-
در مذمت آیینهای سوگواری؛ وقتی مرگ به تماشا بدل می شود
علی ضامنی پور -
فرماندار کهگیلویه و بازتعریف جلسات شورای اداری؛ از هماهنگی تا مطالبهگری جدی
ناشناس -
از نقد تا اقدام؛حلقه گمشده مدیریت در چرام
حسن کریمی -
تفنگ و فرهنگ
حافظ یعقوبی -
شهامت اهل واسطه گری و فریبکاری نیست
موسی اخلاقینسب -
«غلامرضا پناه» از دریچه روانشناسی رهبری؛ تحلیل یک مدیر تحولآفرین با تکیه بر نظریههای سرمایه
عنایت شیخی -
مردم آزاری با قولهای ورشکسته دولتها و مدارس غیرانتفاعی
پیام واحد -
رشد بی رویه و بی ضابطه مدارس غیر انتفاعی
رضا حیدری -
موحد، تناقضات بین عمل و جایگاه نمایندگی مردم
علی صاحبی -
حملات به بهرامی؛ ناآگاهی یا انتقامجویی سیاسی؟
یادداشت مخاطبان
خاکساری عاشقانه بر درگاه محبوب

(نگاهی به سنت چهل منبران تاسوعا و گِلمالی عاشورا در خرمآباد)
از 15 سال پیش که تصمیم گرفتم هرسال تاسوعا و عاشورا در یکی از شهرستانها باشم، امسال را به قصد شرکت در سنتهای مردم خرمآباد راهی آن دیار شدم.
نام سه رسم را شنیده بودم که دوتایشان قابل توجه است. (یکی چهل منبران در تاسوعا، که بیشتر توسط زنان انجام میشود و دیگری خرهمالی یا گِلاندود کردن که بیشتر متعلق به مردهاست).
چهل منبران
این سنت ظاهرا به یکی از محلات قدیمی خرمآباد اختصاص دارد، لذا برای شرکت در آن باید از هر جای شهر که باشی به آن محل(باغ دختران) بیایی. چنین است که صبح هنگام زنان و دختران با ظاهری پوشیده با چادر و برقع(روبنده)چهل عدد شمع به دست میگیرند و از اول محله درب هر خانهای که اجاق مانند مخصوص روشن کردن شمع برپا شده، یک شمع روشن میکنند.
در این مدت زمان و تا روشن کردن شمع آخر سکوت کامل میکنند، نوعی روزه سکوت. در کنار اجاق مخصوص شمعها ظرفی قرار دارد که هر روشن کننده شمع نقل یا حبه قندی به داخل آن میاندازد، که گویا همان نقلی است که سال پیش برداشته به امید تبرک و برآورده شدن حاجت.
در میان خانههایی که میزبان میشوند، بعضیها استقبال بیشتری میشود، که این بهخاطر سابقه و باور به نیت پاک صاحب خانه است.
سکوت به عنوان بکی از فضایل اخلاقیاست که زمینه تفکر است، و بانوان گاه بهخاطر رعایت نکردنش در مجالس مورد طعنه قرار میگیرند، اما اینجا واقعا سکوت حاکم است، به نحوی که بعضی بانوان برای حرف نزدن با هم چادرها را بههم میبندند تا حتی کلماتی مانند «بیا برویم» هم نگویند.
این آیین صبح تاسوعا شروع و تا ظهر و گاهی عصر تاسوعا ادامه دارد.
آیین گِلاندود کردن
از شب عاشورا در محل تجمع هیاتها، حوضچهای آماده میشود، کمی آنسوتر هم انبوهی هیزم روی هم قرار دارد.
