-
فریدون داوری در چهار پرده
فضلالله یاری
-
کوچ ابد مرد ادب ایل و فریدون فرهنگ
سید غلام بلادی
-
یاسوج؛ شهری که شیخ شاخصش پیشهزن بود!
محمد مختاری
-
جزای نیکی جز نیکی نیست
جبار چراغک
-
زیبایی بر بستر فاجعه
سید غلام بلادی
-
«لذت وقیح»
امراله نصرالهی
-
زنان و دولت چهاردهم
سیده فرزانه آرامش
-
شاقول اصلی در ماجرای قتل دکتر داوودی
فضلالله یاری
-
در این محنتسرا نابههنجاران و کج روان بزرگ شمرده شدهاند
پریچهر زعیمی
-
بیوه زنان
آفتاب افریدون
عقب ماندگی زنان آشپزخانه از اجتماع و سیاست
الفبای سیاست رابرای زنان قوم ما باید از نو نوشت، متفاوت تر از الفبایی که برای زنان دیگر نقاط سرزمین مان، گویا شروع جنبشی دوم خردادی در استان نیاز داشته باشیم که بیست سال از آن می گذرد و تکرار نشد.
امروز فقیر بودن زنان و کم رنگ بودن حقوق آنها منوط به فقر مالی نیست، بلکه فقر فرهنگی است. زن فقیر کسی است که کتاب نمی خواند، سفر نرفته، از سیاست چیزی نمی داند، در اجتماع به انزوا رفته و چشم به اندیشه مردان دارد ...
شاید فقیر زنان آشپزخانه ای هستند که سیاست را فراتر از قوه درک و فهم خود می دانند و به آن ورود پیدا نمی کنند و خود را تابع نظر مردانشان می دانند.
در جامعه سنتی و شبه مدرن ایران و علی الخصوص استان سنتی کهگیلویه و بویراحمد، زنان به اراده و خودباوری برای حضور در جریانات سیاسی، همچنین اعتماد بر یکدیگر دست نیافته اند و این عدم همبستگی تاکنون برایشان گران تمام شده است و این را در رقابت های انتخاباتی و انتصابات مدیریتی و عدم حضور زنان در قدرت به وفور می توان دید. چرا که سیاست بستر و زمینه ای برای دستیابی به قدرت مشروع است اما چرا درست در جایی که قدرت هست، خبری از گامهای زنان نیست!
مگر قانون اساسی مشارکت عامه مردم برای تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را خواستار نشده است؟ چرا بانوان استان ما در همه زمینه ها حضورشان اینچنین کم رنگ است؟
در سالهای اخیر میزان باسوادی زنان سیر صعودی چند برابری به خود گرفته است. از مصداق های آن تسخیر دانشگاهها در مقاطع مختلف تحصیلی است که این روند باسوادی نوید بخش ورود زنان به سازمان های مختلف دولتی و خصوصی بود. اینجا دیگر مخالفین در برابر سیل عظیم زنان باسواد توان ابراز موجودیت نداشتند و نمی توانستند بگویند بیسواد به خانه هایتان برگردید. زنان با وجود مخالفت ها به سازمان های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، اصناف و دانشگاهها رسوخ کردند اما هیچ گاه به آنجایی که استحقاق شان بود دست نیافتند چرا که به دلیل ضعف خود باوری حضورشان در اجتماعات سیاسی به طور چشم گیری کم رنگ جلوه می کرد.
زنان توانستند نگرش به شدت مردسالارانه و اجتماع زن ستیزانه در جامعه را که نقش زن را به ابزار کار بودن در خدمت مصرف زدگی و ذوب شدن در مسئولیت های از پیش تعیین شده فرزند آوری و همسرداری، رهانیده و به شان و شخصیت واقعی شان بطوریکه در قانون اساسی و حقوق بشر آمده است دست پیدا کنند.
اصولا زنان چه نگرشی به مشارکت سیاسی و اجتماعی عصر کنونی دارند؟
چند درصد از زنان امروز در فعالیت های اجتماعی و سیاسی حضور مستمر دارند؟
مشارکت سیاسی و اجتماعی تنها به حق رای و شرکت در انتخابات ختم نمی شود؛ بلکه زنان با تاسیس تشکل های مدنی، شرکت در احزاب، جنبش های مطالبه گری، حمایت از یکدیگر برای به کرسی نشاندن اهداف و حقوق شان، زمینه های مشارکتی هستند که استان ما تاکنون به خود ندیده است و از این روی بستری برای پیدا شدن زنان مستعد در جایگاهها و مشاغل مختلف به وجود نیامده است؛ چرا که در زنان بدون مشی سیاسی و پیشرو نگرشی آگاهانه و مستقل وجود ندارد و همواره در موج قومیت گرایی غرق می شوند تا رفته رفته در امور تابع رای مردان شوند.
