رفتارشناسی انتخاباتی ؛ کهگیلویه وبویراحمدی ها چگونه انتخاب می کنند؟

رفتارشناسی انتخاباتی ؛ کهگیلویه وبویراحمدی ها چگونه انتخاب می کنند؟
تحریریه افتونیوز؛ مشارکت انتخاباتی به عنوان یکی از گونه‌ های مهم مشارکت سیاسی، جایگاه ویژه‌ای در مباحث و مطالعات سیاسی  دارد. تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارویژه‌های اساسی در  انتخابات است. رفتارهای انتخاباتی را می توان از نظرگاه های  مختلف مورد بررسی قرار داد، بر این بنیاد، به تحلیل رفتارشناسی انتخابات کهگلیویه و بویراحمد میپردازیم. هر چند برخی معتقدند که در هرجامعه ای دلایل مردم برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات با هم تفاوت می کند. صاحبنظران معتقدند که پس از پنج دهه پژوهش درباره رفتار رای دهی هنوز چارچوب نظری استواری برای مطالعه رفتار انتخاباتی وجود ندارد. اما شناخت تجربی و برخوردهای روزمره انتخاباتی نشان دهنده برخی واقعیت های تلخ فرهنگی و خرده فرهنگی می باشد. بسیاری  از صاحبنظران بر این باورند که شرایط اجتماعی در گرایش های سیاسی تاثیرگذار است. در واقع رای دهی شهروندان را تحت شرایط محیطی و جغرافیایی ارزیابی می کنند. یکی دیگر از نظریه هایی که در تحلیل رفتار انتخاباتی مطرح می شود، بحث هویت حزبی است که بر دلبستگی روانشناختی مردم به احزاب دارد. در این نظریه رای دهندگان افرادی هستند که بر اساس دیدگاه جناحی و حزبی رای می دهند. اما با بررسی مشاهدات میدانی در سه حوزه انتخابی استان میتوان استدلال کرد که نگاه حزبی و جریانی همواره در سطح شعاری بیش نبوده است و به جز اقلیتی که خود را در ساحت سیاسی میدیدند غالب رای دهی در انتخابات بر اساس سایر رویکردها بوده است. اما نظریه انتخاب عقلانی یکی از رهیافت هایی است که در رفتارشناسی انتخاباتی استان همواره  مطرح است، براساس این رهیافت رای دهندگان در بازار سیاست مانند بازار اقتصاد نگاهی فایده انگارانه دارند. هزینه و فایده کردن و ارزیابی و آنالیز در حوزه سیاست سبب شده است منافع و برخورداری های فردی بیش از سایر مولفه ها برای انتخاب کننده گان مهم  تلقی شوند و در نقطه مقابل کاندیدهای انتخاباتی در جایگاه انتخاب شوندگی سعی با شناخت از چنین وضعیتی سعی در بهره برداری های خاص خود داشته باشند. البته این امر تمام واقعیت نیست بلکه از  دریچه نگاه روان شناسی اجتماعی نیز می توان به عوامل روانی و عاطفی اشاره کرد. در شهرستان های گچساران، کهگلیویه و بویراحمد به کرات شاهد بهره برداری از این عواطف و سواستفاده از این هیجانات برای جذب آرا هستیم و نتیجه چنین شکل گیری فصل جدیدی از چالش های ایلیاتی و قومیتی در استان بوده است. بنظر میرسد وضعیت کنونی بسیار آسیب زا ست  و تا زمانی که انتخابات بر مدار احزاب و تحزب گرایی نچرخد شرایط تغییر چندانی نخواهد کرد. تحلیل های انتخاباتی منفعت محور همواره سبب شده منافع فردی و سطح خرد بر منافع گروهی و اجتماعی رجحان داده شود. با نگاهی اجمالی به کاندیدای باقی مانده در صحنه انتخابات استان متوجه خواهیم شد کاندیدای که برنامه خود را بر تغذیه حس منفعت طلبی و سودجویی افراد گذاشته اند تا حد بسیار زیادی  بیش از سایرین موفق بوده اند. تا چندین سال پیش رویکردهای عاطفی و هیجانی بسیار جدی تر از اکنون بود و بخش عظیمی از هواداران یک کاندید نسبت به بهرمندی های فردی بی توجه بودند و بر اساس علاقه های شخصی،طایفه ای و خانواده ای و....  به شور و هیجان از کاندید مطلوب خود حمایت میکردند اما امروزه سود و بهره کشی فردی بیش از پیش نمود پیدا کرده است که البته با توجه به شرایط و جو حاکم بر جامعه چندان نیز غیرعادی جلوه نمی کند.
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها