نفت به فروش برسد، که امکان تحقق این دو فرض بسیار بعید به نظر میرسد. از طرفی میزان ریالی درآمد نفتی در لایحه بودجه ۱۴۲/۵ هزارمیلیارد تومان بوده که با احتساب سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت و گاز، رقم ریالی به۲۱۷/۵ هزار میلیارد تومان میرسد، که یا باید فروض بالا محقق شود یا اینکه نرخ تسعیر ارز به عدد بالاتری برسد. در این صورت منجر به افزایش قیمت ارز میشود که با روح بودجه در زمینه کنترل نرخ تورم و بالانرفتن قیمت ارز در تضاد خواهد بود. در حوزه مالیات با افزایش ۱۱هزار میلیارد تومان نسبت به درآمد سال جاری مواجه هستیم که تحقق این بخش از درآمد بودجه با عنایت به شرایط اقتصادی، اثرات تحریم بر بنگاههای تولیدی و اقتصادی، واردات مواد اولیه و عمیق شدن رکود حاکم بر اقتصاد و عدم اطمینان به آینده در حوزه اقتصادی امکان تحقق درآمد پیشبینی شده نیز سخت به نظر میرسد. درحوزه عمرانی مشابه سال جاری، ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت کاهش درآمدها بیشترین اثر و کاهش بودجه در این بخش اتفاق خواهد افتاد.در مجموع اینکه افزایش بودجه عمومی افزایش چشمگیری نداشته و تنها حدود ۸درصد نسبت به امسال رشد داشته، از نکات مثبت این لایحه بودجه است، ولی آنچه قابل توجه هست این است که موضوع عدم تحقق درآمد حاصل از فروش نفت از پاشنهآشیلهای لایحه مذکور میتواند باشد.
* عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایرانمنبع: روزنامه سازندگی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
- فرماندار دنا: مدیران خسته و بینظم را محترمانه بدرقه میکنیم
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!