شاید امروز و در عصر حاضر وقت آن رسیده است که سهم فراموش شده و جایگاه از دست رفته خود را که طی سالیان متمادی از کف داده ایم، برگردانیم و سهم پررنگ تری در جامعه ایفا کنیم. نقشی که در دوران پیش از انقلاب بهتر و پررنگ تر ایفا کردیم تا جاییکه بنیان گذار کبیر انقلاب در خصوص جایگاه زنان در این دوره بیاناتی داشته اند.
امام با الگو قرار دادن حضرت فاطمه برای زنان، نگرش جوامع سنتی به زن را از بین برد. در این جوامع، رابطه زن و مرد، براساس توزیع قدرت(یعنی مرد برتر از زن) شکل می گرفت. دیدگاه امام، نه تنها این رابطه را حذف کرد، بلکه ازدیدگاه فمینیست ها، نسبت «مساوات» میان زن ومرد هم فراتر رفت. تئوری«مساوات» فمینیست ها بر تساوی حقوق زن ومرد دلالت دارد؛ ولی امام با تأسی به بانوی بزرگ اسلام درمبارزه وتربیت،معتقد است که زن از آن مقام مساوات می گذرد و به پیشوایی و رهبری می رسد(ر.ک: مجموعه مقالات، زهرا. ر، 1376، ج2، ص169).
«...کسی که تاریخ صدساله را مطالعه کرده است،می داندکه درجنبش هایی که در ایران بوده است، جنبش های اصیلی که در ایران بوده است، قبل ازاین دوره رژیم پهلوی، جنبش تنباکو، جنبش مشروطیت، زن ها همدوش با مردها فعالیت می کردند...» (امام خمینی(2)،1361،ج9،ص230).
پریسا کاظمی کیان
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 پیام تسلیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی درگذشت فریدون داوری شاعر آئینی و انقلابی
- 2 پذیرش ۴۹۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد طی امسال
- 3 نقش میدان گازی مختار بویراحمد در رفع چالش ناترازی انرژی
- 4 پذیرش بیش از دوهزار دانشجو در دانشگاه آزاد یاسوج طی سال تحصیلی جدید
- 5 تدوین برنامه توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد
- 6 باند مالخران در دام پلیس کهگیلویه
- 7 کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد مجتمع فرهنگی کودک و نوجوان
- 8 تخریب ۵۰۹ فقره ساختوساز غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
- پیام تسلیت استاندار اسبق استان های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در پی درگذشت استاد فریدون داوری
- موفقیت خبرنگار کهگیلویه و بویراحمدی در جشنواره رسانه ای بانوان کشور
- انتصاب معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گچساران+ جزییات
- معاون بیمهای تامین اجتماعی گچساران منصوب شد+ حکم
- پیام تسلیت استاندار در پی درگذشت شاعر هماستانی
- معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- «نادر منتظریان» در گذشت شاعر و ادیب هم استانی را تسلیت گفت/+متن پیام
- رونمایی از ۱۲ کتاب جدید در شهرستان کهگیلویه/ از«آیین آزادگی» تا«سلطه نمادین علیه زنان» و «دلنوشتههای جادهای استان»
- استاندار: زیرساخت های حفاظت از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد افزایش یابد
- طرح کاهش تعرفه واردات خودرو در صحن مجلس
نظرات ارسالی 13 نظر
درود بر پریسا کاظمی نازنین ... زنان به قلم ات می نازند
پاسخاحسنت خانم کاظمی کیان انشالله قلم امثال شما بتواند جایگاه حقیقی زنان را در جامعه پیدا کرده و به همه از جمله زنان فراموشکاری که جایگاه خود را در روزمره گی گم کرده اند، نشان دهد.
پاسخدرود بر خانم کاظمی با این قلم شیوا،در طول تاریخ مردها با دید برده به زنان نگاه کردند
پاسخجوانان ومردان بویراحمدبه اصطلاح روشنفکر به قول خودتان که از نظر ماخانم ها همه تان بی سوادوخشک مغز هستید فقط ادای روشنفکر ان در میارید ،زنان، شهروندان درجه دوم، ضعیف یا حاشیه ای نیستند، بلکه برای رسیدن به شرایط مطلوب اجتماعی، باید بر نقش زنان به عنوان فعال اجتماعی وفرهنگی واقتصادی تاکید شود.
