-
تحلیلی از عملکرد و سیاست های تاجگردون در بستر پلتفرم های مجازی
یعقوب درویشیان -
در نقد شبه رسانه ها و بلاگرها؛ دوربینت را زمین بگذار!
ادریس کشاورز -
به بهانه روز جهانی آگاهی از اتیسم
لیلا حسینی -
اهمیت کتاب و کتابخوانی
سیدکاظم فاضل -
همبستگی ملی اکسیر نجات بخش، حیات آفرین و تجربه موفق ایران زمین
سید علی حمیدهکیش -
مردم تغییر می خواستند، نه معامله !
محمود منطقیان -
سیری در سروده های حسن دمساز
سیدکاظم فاضل -
روایت های شیرین تا تلخ نماینده محترم مردم شریف گچساران و باشت جناب حاج غلامرضا تاج گردون با اصلاحاتی ها در پانزده سال گذشته!
سید سعادت حسینپور -
روایت های شیرین تا تلخ نماینده محترم مردم شریف گچساران و باشت جناب حاج غلامرضا تاج گردون با اصلاحاتی ها در پانزده سال گذشته!
سید سعادت حسینپور -
روپوش آبی قدیمی
علی ضامنی پور
قتل رومینا و نظریه نکوهش قربانی؛ یادداشتی از صیاد خردمند

افتونیوز _ رومینا دختر سیزده سالهای که با پسری از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگیری و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسی، کشته شد
در روزهای که اینخبر در فضاهای عمومی و شبکه های اجتماعی انتشار یافت و موجی از واکنش ها نسبت به این حادثه در فضای عمومی و رسانه ای انتشار یافت.
در چنین وضعیتی در ابتدا واکنشی عاطفی به ماجرا بوجود می آید اما چون ناپایدار است زود فراموش میشود.
در آغاز اغلب تحلیل ها با رویکردی نقادانه سعی داشتند از منظری حقوقی پدیده قتل های ناموسی را تجزیه و تحلیل کنند.
استدلال باورمندان به رویکرد مقابله حقوقی این است: هرچند نظام حقوقی، برخواسته از جامعه است و فرهنگ عمومی و باورهای مردم، تاثیر فراوانی در نگرش قانونگذار دارند، اما قانون نیز نقش بهسزایی در تعیین انگیزههای فردی افراد و تصمیمات آنها خواهد گذاشت. نظامهای حقوقی با حمایتهای بهجا و شاید در مواردی تبعیضهای مثبت به نفع اقشار طرد شده، میتوانند مانع آسیب به آنها شوند. در واقع، قوانین پیشرو در ساحت قانونی یک کشور، خود سبب شکلگیری فرهنگها در بستر جامعه خواهند شد.
فارغ از درستی یا نادرسی گزاره های مطرح شده باید گفت باوجود اینکه، بررسی حقوقی قتل های ناموسی درخور اهمیت ویژه ای است اما کافی است بخشی از واقعیت جامعه را با مطالعه نظرات مردمی در شبکه های اجتماعی متوجه نوعی الگوی رفتاری به نام (سرزنش یا نکوهش فرد قربانی) خواهیم شد.
مردم به دلایل متعدد کسانی را که جرم یا خشونتی در موردشان اعمال شده است را سرزنش و ملامت میکنند، که این پدیده ریشه در تصورات غلط درباره قربانیها، خشونتگران، و ماهیت عمل خشونتآمیز دارد. گاهی قربانی به غلط، فردی منفعل تصویر میشود که خودش زمینهی بروز و تکرار خشونت را فراهم کرده است.
سرزنش قربانی پدیدهای است که در آن تقصیر یک جرم (اغلب در جرایمی مانند تجاوز و آزار جنسی، خشونت خانگی، یا حتی دزدی) به قربانی نسبت داده می شود. یعنی قربانی تا حدودی و یا حتی کاملاً بابت حادثه ایجاد شده مسئول میدانند.
در فاجعه قتل رومینا بسیاری اورا سرزنش می کنند و او را مسبب فاجعه پیش آمده میدانند فارغ از ارزش گذاری این دیدگاه ها رابطهای شکل گرفته و فراری به قصد ازدواج رخ داده درحالی که پدر خانواده، مخالف این ازدواج است. پدر از سویی، قدرت و اقتدار خود را از دست رفته میبیند اما از سوی دیگر از جانب اقوام نزدیک و دور و حتی همسایگان، برچسب بیآبرویی و بیغیرتی میخورد. او از این برچسبها میهراسد و تلاش میکند تا از آبروی خانوادگی خود پاسداری کند. او با سر بریدن دختر میخواهد داغ ننگ آبروریزی و بیغیرتی را از خود و خانوادهاش بزداید چرا که در این جامعه غیرت، ناموس و آبرو ستایش میشود و همین ناموسپرستی جوامع سنتی موجب میشود هر گونه هنجارشکنی از سوی فرد، مستوجب گناه و مجازات باشد.