با طلوع آفتاب حوضچه را که از قبل خاک صاف شده نرم در آن ریخته شده به کمک گلابهای نذری تبدیل به گِل میکنند، کمکم عزاداران گرد آمده و به دو شکل بر خود گِل میمالند. چندنفر داخل حوضچه رفته و با دست گِل را به متقاضیان میمالند. اما بعضی ترجیح میدهند خود را به حوض انداخته و کاملا گِلاندود میشوند. در این زمان آتش بزرگی که آماده شده است، افراد کنار آن میایستند تا خشک شوند. پس از جمع شدن عزاداران دستهها بهسوی محل خاص اجتماع عزاداران(دانشگاه، در اطراف قلعه فلکالافلاک)راهی میشوند. داشتن ظاهری خاکی و گِلی میتواند نوعی همدردی با خاندان امام حسین(ع) بعد از واقعه عاشورا محسوب شود.
مراسم بزرگی که باحضور جمعیت بزرگی از عزاداران گِلاندود شده تماشایی است. اگر مثلا در یزد، اجتماع عزادران یکپارچه سیاه پوش هستند، اینجا جمعیت سیاهپوش گِلاندود، به رنگ خاک دیده میشوند، و البته بیشترمردان گِلمالی میکنند، و زنان معدودی گاهی فقط اندکی گل به لباس خود میزنند.
ریشه تاریخی گِلاندود را بعضی افراد به پیش از اسلام میرسانند، ولی برخی سابقهای صدساله برایش قایل هستند. اما بازدیدموزه مردم شناسی لرستان، واقع در قلعه الافلاک خرم آباد، که بخشی از آن به تنوع سنتهای شیون عزیزان بین مردم روستا و شهر را نشان میدهد، این احتمال را قوی تر میکند که گِلمالی لرستان، ریشهای کهن دارد. در ضمن آیین گِلمالی منحصر به خرم آباد نبوده و در شهرهایی مانند بیجار گروس در کردستان و چند نقطه دیگر هم رایج است. سنتهای مردم ایران دیدنی است، و این جداست از ماهیت آن، صحیح یا اشتباه بودنش، یا حتی خرافه بودنش. از نگاه توریسم اگر بنگریم، سیاحان به دنبال همین تفاوتهاست که بار سفر میبندند و به چهارگوشه دنیا سفر میکنند، پس واقعا قدرناشناسی است که خودمان ایران را که سرزمین گونهگونیهاست نگردیم و نبینیم.
-روزنامه همدلی - یکشنبه 25 مهر 95
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 هفت هزار تن بذر اصلاحشده برای کشت پاییزه در کهگیلویه و بویراحمد تامین شد
- 2 ۹ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد سالمند است
- 3 رشد ۶ برابری کشفیات ماینرهای غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- 4 قاچاقچی لوازم دندانپزشکی و موبایل در یاسوج نقره داغ شد
- 5 خرید و ذخیرهسازی گندم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت
- 6 معاون جدید پیشگیری از جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
- 7 تقدیر و تشکر خانواده «شهید ایزدپناه» از ابراز همدردی مردم
- 8 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
-
رضایی: معوقات آبداران پرداخت شد / هشدار نسبت به تنش آبی در ۶۳۹ روستای استان
-
فشار ازدواج؛ زخمی خاموش بر شانهی دختران کهگیلویه و بویراحمد
-
فراخوان ششمین جشنواره بینالمللی ستارههای صحنه منتشر شد/ جزییات
-
آیین باشکوه بزرگداشت حافظ در دانشگاه یاسوج برگزار شد
-
ابلاغیه مساله ساز مدیر درمان تامین اجتماعی استان علیه مردم و داروخانه ها
-
استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پاسداشت مفاخر استان از حسین پناهی تا فریدون داوری
-
استاندار اسبق استان در دولت مسیولیت گرفت/ حکم قایمپناه برای «موسی خادمی»
-
پیشرفت طرح پلیاتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران به مرز ۵۰ درصد رسید/ آمار اشتغال در این طرح از ۸۰۰ نفر عبور کرد
-
مهر تایید قلعهنوعی بر عملکرد فوتبالیست هماستانی/ «کسری طاهری» به تیم ملی فوتبال دعوت شد
-
فاصله توسعه ای گچساران با کهگیلویه؛ مدیریت زنان یا فاصله بین دو طرز تفکر؟
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!