پاسخدسترسی زنان به اجتماع و شغل مناسب و یا عدم ارتقای شغلی، علاوه بر اینکه بر موقعیت و درآمد زنان و بسیاری از متغیرهای اجتماعی نظیر فقر و بیماری تاثیر منفی می گذارد، به بی عدالتی اجتماعی نیز دامن می زند، زیرا عدم دسترسی زنان به فرصتهای شغلی مناسب چه سیاسی وچه اجتماعی نشان دهنده ی تبعیض در جامعه می باشد و تبعیض از موانع تحقق توسعه به شمار می آید و عامل بسیار مهمی در سد نمودن راه رشد و تعالی انسان است . می توان گفت از جمله شاخصهای توسعه یافتگی یک کشور، میزان مشارکت و نقشی است که زنان در آن کشور دارا هستند و عدم بهره وری از نیروی بالقوه زنان در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دستیابی به توسعه را ناممکن می سازد.
پاسخامروز زنان ایران در جایگاه و منزلتی دوگانه قرار دارند. از نظر شاخص های بهداشتی، آموزشی زنان ایران در شرایطی به مراتب بهتر از اکثر کشورهای منطقه قرار دارند، اما از نظر حضور در بازار کار و سهم درآمدی،سیاست، واجتماع در میان کشورهای در حال توسعه رتبه بسیار پایینی دارن،شاید ریشه ان برگردد به سنتی بودن جامعه ما
پاسخجناب فردین جعفر زاده این آقای ....................مهره سوخته است،دو دوره بین طایفه نفاق انداخت،ونتیجش را هم دید،اگر این دوره هم بخواهد کاندیدا بشه،اگه تایید صلاحیت بشه،اگر، 50 رای هم نمیاره،طایفه بزرگ طاس احمدی این آقا ودوستانش را می شناسه،برای مردم دهدشت هم شناخته شده است خان وکدخدا ها دیگه جایگاهی در استان ندارند
پاسخبه نظر من کار زنان فقط تولید مثل،تمام چه لزومی دارد زنان کار کند یا فعالیت اجتماعی وسیاسی داشته باشد،همین فعالیتهای اجتماعی وسیاسی،باعث می شود،زنان بعد از آشنای با افراد غریبه به همسر خود خیانت کند واز هم پاشیدگی خانواده شود
پاسخاز نقطه نظر دیدگاه فونکسیونالیست ها، که تفاوت های زیستی، تمایزات اجتماعی را برای زنان و مردان بوجود آورده است. پارسونز رهبر مکتب کارکردگرا ـ ساخت گرا دو نوع خانواده ونقش زنان درخانواده را از هم متمایز می کند. به نظر وی خانواده در اجتماعات ابتدایی از نوع گسترده است و وظایف تولیدی اقتصادی، سیاسی، دینی، تفریحی و اجتماعی کردن فرزندان را به عهده دارد. در حالی که تفکیک و تخصیص در جوامع جدید، بسیاری از وظایف خانواده ی گسترده را به موسسات خارج از خانواده منتقل کرده است. پارسونز وظایف اساسی خانواده را در مرحله ی توسعه ی صنعتی آمریکاواروپا در مقیاس وسیع و خرد تقسیم کرده است. در مقیاس وسیع، وظیفه خانواده را تولید مثل و تعیین هویت اجتماعی فرزندان می داند و در سطح خرد، اجتماعی کردن ابتدایی کودکان و استحکام و حفظ شخصیت بزرگسالان از وظایف خانواده استلرا برای اینکه خانواده بتواند از عهده ی وظایف خود برآید و نظام خانوادگی حفظ شود، باید نقش های زن و مرد از هم تفکیک گردد. به نظر وی همان طور که نظام جامعه در مجموع بر اساس تفکیک و تخصص استوار است، خانواده که پاره نظامی از نظام کلی است، تفکیک وظایف زن و مرد و پیر و جوان را ایجاب می کند. بدین ترتیب است که مرد باید دارای شغل و درآمد و نان آور خانه باشد، اما اساسی ترین نقش زن، خانه داری و بچه داری است. این بهترین روش برای زنان احساسی جهان سومی است،زنان باید خانه داری وبچه داری کنند
پاسخسیاست سی چن زن،زن باید بی ور،ترکه،زن باید ظرف بشور،جارو کنه،لباس،جوراب بشور،سیاست سی چنشه
پاسخدرود بر خانم کاظمی،در جامعه سنتی مثل استان ما،زن را به عنوان یک کالا بهش نگاه می کنند، تا وقتی جامعه سنتی باشه زن هم باید جاش توی آشپزخانه باشه
پاسخما رای نمیدیم ولی اگه تصمیم به رای دادن باشه فقط به مهندس کی فرشید عزیزی طاس احمدی رای میدیم
پاسخیکی از راههای کمک ویاری نمودن به زنان. آشنایی این بخش از جامعه با حقوقی خویش است. و بهترین راه آموزش دادن زنان زا زبان ساده در ارتباط با مسائل و مشکلاتی اجتماعی و فرهنگی و حقوقی آنها با زبان ساده می باشد.
پاسخ