باید پذیرفت، که ما یک جامعه یک دست و انسجام یافته نیستیم و در جامعه ای زندگی می کنیم که آمیخته و در هم تنیده از فرهنگهای بومی و سنتی متعدد است، در سالهای اخیر، شاهد پدیده های مختلفی مانند: ازدواجهای اجباری، کودک همسری، مسئله خونبس و ... بوده ایم و با وجود مقاومت بخشی از حیات اجتماعی با این پدیده ها همچنان الگوهای پدرسالارانه در ناخودآگاه ذهنی فردی و اجتماعی بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و گاها در اشکال جدید تری بازتولید می شود.
بنظرمیرسد، افراد بسیاری همچنان رومینا را مقصر میدانند و سرزنش می کنند و برعکس پدر وی را اگر نگوییم قهرمان، بلکه حداقل برای وی حقی قائل هستند، کنار گذاشتن این باورها چندان کار سادهای نیست، برای فردی که در اجتماعی مدرن زندگی میکند، یا جزئی از طبقه متوسط تحصیل کرده ی باشد و تعلقات سنتی کمتری دارد، تغییر کردن و پذیرفتن مسائل جدید راحتتر است. باید معترف بود که در اجتماعات سنتی تر سطح تاب آوری و آستانه تحمل در مقابل چنین رویدادهای همچنان پایین است و مساله را با نوشتن یک قانون نمیتوان حل کرد و راه حل حقوقی صرف ساده انگارانه بنظر میرسد و چه بسا با اجرای چنین قوانینی جامعه در دامن مسائل جدیدتری افتاد.
برای حل چنین مسائلی شاید بتوان به ایده نولبرت الیاس گوش فرا داد وی معتقد است، با حرکت زمان به جلو، به تدریج معیارهای بیشتری بر خشونت حاکم شده و اعمال و شکلهای ناپسند رفتاری به پشت صحنه زندگی اجتماعی رانده میشوند و فرایند جدایی پذیری شدید اجتماعی و رانده شدن رفتارهای ناپسند به پشت صحنه رخ خواهد داد.
________________________________
صیاد خردمند
دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی
منبع روزنامه همدلی
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 اسکان بیش از ۱۲ هزار نفر در ستادهای اسکان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
- 2 مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
- 3 انفجار یک منزل مسکونی در یاسوج
- 4 توزیع گوشت قربانی با عنوان میهمانی مادر در گچساران
- 5 تاکید جدی استاندار بر حمایت از متقاضییان سرمایه گذار در بخش کشاورزی
- 6 میزان مصرف گاز در کهگیلویه وبویراحمد رو به افزایش است
- 7 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: شایعترین نوع سرطان در استان سرطان سینه است
- 8 کتاب تصویری «پلنگ ایرانی در دنا» رونمایی شد
-
نماینده مجلس: تضعیف تیم مذاکرهکننده، بازی در زمین اسرائیل است
-
نمایندگان استان در تعطیلات نوروز چه کردند؟/ گزارشی از فعالیت سه نماینده استان
-
صدور مجوز و پروانه از سوی شهرداری ها و تسهیلات بانکی مشکلات زیادی را در روند اجرایی طرح نهضت ملی ایجاد می کند
-
ورود مبدل های حرارتی در صنعت پتروشیمی دهدشت
-
عملکرد انجمن نابینایان و کمبینایان صبح امید گچساران/ تصاویر
-
فرماندار دنا پاسخ استاندار اصفهان را در خصوص "سد ماندگان" داد!/ نباید با مطالبهگری غیر منصفانه، کمکاریهای گذشته خود را از جیب مردم مناطق کوهستانی و کمظرفیت جبران کنند
-
شکارچی متخلف خائیز در دام افتاد
-
توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد
-
تاکید استاندار بر اهمیت راه در دیدار با رئیس شورای اطلاعرسانی دولت
-
سرپرست دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه یاسوج منصوب شد
نظرات ارسالی 1 نظر
تسلام هم پدر مجرم است و هم دختر..چون پدر تفسیر غلطی از اسلام و حق پدری خود اشت و جنایت وحشیانه را مرتکب شد.. دختر هم باید شان اسلام و ار زشهای جامعه را رعایت کند..متاسفانه برخی جوانان حتی فیلم فیاد و انحراف خود را با افتخار به اشتراک می گذارند و افتخار می کنند و این هم خیانت به خود و خانواده خود است و هم خیانت به جامعه..چون امنیت اجتماعی به خطر می افتد افراد سود جو هم سوء استفاده می کنند..در هر صورت هر دو مقصرند.. مانند اعتیاد که جرم است و هم بیماری.
پاسخ